هم‌افزایی برای ارتقای سواد زیست‌محیطی کودکان

نشست هم‌اندیشی برای اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه مهر سال ۱۴۰۴ با هدف گسترش سواد و اخلاق محیط‌زیستی در میان نسل کودک و نوجوان منعقد شد و اکنون فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، محمد مدادی رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان، و مصطفی پردلی، رئیس کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران (کافنا)، در نشستی راه‌کارهای اجرایی این تفاهم‌نامه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این نشست که روز یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد دو طرف بر ضرورت تعامل و همکاری دوجانبه برای ارتقای سواد و اخلاق محیط‌زیستی کودکان و نوجوانان تأکید کردند.

شش دهه تجربه در آموزش علمی و محیط زیستی کودکان

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، با اشاره به سابقه ۶۰ ساله این نهاد در حوزه‌های علمی، فرهنگی و سرگرمی، گفت: کانون با رویکرد علمی به مسائل می‌پردازد و دانش‌آموزان را به شبکه‌سازی و فعالیت‌های پژوهش‌محور در حوزه‌های مختلف علوم تشویق می‌کند.

او افزود: حجم قابل توجهی از تولیدات کانون از ابتدای تأسیس تاکنون به موضوع‌های محیط‌زیستی و معرفی گونه‌های جانوری و طبیعی اختصاص داشته است.

معاون فرهنگی کانون هم‌چنین با اشاره به تولید انیمیشن «بچه زرنگ» با محوریت مفاهیم محیط‌زیستی گفت: برای این اثر، بیش از ۴۰۰ محصول جانبی فرهنگی پیش‌بینی شده و سریال «بچه زرنگ» نیز به‌زودی در قالب ۵۲ قسمت پخش خواهد شد.

فلاح هدف کانون را مسئله‌محور کردن موضوع‌های علمی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با پرورش تفکر علمی، کودکان را با پیوند محیط زیست و حوزه‌هایی مانند کشاورزی، حقوق، نانوفناوری، آب و انرژی آشنا کنیم.

هم‌افزایی برای ارتقای سواد زیست‌محیطی کودکان

ضرورت طراحی نقشه جامع آموزش محیط زیست برای کودکان و نوجوانان

در ادامه نشست، مصطفی پردلی رئیس کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران (کافنا)، با تأکید بر نگاه متفاوت این نهاد به آموزش محیط‌زیستی گفت: ما باید در مسیر محیط زیست یک نقشه جامع و سنجیده داشته باشیم تا بتوانیم فصل‌های مشترک تعاملی ایجاد کنیم. برنامه‌هایی برای مربیان کانون طراحی شود و در پایان هر عضو به یک فعالیت، یک محصول و یک مهارت در حوزه محیط زیست دست یابد. همان‌گونه که کانون پرورش فکری عمل می‌کند، باید به یک محتوای مشترک و ملموس برسیم که به پرورش فکر کودکان و نوجوانان کمک کند.

او افزود: نگاه ما در کانون علوم بر تغییر نگرش کودکان و نوجوانان نسبت به محیط اطراف‌شان است. بچه‌ها باید توجه بیشتری به پدیده‌های طبیعی داشته باشند و بدانند برای پیدایش هر پدیده چه مراحلی طی شده است. همین امر باعث می‌شود آن‌ها به طبیعت و محیط زیست خود اهمیت دهند و این الگوها در ذهن آنان نهادینه شود. ما تلاش می‌کنیم با الگوسازی درست، اهمیت محیط زیست را در زندگی روزمره کودکان و  نوجوانان تثبیت کنیم.

پردلی افزود: باتوجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساس‌نامه کانون پرورش فکری، تفکر خلاق در علوم نوپدید و فناوری‌های نوین مسیری است که کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران در حال پیمودن آن است.

نقش کانون در مسئله‌محور کردن آموزش‌های محیط زیستی

سپس محمد مدادی، رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان، با اشاره به اقدام‌های سازمان حفاظت محیط زیست در مدارس، پژوهش‌سراها و جامعه، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری برای آگاهی‌بخشی و مسئله‌محور کردن موضوع‌های محیط‌زیستی تأکید کرد.

او ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه منعقدشده در مهر سال جاری زمینه‌ساز هم‌افزایی مؤثر برای ارتقای آگاهی‌های محیط‌زیستی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنان باشد.

در این نشست هم‌چنین بر ضرورت ایجاد ارتباط مؤثر میان نویسندگان کشور و موضوع‌های محیط‌زیستی، بهره‌گیری از ظرفیت مدارس برای درگیر کردن خانواده‌ها و انجام پژوهش‌های تخصصی در حوزه کودک و نوجوان تأکید شد.

تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۶ مهر ۱۴۰۴ در هفت ماده به امضا رسید و به مدت یک سال اعتبار دارد.

هم‌افزایی برای ارتقای سواد زیست‌محیطی کودکان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha