به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، دوره آموزش قصهگویی مدرن ویژه مربیان کانون در مجتمع فرهنگی هنری شهید آیتالله مدنی کانون همدان برگزار شد.
در آغاز کارگاه آموزش قصهگویی مدرن، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با قدردانی از حضور مربیان و استاد دوره، طاهره گرمسیری، دربارهی اهمیت قصهگویی در پرورش ذهن و روح کودکان سخن گفت.

میلاد مرادی با اشاره به نقش تربیتی قصهگویی تأکید کرد: قصه ابزار مؤثری برای انتقال ارزشهای انسانی، تقویت تخیل و شکلگیری شخصیت کودکان است و مربیان کانون باید با بهرهگیری از شیوههای خلاق و نوین، زمینهساز رشد فکری و عاطفی نسل آینده باشند.
وی همچنین با تأکید بر جایگاه جشنواره قصهگویی بهعنوان یکی از رویدادهای فرهنگی شاخص کانون در کشور افزود: باید با حمایت، برنامهریزی و مشارکت فعال مربیان، به این جشنواره رونق بیشتری بخشید تا ظرفیتهای هنری و فرهنگی آن در سطح ملی و حتی بینالمللی نمود پیدا کند.

مرادی با بیان اینکه خانم طاهره گرمسیری، داور و برگزیده چندین دوره جشنواره قصهگویی برگزاری این دوره را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این دوره ارتقای دانش و مهارت مربیان در حوزه روایتگری، پرورش خلاقیت و تخیل و آشنایی با شیوههای نوین اجرای قصه است.
وی افزود: در این دوره مباحثی همچون عناصر اصلی قصه، ساختار روایت، شیوه انتقال پیام، لحن و آهنگ صدا، زبان بدن، تخیل و تصویرسازی ذهنی، انتخاب لباس و چیدمان صحنه بیان میشود.

در ادامه مدرس کارگاه با اشاره به اهمیت قصهگویی در رشد ذهنی و عاطفی کودکان گفت: هدف از گفتن قصه برای کودکان و نوجوانان پاسداشت زبان و افزایش دایره واژگان مخاطب، تقویت فن بیان، تقویت خودباوری، انتقال آداب و رسوم و فرهنگ، دور کردن استرس و نگرانی از کودکان و ... است.
وی با بیان اینکه قصهگویی تنها خواندن یک داستان نیست، بلکه هنری زنده و چندوجهی است که به تعامل میان قصهگو و مخاطب معنا میبخشد، ادامه داد: قصهگو باید بتواند با استفاده از تخیل، صدا، حرکت و احساس، جهان قصه را در ذهن شنونده زنده کند.

گرمسیری با بیان اینکه مبحث قصه و قصهگو هرگز بسته نمیشود، افزود: قصه روایتی شفاهی است که از گذشتگن، نسل به نسل و سینه به سینه به ما رسیده و هدف از برگزاری جشنوارههای قصهگویی شناسایی استعدادها و نیروهای جوان در این هنر است.
وی با اشاره به اینکه متن قصه، قصهگو و قصهشنو سه مورد مهم در قصهگویی است، تصریح کرد: در زمان انتخاب قصه از میان دهها منبع باید قصهای را که به دل شما مینشیند و با آن ارتباط برقرار میکنید انتخاب کرده و آن قصه را بارها برای خود بازنویسی کنید، به آن شاخ و برگ بدهید و فضاسازی مناسب انجام دهید.
مدرس کارگاه قصهگویی افزود: قصه باید تعلیق داشته باشد که مخاطب را به ادامه شنیدن قصه جذب کند اما باید دقت داشت که زیادهگویی نکنیم که مخاطب خصوصا کودکان خسته شوند.

وی لحن و بیان در قصهگویی را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: باید برای گروههای سنی مختلف قصه را بگوییم و بارها تمرین کنیم و با شخصیت قصه همزادپنداری کنیم تا قصه در دل و جان و ذهن خودمان بنشیند.
گرمسیری به زمان قصه اشاره و اضافه کرد: زمان موضوع مهمی در جشنوارهها است و دقت داشته باشید که قصه را نباید حفظ کرد بلکه باید به ذهن سپرد.
وی ادامه داد: قصه دارای ساختار آغاز، میانه و پایان است که قصهگو باید با ساختار و روند قصه خود آشنا بوده و تسلط داشته باشد و هرگز در پایان نتیجهگیری انجام ندهد بلکه خود قصهشنو باید پایان قصه را در ذهنش تحلیل کند و به نتیجه برسد.

مدرس کارگاه قصهگویی با بیان اینکه همه کتابها برای قصهگویی مناسب نیست، بیان کرد: برخی از کتابها فقط برای قصهخوانی مناسب است.
وی با تأکید بر انجام تمرین زیاد قصهگو خصوصا در مقابل آینه تصریح کرد: باید صدای خود را ضبط کنید و گوش بدهید و اشکالات کلامی خود چون تکیه کلامها و مکثها را حذف کنید و توجه داشته باشید که در قصهگویی صدای خود را به تناسب شخصیتها تغییر ندهید بلکه باید خیلی حرفهای با بالا و پایین کردن تن صدا شخصیتهای داستان را به مخاطبان نشان دهید.
گرمسیری در بحث ابزار قصه گفت: اولین ابزار قصهگو زبان بدن اوست؛ از حالتهای مختلف چهره گرفته تا حرکات دست و پا و نکته مهم این است که حالات و حرکات قصهگو باید متناسب با متن قصه باشد.

وی با اشاره به چاشنی قصه افزود: چاشنی قصه استفاده از حواس پنجگانه در هنگام قصهگویی است و باید قصهگو در هنگام استفاده از زبان بدن خود مرز بین نمایش و قصه را رعایت کند.
این داور جشنواره بینالمللی قصهگویی با اشاره به اینکه قصهگو باید در کار خود خلاق باشد و از ابزار قصهگویی به درستی استفاده کند، خاطرنشان کرد: قصهگو باید تخیل مخاطب را تحریک و تصویرسازی خوبی در ذهن او ایجاد کند.
وی با بیان اینکه ابزار در قصهگویی باید در اختیار قصهگو باشد، گفت: استفاده از ابزار باید هوشمندانه و خلاقانه بوده و کشش قصه را افزایش دهد و در جهت تقویت ذهن مخاطب باشد.

گرمسیری ادامه داد: توجه و ارتباطگیری با مخاطب از همان شروع قصه بسیار مهم است و یک قصهگوی حرفهای باید بداند که مخاطب او کودک، نوجوان و یا بزرگسال است و حتی بر سن، نیاز، زبان و سطح درک مخاطب خود اشراف داشته باشد و براساس آن قصهای را بیان کند.
وی گفت: قصهگوی حرفهای باید با شناخت دقیق مخاطب، برقراری ارتباط چشمی و عاطفی، گوشدادن به واکنشها، حفظ احترام و صبر، استفاده درست از صدا و لحن، بهکارگیری هماهنگ زبان بدن، ایجاد فضای خیالانگیز و پایانبندی تأثیرگذار، ارتباطی عمیق و مؤثر با شنونده برقرار کند.

در ادامه بخش عملی کارگاه برگزار شد که در این بخش کارگاه، مربیان با تمرینهای متنوع به بازآفرینی و اجرای قصههای خود پرداختند و ضمن دریافت بازخورد از مدرس، روشهای مختلف انتقال احساس، تمرکز در اجرا و استفاده درست از سکوت و نگاه را تجربه کردند.
در پایان با حضور مدیرکل کانون از طاهره گرمسیر با اهدای لوح تقدیر صورت گرفت.
این دوره با استقبال مربیان شرکتکننده به پایان رسید و مقرر شد در آینده نیز کارگاههای تکمیلی در زمینههای قصهگویی نمایشی، تصویرسازی ذهنی و روایت خلاق برگزار شود تا مربیان بتوانند آموختههای خود را در فعالیتهای فرهنگی کانون به کار گیرند و به شکل مؤثرتری با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند.
