بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۰ آذر ۱۴۰۴، جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) همزمان با اجرای پویش ملی «تسبیح»، با حضور کودکان و خانوادهها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز زرقان برگزار شد.
این برنامه با هدف آشنایی کودکان با سیره، سبک زندگی و فضایل اخلاقی حضرت زهرا (س) و تقویت پیوند عاطفی میان اعضاء خانواده، بهویژه مادران و فرزندان، اجرا شد.
در آغاز این مراسم، کودکان شرکتکننده در قالب یک فعالیت کارگاهی به ساخت تسبیح پرداختند. این بخش از برنامه با هدف ایجاد زمینهای ملموس برای آشنایی کودکان با مفاهیمی همچون ذکر، آرامش، صبر طراحی شده بود؛ و تلاش شد تا کودکان از طریق تجربه عملی، ارتباطی عمیقتر با مفاهیم دینی برقرار کنند.
پس از آن، گفتوگویی صمیمی و متناسب با سن کودکان درباره زندگی، جایگاه خانوادگی و ویژگیهای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد. در این بخش، مربیان با بیانی ساده به تبیین نقش آن حضرت بهعنوان الگویی کامل برای مهربانی، مسئولیتپذیری و احترام در خانواده پرداختند؛ که هدف آن، نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی در ذهن کودکان بود.
همزمان با اجرای برنامههای ویژه کودکان، در کارگاه مهارتهای زندگی برای مادران برگزار شد؛ که در آن، راهکارهای کنترل استرس، مدیریت فشارهای روانی و تقویت استقلال فرزندان مورد بررسی قرار گرفت. این کارگاه با هدف ارتقاء آگاهی والدین و کمک به بهبود روابط خانوادگی اجرا شد.
علی روستا، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز زرقان، در گفتگو با ما با اشاره به اهمیت چنین فعالیتهایی گفت: اجرای برنامههایی از این دست به کودکان کمک میکند تا مفاهیم دینی و اخلاقی را نه صرفاً بهصورت شنیداری، بلکه از طریق تجربه، گفتوگو و فعالیت گروهی بیاموزند. ساخت تسبیح و هدیه دادن آن به مادران، علاوه بر تقویت مهارتهای فردی کودکان، موجب افزایش حس محبت، قدردانی و ارتباط عاطفی در خانواده میشود.
وی افزود: همزمانی برنامههای کودک با کارگاههای آموزشی برای مادران، این امکان را فراهم میکند که آموزش و تربیت در کنار هم و بهصورت مکمل دنبال شود؛ و خانوادهها نقش مؤثرتری در رشد همهجانبه فرزندان خود ایفا کنند.
روستا گفت: در ادامه برنامه، کودکان تسبیحهای ساختهشده خود را به مادرانشان هدیه دادند؛ که این اقدام نمادین با هدف ترویج فرهنگ هدیه دادن در مناسبتهای مذهبی و تقویت پیوند عاطفی میان مادر و فرزند انجام شد. این بخش از برنامه با استقبال و احساس رضایت خانوادهها همراه بود.
در پایان، فضایی شاد و مفرح برای کودکان فراهم شد؛ و آنان با شرکت در بازیهای گروهی و تماشای انیمیشن، لحظاتی پرنشاط را سپری کردند. این بخش با هدف ایجاد نشاط اجتماعی، افزایش روحیه همکاری و تکمیل فرآیند آموزشی و تربیتی برنامه اجرا شد.
روستا در پایان بر تداوم برگزاری برنامههای فرهنگی و تربیتی متناسب با نیاز کودکان و خانوادهها تأکید کرد؛ و اینگونه فعالیتها را گامی مؤثر در جهت تربیت دینی، تقویت بنیان خانواده و پرورش نسل آگاه و مسئولیتپذیر دانست.


