به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، کارگاه نجوم و رصد ماه ویژه اعضا و والدین مرکز فرهنگی هنری کنگاور، در محل پژوهشکده خوارزمی برگزار گردید.
این برنامه با توجه به پیش رو بودن هفته پژوهش (۲۲ تا ۲۸ آذرماه) و با حضور ۹۰ نفر از اعضا و والدین و با همکاری آموزش و پرورش (مسئول پژوهشکده خوارزمی) در محل پژوهشکده برگزار شد. در این رویداد، شرکتکنندگان ضمن حضور در کارگاه آموزشی، با استفاده از تلسکوپهای نیوتنی به رصد ماه پرداختند.

این برنامه، با هدف ترویج علم نجوم، تقویت حس کنجکاوی علمی در کودکان و نوجوانان و همچنین مشارکت خانوادهها در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی برگزار شد و با توجه به پیش رو بودن هفته پژوهش، بر اهمیت فرهنگ تحقیق، کاوش و نگاه علمی به پدیدههای جهان هستی تأکید داشت.
پژوهشکده خوارزمی به عنوان میزبان این رویداد، محیطی علمی و مناسب را برای این فعالیت تخصصی فراهم آورد که میتواند ارتباط مؤثری بین نهادهای فرهنگی (کانون) و مراکز علمی-آموزشی (آموزش و پرورش) ایجاد کند. حضور همزمان اعضای کودک و نوجوان به همراه والدین نیز، رویکردی خانوادهمحور را نشان میدهد که میتواند در تثبیت یادگیری و ایجاد موضوعات مشترک گفتگو در خانواده مؤثر باشد.

محتوای این کارگاه را مباحثی جذاب برای مخاطبان شامل میشد از جمله استفاده از تلسکوپهای نیوتنی (یکی از رایجترین و کارآمدترین انواع تلسکوپهای بازتابی برای رصد اجرام آسمانی)، امکان مشاهدهای واضح و آموزشی از ماه، گامها (فازها)، دهانهها و دیگر عوارض سطحی آن را برای شرکتکنندگان فراهم کرد. در بخش دیگری از کارگاه نیز، مبانی مقدماتی نجوم، معرفی اجرام آسمانی و روش کار با تلسکوپ نیز آموزش داده شد.
منیژهالسادات حسینی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در خصوص توسعه تفکر علمی و اهمیت فعالیتهای نجومی برای کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری کارگاههایی مانند «نجوم و رصد ماه» توسط کانون پرورش فکری، تنها یک سرگرمی نیست، بلکه سرمایهگذاری هوشمندانه بر روی ذهنهای پرسشگر و خلاق نسل آینده است و این قبیل فعالیتها، اهداف عمیق و تأثیرات ماندگاری را دنبال میکنند.

وی افزود: نجوم،به طور ذاتی، شگفتانگیز است. نگاه کردن به ماه، سیارات و ستارگان، نخستین جرقههای پرسشگری درباره «چگونگی» و «چرایی» جهان را در ذهن کودکان و نوجوانان روشن میکند، این حس شگفتی، بنیان همه کشفیات علمی است و پرورش حس کنگاوی را در پی دارد.
حسینی این کارگاه را عاملی برای تقویت مهارتهای مشاهده و استدلال در مخاطبان خود دانست و خاطرنشان کرد: رصد مستقیم آسمان با ابزاری مانند تلسکوپ، مخاطبان را دعوت میکند که باید با دقت مشاهده کنند، جزئیات را ثبت کنند و در مورد آنچه میبینند فکر کنند و این، تمرینی عملی برای روش علمی (مشاهده، فرضیه، آزمایش) است و به آنها کمک میکند تا جایگاه زمین و انسان را در پهنه بیکران کیهان درک کنند. این درک، منجر به گسترش دیدگاه، ایجاد حس تواضع در برابر عظمت جهان و همزمان، احساس تعلق به جهانی بزرگتر میشود.

سرپرست کانون استان چنین کارگاههایی را راهی برای ایجاد انگیزه برای یادگیری بینرشتهای برشمرد و تصریح نمود: علوم فضایی، دروازهای به سوی سایر دانشهاست. برای درک نجوم، نیاز به ریاضیات (برای محاسبه فاصلهها)، فیزیک (قوانین حرکت و نور)، شیمی (ترکیب ستارگان)، زمینشناسی (مقایسه سیارات) و حتی تاریخ و فلسفه داریم. این موضوع، یادگیری را یکپارچه و معنادار میکند و تقویت شکیبایی و برنامهریزی را در پی دارد زیرا رصد آسمان، نیازمند برنامهریزی (بررسی زمان طلوع و غروب اجرام)، صبر (برای رسیدن زمان مناسب یا صاف شدن آسمان) و دقت است. اینها از مهارتهای ارزشمند زندگی هستند.
وی ادامه داد: دوری از فضای مجازی و ارتباط با دنیای واقعی برای نسل امروز بسیار مهم است و در عصر سلطه صفحات نمایش، نگاه کردن به آسمان واقعی، تجربهای حسی و ملموس است که کودک و نوجوان را با طبیعت و جهان واقعی پیوند میدهد و به سلامت روانی او کمک میکند؛ همچنین الهامبخشی برای آینده خواهد بود و چنین تجربیاتی میتواند جرقه علاقهای مادامالعمر را بزند و مسیر شغلی آیندهسازانی چون ستارهشناس، فیزیکدان، مهندس هوافضا یا مدرس علوم و... را رقم بزند.

حسینی با تاکید بر نقش کانون پرورش فکری در این مسیر بیان داشت: کانون با استفاده از رویکرد غیررسمی و آموزش خلاقانه و غیرمستقیم، امکان ارائه مفاهیم پیچیده علمی را در قالب برنامههایی جذاب فراهم میآورد. همچنین، با دعوت از والدین (همانند کارگاه کنگاور)، یادگیری را به یک تجربه خانوادگی تبدیل میکند که گفتوگوهای علمی را به درون خانه میبرد و پیوندهای عاطفی را در بستر کشف مشترک تقویت مینماید.
وی اظهار داشت: بر همین اساس فعالیتهای نجومی، ابزاری قدرتمند برای پرورش شهروندان آگاه، خلاق و منطقی است. آنها ذهن کودکان و نوجوانان را به روی پرسشهای بزرگ میگشایند و مهارتهایی را آموزش میدهند که در هر زمینهای از زندگی به کار میآیند. سرمایهگذاری بر اینگونه برنامهها، در حقیقت، سرمایهگذاری بر آیندهای روشنتر و مبتنی بر فهم و کشف است.

در همین راستا این اقدام مرکز فرهنگی هنری کنگاور که به همت پروین خالوندی مربی مسئول فعال این مرکز انجام پذیرفت؛ در راستای فعالیتهای علمی و پژوهشمحور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه صورت گرفت که گامی مؤثر در راستای عملیسازی شعار "تمرین زندگی" و غنیسازی اوقات فراغت اعضا با فعالیتهای علمی و تجربی است.


