کد خبر: 364135
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۸
از کانون تا مدرسه ؛ روایت سارا خدایی‌اصل از تجربه شیرین «کانون‌یار بودن»

سارا خدایی‌اصل از اعضای فعال و پرتلاش مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل است که از سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ به عنوان «کانون‌یار» فعالیت خود را آغاز کرده است. او معتقد است کانون‌یاران نقش پل ارتباطی میان مدارس و مراکز کانون را دارند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، زمینه آشنایی و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به فعالیت‌های کانون را فراهم می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، سارا خدایی‌اصل، «کانون‌یار» مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون اردبیل، در گفت‌وگویی صمیمی با روابط عمومی این اداره‌کل، از تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و همکاری با کانون پرورش فکری سخن گفت.

آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از گفت‌وگوی روابط عمومی با این کانون‌یار پرتلاش است.

۱. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در کدام مرکز کانون پرورش فکری فعالیت دارید و از چه زمانی به عنوان «کانون‌یار» فعالیت می‌کنید؟

من سارا خدایی‌اصل هستم، در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل فعالیت دارم و از سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ به عنوان «کانون‌یار» فعالیت خود را آغاز کرده‌ام.

از کانون تا مدرسه ؛ روایت سارا خدایی‌اصل از تجربه شیرین «کانون‌یار بودن»

۲. به نظر شما «کانون‌یاران» چه جایگاهی در مدارس دارند و نقش فرهنگی آنان چگونه تعریف شده است؟

کانون‌یاران در واقع پلی میان مراکز کانون و دانش‌آموزان مدارس هستند. آن‌ها با همکاری مربیان کانون و معلمان پرورشی، در ترویج فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی نقش مهمی ایفا می‌کنند و موجب آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با ظرفیت‌های کانون می‌شوند.

۳. تفاوت فعالیت‌های «کانون‌یاران» با سایر انجمن‌های مشابه دانش‌آموزی چیست؟

کانون‌یاران تمرکز خود را بر معرفی فعالیت‌ها و امکانات کانون پرورش فکری گذاشته‌اند. این گروه با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز کانون، مسیر ارتباط میان مدرسه و کانون را تقویت می‌کنند.

۴. برای معرفی کانون و فعالیت‌های آن در مدرسه چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه بازخوردی داشته‌اید؟

در مدرسه با نصب پوسترهای جشنواره‌ها و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های کانون، دانش‌آموزان را با این مجموعه آشنا کردیم. همچنین بازدیدهایی از مراکز کانون برگزار شد که با استقبال پرشور و اشتیاق دانش‌آموزان همراه بود.

۵. برای جذب دانش‌آموزان به عضویت در کانون چه روش‌هایی به کار برده‌اید؟

با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در مدرسه، معرفی کتاب‌های کانونی و برگزاری بازدیدهای گروهی از مراکز، تلاش کرده‌ام علاقه‌مندی دانش‌آموزان را نسبت به عضویت در کانون افزایش دهم.

۶. در زمینه امانت کتاب و ترویج مطالعه چه تجربه‌هایی داشته‌اید؟

خوشبختانه تاکنون با چالشی جدی مواجه نشده‌ام. برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه، معمولاً کتاب‌هایی را معرفی می‌کنم که با سلیقه آنان هماهنگ است یا بخشی کوتاه و جذاب از کتاب را برایشان می‌خوانم تا کنجکاوی‌شان برانگیخته شود.

۷. آیا طرح خلاقانه‌ای در مدرسه یا مرکز اجرا کرده‌اید؟

یکی از طرح‌هایم اجرای «کتاب‌خوانی جمعی با بازی و قصه» بود که هدفش ایجاد علاقه به مطالعه از طریق فعالیت گروهی و لذت‌بخش بود. با کمک مربی کانون و همکلاسی‌ها، این طرح را در کتابخانه مدرسه برگزار کردیم.

۸. در زمان تعطیلی مدارس نیز فعالیت خود را ادامه داده‌اید؟

بله، در ایام تعطیلی نیز در مرکز حضور داشتم و در کنار مربیان به عنوان کمک‌مربی در اجرای برنامه‌ها، تمرین قصه‌گویی و برگزاری کارگاه‌های فرهنگی همکاری می‌کردم.

۹. به نظر شما چه ویژگی‌هایی برای یک «کانون‌یار» موفق ضروری است و چرا شما برای این نقش انتخاب شدید؟

به نظر من، اجتماعی بودن، خلاقیت، علاقه به کار گروهی و توانایی برقراری ارتباط مؤثر از ویژگی‌های مهم یک کانون‌یار است. فکر می‌کنم روحیه‌ی ارتباط‌پذیر و علاقه‌ام به کار فرهنگی باعث شد برای این نقش انتخاب شوم.

از کانون تا مدرسه ؛ روایت سارا خدایی‌اصل از تجربه شیرین «کانون‌یار بودن»

۱۰. آیا تجربه همکاری با کانون زبان ایران نیز داشته‌اید؟

خیر، تاکنون تجربه همکاری مستقیم با کانون زبان ایران نداشته‌ام.

۱۱. بازخورد دانش‌آموزان، معلمان یا والدین نسبت به فعالیت‌های شما چگونه بوده است؟

اغلب بازخوردها بسیار مثبت بوده و با استقبال و اشتیاق همراه شده است. بسیاری از دانش‌آموزان با علاقه در فعالیت‌ها شرکت می‌کنند و از من می‌پرسند چگونه می‌توانند به کانون بپیوندند.

۱۲. آیا تجربه برگزاری رویدادهای ایده‌پردازی در مدرسه یا مرکز را داشته‌اید؟

بله، گاهی با مشورت و مشارکت دیگر دانش‌آموزان ایده‌های جدید برای اجرای برنامه‌ها جمع‌آوری می‌کنیم. سپس بهترین آن‌ها را با همکاری مربی کانون عملی می‌کنیم تا فعالیت‌ها برای بچه‌ها جذاب‌تر شود.

۱۳. برای شناساندن کانون به دیگران چگونه ارتباط مؤثری با دانش‌آموزان و خانواده‌ها برقرار می‌کنید؟

در آغاز با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع مانند قصه‌گویی، نمایش کوتاه یا مسابقه‌های فرهنگی، توجه دانش‌آموزان را جلب کردم. کم‌کم آن‌ها خودشان علاقه‌مند شدند و می‌پرسیدند «ما هم چطور می‌توانیم عضو کانون شویم؟» این اشتیاق بزرگ‌ترین انگیزه برای ادامه فعالیتم بود.

۱۴. در صورت ورود اعضای جدید، آیا نقش راهنما برای آن‌ها داشته‌اید؟

بله، همیشه سعی می‌کنم با حوصله پاسخگوی پرسش‌های اعضای تازه‌وارد باشم، آن‌ها را با فعالیت‌ها آشناکنم و در اجرای برنامه‌ها یاری‌شان دهم تا احساس تعلق بیشتری به کانون پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha