به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، فاطمه قانع منتقد، محقق و پژوهشگر ادبیات با دانشآموزان فرزانگان دکتر شاهی پایه هشتم به نقد و بررسی داستان کوتاه «ماه و پلنگ» پرداخت.
در این نشست دانشآموزان حاضر در خصوص شخصیت متفاوت پلنگ پایان این داستان و شخصیتهای فرعی و گفتوگوهای بین داستانها اشاره کردند.
وی به شخصیتپردازی غیرمستقیم در این داستان کوتاه اشاره کرد و یادآور شد: شخصیتپردازی در داستان دو نوع است؛ شخصیتپردازی مستقیم که ویژگیهای شخصیت به طور مستقیم در داستان بیان میشود، اما در شخصیتپردازی غیرمستقیم این رفتار داستانی شخصیت هست که شخصیت را به مخاطب می شناساند نه بیان نویسنده در این داستان نویسنده با ترفند آشنایی زدایی جذاب تر کرده است
فاطمه قانع ویژگی های دیگر این داستان را استفاده از سبک رئالیسم جادویی دانست و در معرفی این سبک گفت: یکی از شاخههای واقعگرایی (رئالیسم) در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون میشوند و دنیایی واقعی اما با روابط علت و معلولی خاص خود آفریده میشود؛ در واقع، رئالیسم جادویی، ترکیبی از واقعیت، افسانه و تاریخ است.
وی همچنین درباره لزوم پرورش تفکر انتقادی در دانشآموزان صحبت کرد، چرا که تفکر انتقادی اختصاص به بحث نقد داستان ندارد و کاربردهای آن در زندگی فرد مشخص می شود.
در این نشست عالیه سلطانی کارشناس ادبی استان نیز برای حاضران در خصوص تعامل بین کانون و مدرسه و جذب استعداد ادبی از میان دانشآموزان گفت و در تشریح آن از باشگاه سیمرغ و قاف و توانمندسازی استعدادهای ادبی شعر و داستان دانشآموزان اشاره داشت.
یادداشت: اعظم جلالیان