کانون پرورش فکری در تربیت دانش‌آموزان نقش کلیدی دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در ساختار وزارت آموزش و پرورش «بسیار قابل توجه» دانست و گفت: ظرفیت‌های کانون پرورش فکری می‌تواند به‌نحو مؤثری در خدمت مباحث تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، در گردهمایی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان که به تاریخ ۲۵ آذرماه واقع در مهمانسرای فرهنگیان شهر کرمان برگزار شد، محمدرضا فرحبخش عنوان کرد: تجربه نشان داده است دانش‌آموزانی که وارد کانون پرورش فکری می‌شوند، از نظر شخصیتی، فرهنگی و تربیتی دچار تغییرات مثبت و ملموس می‌شوند.

کانون پرورش فکری در تربیت دانش‌آموزان نقش کلیدی دارد

او با اشاره به پیشینه تأثیرگذار این نهاد افزود: بسیاری از بزرگان فرهنگ، هنر و ادبیات کشور در کانون پرورش یافته‌اند و این نهاد نقش مهمی در غنی‌سازی فعالیت‌های تربیتی و پرورشی آموزش و پرورش ایفا می‌کند.

فرحبخش، استعدادیابی را یکی از مهم‌ترین کارکردهای کانون پرورش فکری دانست و تصریح کرد: شناسایی و هدایت استعدادهای کودکان و نوجوانان در کانون به‌خوبی انجام می‌شود و این ظرفیت ارزشمند باید بیش از پیش در تعامل با آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه نشست اکبرخدادادی با اشاره به محدودیت تعداد مراکز کانون نسبت به گستره مراکز آموزشی اظهار داشت: در سطح استان تنها ۴۶ مرکز کانون فعال است که از این تعداد، پنج مرکز به‌صورت سیار فعالیت می‌کنند و در برخی شهرستان‌ها و مناطق نیز مرکز کانون وجود ندارد؛ با این حال، میزان اثربخشی فعالیت‌های کانون فراتر از تعداد مراکز آن است.

کانون پرورش فکری در تربیت دانش‌آموزان نقش کلیدی دارد

مدیرکل کانون استان کرمان در تشریح این اثربخشی گفت: کسب حدود ۱۰۰ جایزه بین‌المللی توسط کودکان و نوجوانان استان در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبی طی سه سال گذشته، گواهی روشن بر نقش تربیتی و اثرگذاری کانون در سطح ملی و جهانی است.

او با تأکید بر نقش هنر و ادبیات در تربیت نسل آینده تصریح کرد: کانون با بهره‌گیری از ابزارهایی همچون قصه‌گویی، کتاب، تئاتر، انیمیشن، فیلم، نجوم، کارگاه‌های خلاق و فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری، زمینه پرورش تفکر، خلاقیت و هویت کودکان و نوجوانان را فراهم می‌کند؛ موضوعی که در ساختار رسمی آموزش و پرورش کمتر مجال بروز دارد.

خدادادی کانون را حلقه گمشده آموزش‌های غیررسمی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از مسائل اجتماعی و آسیب‌های نوجوانان خارج از مدرسه شکل می‌گیرد و کانون می‌تواند با آموزش‌های فرهنگی، هنری و مهارتی، نقش مؤثری در پیشگیری و توانمندسازی ایفا کند.

او با اشاره به توان تخصصی مربیان کانون خاطرنشان کرد: مربیان کانون از آموزش‌های تخصصی بالایی برخوردارند و می‌توان از ظرفیت آنان در مدارس، دوره‌های ضمن خدمت معلمان، برنامه‌های فرهنگی و هنری و حتی آموزش خانواده‌ها بهره گرفت.

خدادادی با دعوت به تعامل و هم‌افزایی بیشتر با آموزش و پرورش تأکید کرد: استفاده از محصولات فرهنگی کانون، فیلم‌ها، تماشاخانه‌های سیار، کانون زبان ایران، جشنواره‌ها و برنامه‌های استانی و ملی می‌تواند به غنای تربیتی مدارس کمک کرده و زمینه توسعه فردی کودکان و نوجوانان را فراهم سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha