به گزارش ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل کانون، باشگاههای کتابخوانی فراگیر کانون پرورش فکری، همدان این هفته به طور خاص برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه فعالیت میکنند تا ثابت کنند که در دنیای کتاب، فرصتهای رشد، برابر است.
مراکز شماره ۳ کانون همدان، فیروزان و شماره ۲ کانون ملایر تاکنون این حرکت فرهنگی را اجرا کردهاند.
حضور پیدرپی مربیان مرکز شماره ۳ کانون همدان در مدارس ویژه این کودکان با هدف فراهمکردن محیط حمایتی، پویا و انگیزشی برای دانشآموزان توانیاب که به جهت معلولیتهای جسمی و حرکتی، امکان حضور در فعالیتهای کتاب محور مراکز را ندارند، از جمله این برنامههاست.
برگزاری جشنواره «رویش» از دیگر برنامههایی بود که برای اعضای با نیازهای ویژه کانون و اولیای تربیتی طراحی شده بود تا بر روی استعدادهای شگفتانگیز و خلاقیتهای پنهان این دانشآموزان تمرکز کند و اعضاء، استعدادهای فرهنگی، هنری و ادبی خود را شکوفا کنند.
این اعضای مراکز فراگیر کانون با شور و اشتیاق، ۵۰ کتاب را در برنامهای با عنوان «کتابی که دوستش دارم» را معرفی کردند.

مربیان مرکز شماره ۳ کانون همدان نیز ۵ اثر حسی و لمسی با عنوان «هر مربی یک کتاب» تولید و برای استفاده این گروه از کودکان ارائه کردند تا ثابت کنند کتابخوانی میتواند برای هر حسی، ملموس و لذتبخش باشد.
فریبا عزتیحق، کارشناس فرهنگی کانون همدان در این زمینه گفت: «تعلیم و تربیت این عزیزان، فراتر از آموزشهای رسمی مدارس است و نیازمند یک مجموعه کامل از فعالیتهای فرهنگی، هنری و مهارتی است. این دانشآموزان باید امکان تجربه، یادگیری و رشد در فضایی الهامبخش را داشته باشند.»
این کارشناس فرهنگی افزود: برنامههای کانون نشان دادهاند که «فرصت برابر در عرصه فرهنگ و کتابخوانی، زمینهساز رشد، اعتمادبهنفس و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه است.»
به این ترتیب، اعضای با نیازهای ویژه، با تکیه بر تواناییهای خود، در کنار دیگر اعضای کانون، حضور فعال و مؤثری در برنامههای کتابخوانی دارند.
