بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در آیینی رسمی که ششم آذر ۱۴۰۴، در سالن پردیس سینمایی صدرا برگزار شد، دوره آموزشی «توسعه سواد خواندن» ویژه معلمان استان فارس آغاز به کار کرد.
این برنامه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و ادارهکل آموزشوپرورش فارس برگزار شد؛ و با حضور مدیران، کارشناسان، مربیان و مدرسان حوزه تعلیموتربیت همراه بود.
هدف از اجرای این دوره، توانمندسازی معلمان، ارتقاء مهارتهای خوانداری و ترویج فرهنگ مطالعه در میان دانشآموزان عنوان شد.
در این مراسم، علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، با اشاره به پیشینه پنجاهساله فعالیتهای کانون در زمینه ترویج سواد خواندن گفت که آموزشهای هدفمند و خلاقانه میتواند مسیر یادگیری را در مدارس متحول کند.
او افزود: در همکاری با ادارهکل آموزشوپرورش تصمیم گرفتیم دورههایی تخصصی برای تقویت دانش حرفهای معلمان برگزار کنیم. بهرهگیری از قصهگویی و ابزارهای نوین آموزشی رویکردی تازه است؛ که به ما کمک میکند فاصله خود را با شاخصهای جهانی کاهش دهیم.
وی ادامه داد: تجربههای ارزشمند مربیان کانون در سطح ملی پشتوانه اجرای این طرح است. امیدوارم با همافزایی مراکز فرهنگی و آموزشی، حضور کودکان در کانونها پررنگتر شود؛ و بتوانیم نسلی کتابخوان، خلاق و پرسشگر پرورش دهیم.
در بخش دیگری از آیین، حیدری، معاون حوزه ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش فارس، با قدردانی از همکاری کانون پرورش فکری گفت که نقش معلمان در هدایت نسلی آشنا با رسانهها و منابع دادهای بسیار مهم است.
او تأکید کرد: نابرابری آموزشی از فقر سواد خواندن آغاز میشود: و اگر خواندن کلید یادگیری است، مسئولیت ماست که این کلید را در دست دانشآموزان قرار دهیم.
وی افزود که شادابسازی فضای مدارس، نخستین گام در جهت افزایش انگیزه یادگیری است و توضیح داد: وقتی کودک در مدرسه احساس امنیت و لذت کند. روند یادگیری او طبیعیتر و عمیقتر خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد؛ قصهگویی و نوشتن خلاق از جمله روشهایی هستند که میتوانند این مسیر را هموار کنند؛ و به رشد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان نیز یاری رسانند.
در ادامه برنامه، راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی کانون فارس، به تبیین جایگاه ادبیات در تقویت سواد خواندن و نوشتن پرداخت؛ و گفت که در این دوره آموزشی، کتابهای منتخب کانون با محتوای درسی فارسی پایههای اول تا سوم ابتدایی تطبیق داده شده است. او توضیح داد که بر اساس این منابع، مجموعهای از بازیها و فعالیتهای حرکتی طراحی شده تا کودکان از طریق تجربههای غیرمستقیم و خلاقانه، دایره واژگانی خود را گسترش دهند؛ و درک مطلبشان را تقویت کنند.
احمدی با اشاره به اهمیت استفاده از ادبیات کودک در فرآیند یادگیری افزود که شعر، داستان و بازیهای زبانی میتوانند ابزارهای مؤثری برای پرورش علاقه به مطالعه در میان دانشآموزان باشند.
آرزو حقیقی، مربی مسئول مرکز نیریز و دیگر مدرس این دوره نیز با بیان دیدگاههای خود درباره شیوههای نوین آموزش اظهار کرد که قصهگویی و قصهسازی از مؤثرترین ابزارهای تربیتی در کلاس درس بهشمار میروند.
او گفت: قصه میتواند پلی میان معلم و دانشآموز ایجاد کند، باعث همدلی شود؛ و فضای یادگیری را از حالت خشک و تکراری بیرون آورد. این روشها علاوه بر تقویت مهارت خواندن و نوشتن، به رفع مشکلات املایی، افزایش انگیزه و ایجاد شوق یادگیری در کودکان کمک میکنند.
همزمان با برگزاری این آیین، کارشناسان و مربیان دیگری از جمله اعظم ایزدی، کارشناس آموزش و پژوهش، عاطفه شیروانی، کارشناس نمایش، و مربیان فرهنگی مریم جمالی، زینب سنچولی و مریم حسنلی نیز در نواحی مختلف شیراز، از جمله کانونهای فرهنگیتربیتی اندیشه و سمیه، کارگاههایی در زمینه توسعه سواد خواندن برای معلمان برگزار کردند.
برگزاری این دوره آموزشی بخشی از برنامه جامع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در جهت ارتقاء سواد خواندن، ترویج فرهنگ مطالعه و پیوند میان آموزش، ادبیات و پرورش خلاقیت در مدارس ابتدایی است.
هدف نهایی این طرح پرورش نسلی آگاهتر، باسوادتر و امیدوارتر به آینده است؛ نسلی که خواندن را نه یک تکلیف، بلکه دریچهای به درک عمیقتر زندگی بداند.





