بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۶ آذر ۱۴۰۴، نشستی صمیمی با حضور جمعی از دانشجومعلمان بسیجی دانشگاه فرهنگیان شیراز به نمایندگی از پردیسهای مختلف دانشگاه با کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی استان فارس، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.
این نشست با هدف تقویت همکاریهای علمی، فرهنگی و آموزشی میان دانشگاه و کانون و فراهم کردن بستر عملی برای ارتقای مهارتهای معلمی دانشجومعلمان، برنامهریزی شده بود.
در جریان این نشست، شرکتکنندگان ضمن بازدید از بخشهای مختلف کانون با فعالیتها و برنامههای آموزشی، ادبی و فرهنگی این مرکز آشنا شدند و پیشنهادهای متنوعی برای گسترش همکاریها ارائه کردند. دانشجومعلمان بر لزوم برگزاری کارگاههای تخصصی در زمینه نوشتن خلاق، قصهگویی، نقد و بررسی کتاب و تولید محتوای آموزشی برای کودکان و نوجوانان تأکید کردند.
هدف از این کارگاهها، تقویت مهارتهای تدریس، ارتقای سواد خواندن و نوشتن و پرورش خلاقیت در دانشجومعلمان عنوان شد.
راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی استان فارس، در این جمع گفت: با توجه به تجربههای موفق گذشته، برنامههای آموزشی متنوعی برای همکاری با دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد شده است. برگزاری دورههای سواد خواندن و نوشتن، آشنایی با بازیهای ادبی و طراحی طرح درسهای خلاق و جذاب بر پایه کتابهای درسی از جمله این برنامههاست.
او افزود: هدف اصلی این دورهها ایجاد پیوند میان آموزش دانشگاهی و تجربههای عملی فرهنگی و پرورش مهارتهای کاربردی در دانشجومعلمان است.
وی افزود: در ترمهای گذشته نیز کانون از طریق بخش آفرینشهای ادبی اقدام به برگزاری کارگاههایی در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان شیراز کرده بود که موضوعاتی همچون قصهگویی، معیارهای انتخاب کتاب متناسب با سن مخاطب و نوشتن خلاق را شامل میشد. استمرار این کارگاهها باعث تقویت توانمندیهای تدریس، ارتقای سواد خواندن و نوشتن و پرورش خلاقیت آموزشی در دانشجومعلمان شده است.
در پایان نشست، توافق شد که کارگاه آموزش نقدنویسی و تحلیل متون ادبی کودک و نوجوان در جلسههای آتی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شود. همچنین، دانشجومعلمان با منابع علمی و تخصصی کانون از جمله کتاب «ماه»، مجله پژواک، مجله «مطالعات ادبیات کودک و نوجوان» دانشگاه شیراز و مجلات تخصصی «کوشش کودک» و «کوشش خردسال» آشنا شدند تا بتوانند از ظرفیتهای پژوهشی و علمی کانون بهرهمند شوند.
راضیه احمدی درباره برنامههای آینده گفت: تشکیل باشگاههای کتابخوانی، انتشار مجله نقد و بررسی کتب کودک و نوجوان و گسترش آن در دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور و همچنین ایجاد باشگاه قصهگویی، از جمله پیشنهادهایی است که با استقبال دانشجومعلمان روبهرو شده و در قالب نشستهای تخصصی و همکاریهای مشترک عملی خواهد شد.
وی در پایان گفت: این نشست نمونهای روشن از تلاش برای همافزایی آموزش دانشگاهی و فعالیتهای فرهنگی بود؛ فرصتی که نه تنها مهارتهای معلمی دانشجومعلمان را تقویت میکند، بلکه شور و اشتیاق آنها برای پرورش کودکان و نوجوانان را نیز زنده نگه میدارد. همکاریهای آینده میان دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری، مسیر تازهای برای پیوند میان آموزش علمی و تجربههای عملی فرهنگی باز میکند و امید به آموزش خلاق و انسانی را در دل دانشجومعلمان و مربیان این حوزه زنده نگه میدارد.
دانشجومعلمان شرکتکننده نیز با ابراز رضایت از این نشست، تأکید کردند که فرصت آشنایی مستقیم با تجربههای عملی و منابع تخصصی کانون، انگیزه و اعتماد به نفس آنها برای ورود به کلاسهای درس را افزایش داده است.




