طرح توانمندسازی معلمان ابتدایی با همکاری کانون پرورش فکری و آموزش‌وپرورش فارس

در اقدامی مشترک و نوآورانه، اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان، طرحی تخصصی برای توانمندسازی معلمان ابتدایی آغاز کردند؛ طرحی که با محوریت تلفیق آموزش و هنر، به دنبال ارتقای مهارت‌های خواندن، نوشتن و تفکر خلاق دانش‌آموزان طراحی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۹ مهر ۱۴۰۴، در گامی مؤثر به‌منظور ارتقاء کیفیت آموزش در پایه‌های ابتدایی، اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، همکاری مشترکی را با هدف توانمندسازی معلمان این دوره آغاز کرده‌اند.

این همکاری در قالب برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی برنامه‌ریزی شده است که به تقویت مهارت‌های معلمان در حوزه‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان می‌پردازد.

نخستین نشست هم‌اندیشی این طرح، با حضور ژیلا حیدری، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس، معاونان آموزش ابتدایی نواحی چهارگانه شیراز، کارشناسان آموزش و پژوهش و به میزبانی اداره‌کل کانون پرورش فکری برگزار شد.


 در این جلسه، راهکارهای مؤثر برای تلفیق فعالیت‌های هنری و آموزشی با هدف بهبود فرآیند یاددهی یادگیری در مدارس ابتدایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ژیلا حیدری با تأکید بر نقش مؤثر کانون در ارتقاء مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان، فعالیت‌های این نهاد را الگویی موفق از آموزش‌های غیرمستقیم، خلاقانه و الهام‌بخش توصیف کرد.  


وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  با فراهم آوردن محیطی پویا و انگیزشی، بستری ارزشمند برای پرورش معلمان خلاق و نوآور ایجاد کرده است؛ که می‌تواند مکملی مؤثر برای نظام آموزش رسمی کشور باشد.

در ادامه، علی خواجه‌نژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری فارس، بر اهمیت ادغام هنر در فرآیند آموزش تأکید کرد؛ و اعلام داشت که در چارچوب این همکاری، دوره‌های تخصصی در حوزه‌های قصه‌گویی، نمایش خلاق و ساخت ابزارهای آموزشی ساده برگزار خواهد شد. هدف اصلی این دوره‌ها، ارتقای مهارت‌های خواندن، نوشتن و پرورش تفکر خلاق در میان دانش‌آموزان از طریق توانمندسازی معلمان است.

خواجه‌نژادیان همچنین با اشاره به نقش تسهیل‌گری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توانمندسازی معلمان نوآور، خاطرنشان کرد که آموزش هنر به‌عنوان مکمل آموزش رسمی، زمینه‌ساز شکل‌گیری نسلی از معلمان پویا، خلاق و الهام‌بخش خواهد بود.

اعظم ایزدی، کارشناس آموزش و پژوهش کانون فارس نیز در این نشست، به تشریح جزئیات تفاهم‌نامه همکاری پرداخت و بر لزوم طراحی الگوهای آموزشی بومی، مبتنی بر خلاقیت، بازی‌محوری و قصه‌گویی تأکید کرد.

وی یادآور شد که این تفاهم‌نامه مسیر روشنی را برای تداوم و توسعه طرح‌های موفق پیشین، ازجمله «طرح توانا»، فراهم می‌آورد.

براساس توافقات صورت‌گرفته، از نیمه نخست آبان‌ماه، تمامی معلمان ابتدایی نواحی چهارگانه شیراز در دوره‌های تخصصی آموزشی این طرح شرکت خواهند کرد؛ و به‌مرور زمان، این برنامه به سایر شهرستان‌های استان فارس نیز گسترش خواهد یافت.

از جمله اهداف کلان این طرح می‌توان به ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و بین‌فردی معلمان، تقویت سواد هنری و تربیتی آنان، بازآفرینی شیوه‌های آموزش غیرمستقیم و تقویت خلاقیت در فضای کلاس درس اشاره کرد؛ اهدافی که در نهایت منجر به بهبود کیفی آموزش و یادگیری دانش‌آموزان خواهد شد.

در پایان این نشست، بر لزوم مستندسازی دقیق فرآیندهای آموزشی، ارزیابی مستمر نتایج و ارائه گزارش‌های تحلیلی برای بهبود فرآیندها و گسترش مؤثر همکاری‌ها تأکید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha