به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، عمویی در نشست «امید تا مدار» که از سوی کانون علوم و فناوریهای نوین ایران(کافنا) برگزار شد، با ارائه گزارشی از دستاوردهای فضایی شرکت و تأکید بر نقش امید، هدفمندی و پشتکار در مسیر علمی، نوجوانان را به مشارکت فعال در زیستبوم فضایی کشور فراخواند.
روایت شکلگیری شرکت امیدفضا
عمویی با مرور تاریخچه شکلگیری شرکت خصوصی امیدفضا از سال ۱۳۹۸ گفت: این مجموعه با گروهی متشکل از پنج تا شش جوان متخصص و با میانگین سنی ۲۶ سال آغاز به کار کرد و توانست با تکیه بر توان بومی و پشتکار، مسیر طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره را طی کند.
وی افزود: تلاش مستمر و ایمان به توان جوانان ایرانی، رمز موفقیت در رسیدن به مدارهای امید بوده است.
دو ماهواره ایرانی؛ از طراحی تا پرتاب
این کارشناس ارشد مهندسی هوافضا در ادامه این نشست که از جمله نشستهای تخصصی هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۴ بود، با اشاره به دو دستاورد مهم شرکت، به تشریح روند ساخت و پرتاب ماهوارههای کوثر و هدهد پرداخت.
او گفت: «ماهواره کوثر با مأموریت سنجشی و تصویربرداری از سطح زمین، و ماهواره هدهد با مأموریت مخابراتی و پیامرسان، پس از سالها تلاش طراحی و ساخته شدند و سیگنالهای اولیه آنها از مدار دریافت شده است.»
وی یادآور شد: تجربه ساخت کوثر پنج سال به طول انجامید اما نسخه بعدی آن با استفاده از دانش انباشتهشده در زمان بسیار کوتاهتری تولید شد.
کاربردهای فناوری فضایی در زندگی روزمره
سخنران نشست در بخش دیگری از سخنان خود به بیان کاربردهای عملی فناوری فضایی پرداخت و گفت: «فناوری فضا فقط مختص مهندسان نیست؛ بلکه در کشاورزی، مدیریت بلایای طبیعی، نقشهبرداری، خدمات شهری و حتی تصمیمسازی اقتصادی نیز نقش دارد.»
او با تأکید بر میانرشتهای بودن این حوزه افزود: «زیستبوم فضایی کشور به حضور متخصصان گوناگون از حوزههای نرمافزار، رباتیک، مدیریت و منابع انسانی نیاز دارد و آیندهی این عرصه، متعلق به جوانانی است که امیدوار و هدفمند گام برمیدارند.»
از رؤیای کودکی تا تحقق مدار امید
عضو هسته اولیه شرکت خصوصی فضایی سپس تجربه شخصی خود را از علاقهمندی به هوافضا از دوران کودکی و مسیر تحصیل و کار در این زمینه بازگو کرد و گفت: «امید همیشه عامل تداوم مسیر علمی من بوده است. گاهی شکستها بیش از موفقیتها درس میدهند، بهشرط آنکه امید و تلاش را کنار نگذاریم.»
او از نوجوانان خواست به رؤیاهای علمی خود ایمان داشته باشند و با پشتکار و یادگیری مداوم، مسیر پیشرفت را دنبال کنند.
معرفی مدارهای نمادین امید
در بخش دیگری از نشست، عمویی مفهوم نمادین «مدارهای امید» را معرفی کرد و از شرکتکنندگان خواست هر یک بر اساس علایق خود، ماهوارهای خیالی را در یکی از مدارهای امید (توانمندسازی و الهامبخشی)، مدار دانش (پژوهش و یادگیری)، مدار خلاقیت (نوآوری و هنر)، مدار خدمت (کمک به بهبود زندگی مردم) و مدار صلح (علم در خدمت انسانیت) طراحی کنند.
مسابقه طراحی «ماهواره امید»
در پایان نشست، عمویی از برگزاری مسابقهای آموزشی با عنوان «ماهواره امید» خبر و توضیح داد: شرکتکنندگان میتوانند با انتخاب نام، هدف و مدار ماهواره فرضی خود، در این رقابت شرکت کنند. برگزیدگان این مسابقه برای تماشای زنده پرتاب بعدی ماهواره شرکت امیدفضا دعوت خواهند شد.
وی همچنین از برنامهریزی برای تدوین بستههای آموزشی مبتنی بر تجربههای عملی شرکتهای فضایی و در دسترس قرار دادن آن برای مربیان و مراکز فرهنگی-آموزشی خبر داد.
نشست «امید تا مدار» با استقبال بیش از ۱۱هزار مخاطب در سامانه شاد برگزار شد.
برنامههای هفته ملی کودک با شعار «کودکان، حال خوش زندگی» روزهای ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد.