به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، در راستای ترویج یادگیری علمی و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان دانشآموزان پایه ششم مدرسه استثنایی پارسا، در قالب برنامهای آموزشی-تفریحی، از «مرکز علوم و فناوریهای نوین سنندج» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید کردند.
این برنامه با هدف آشنایی دانشآموزان با پدیدههای علمی و تقویت روحیه جستجوگری در فضایی شاد، ایمن و متناسب با نیازهای ویژهی آنان برگزار شد.
قصهگویی، مشاهده، تجربه و یادگیری در کنار هم
در ابتدای برنامه، محمدرضا شهابی مربی مسئول مرکز، با اجرای قصهی «من نگهبان چشمه هستم»، فضایی صمیمی و آرامشبخش برای دانشآموزان فراهم کرد تا ارتباط عاطفی مؤثری با آنان برقرار شود.
سپس اعضا به بخش آکواریوم مرکز هدایت شدند و از نزدیک با محیط زیست آبی و گونههای گوناگون آبزیان آشنا شدند؛ تجربهای که باعث تقویت درک بصری و حسی آنان شد.
در ادامه، دانشآموزان وارد بخش آینهها شدند و با مشاهدهی تصاویر متفاوت خود در آینههای محدب و مقعر، با مفاهیم سادهی نور و انعکاس به زبان بازی و مشاهده آشنا شدند.
در کارگاه علوم، سمیه امانی مربی مرکز، با شیوهای ساده و کاربردی، فرایند تشکیل قطرات آب و چرخه آن را برای اعضا تشریح کرد. او با قصهی «ریزه» مفهوم علمی را بهصورت ملموس برای کودکان بازگو کرد تا یادگیری آنان از طریق حس و تخیل تقویت شود.
پایانبخش بازدید، حضور در کارگاه نجوم مرکز بود؛ جایی که دانشآموزان با مفاهیمی مانند شکلگیری شب و روز، تغییر فصلها و ساختار منظومه شمسی آشنا شدند. ابزارهای بصری و آموزشی در این بخش، تجربهای جذاب و الهامبخش را برای اعضا رقم زد.
ایجاد فرصت برابر برای تجربهی علم:
به گفتهی مربی مسئول مرکز علوم و فناوریهای نوین سنندج:
«هدف ما این است که هر کودک، با هر توانایی، بتواند علم را با تمام وجود لمس کند. علم زمانی ماندگار میشود که با احساس و تجربه همراه باشد.»
همچنین مربی کارگاه علوم مرکز، تأکید کرد:
«دانشآموزان با نیازهای ویژه، ظرفیت بالایی برای یادگیری دارند؛ کافی است ابزار، زبان و محیط متناسب با آنان فراهم شود.»
نتیجه و پیشنهاد :
این بازدید علمی، نه تنها تجربهای شاد و آموزنده برای دانشآموزان پارسا بود، بلکه نمونهای موفق از اجرای آموزش فراگیر و توجه به عدالت آموزشی در محیطهای علمی محسوب میشود.
بر اساس ارزیابی مربیان، این برنامه به اهداف زیر دست یافته است:
تقویت ارتباط مؤثر با مفاهیم پایهای علم،
افزایش حس کنجکاوی، تعامل و اعتماد به نفس،
و تجربهی یادگیری لذتبخش در فضایی علمی و حمایتی.
در پایان پیشنهاد شد که اینگونه همکاریها میان مدارس استثنایی و مرکز علوم و فناوریهای نوین سنندج بهصورت مستمر و در قالب تقویم آموزشی سالانه ادامه یابد تا زمینهی حضور فعالتر کودکان با نیازهای ویژه در محیطهای علمی فراهم شود.