به گزارش روابطعمومی اداره کل کانون استان اردبیل، دوره آموزشی «هوش مصنوعی؛ کاربردها و استفاده از تکنیکهای هوش مصنوعی و تحلیل داده در بهبود فرآیند آموزش و یادگیری» بهعنوان یکی از دورههای مصوب استانی، از ۳ تا ۱۰ دیماه ۱۴۰۴ در قالب ۱۶ ساعت آموزش ترکیبی (مجازی و حضوری) برای مربیان و مسئولان مراکز برگزار شد.
فرشاد رئیسی، دکتری تخصصی هوش مصنوعی و مدرس دوره، با تشریح اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در حوزه تربیت و فرهنگ گفت: هوش مصنوعی امروز نقش پررنگی در بهبود کیفیت آموزش دارد؛ از طراحی محتوای هوشمند گرفته تا شناسایی نیاز یادگیرندگان و ایجاد تجربههای تعاملی، این فناوری میتواند به شکل مؤثری بر یادگیری کودکان و نوجوانان اثر بگذارد.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر نیز هوش مصنوعی قادر است در خلق داستان، تصویرسازی، طراحی بازیهای خلاقانه و تحلیل علایق مخاطبان کاربرد داشته باشد. همچنین در مراکز فرهنگی و کتابخانهها امکان مدیریت هوشمند منابع، ارائه خدمات دقیقتر و ارتباط مؤثر با مخاطب را فراهم میکند.
رئیسی یادگیری این مهارتها را برای کارکنان کانون ضروری دانست و اظهار داشت: نسل امروز با فناوریهای هوشمند پیوند خورده است. مربیان باید توانایی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را داشته باشند تا بتوانند محتوایی جذاب، سریع و استاندارد تولید کنند و خدماتی متنوعتر به مخاطبان ارائه دهند.

مدرس دوره با اشاره به تغییر نقش مربی در عصر هوش مصنوعی گفت: مربی امروز باید از نقش تولیدکننده مستقیم محتوا به طراح فعالیت و هدایتکننده یادگیری تبدیل شود. بخش عمده تولید محتوا را میتوان به ابزارهای هوشمند سپرد تا زمان مربی برای تعامل تربیتی با کودک آزادتر شود.
براساس این گزارش، در این دوره آموزشی استفاده از هوش مصنوعی در بخشهای گوناگون فعالیتهای کانونی شامل قصهگویی، تصویرسازی، صداگذاری، نقد و معرفی کتاب، تولید محتوای هنری مانند انیمیشن و نمایشنامه، طراحی فعالیتهای علمی و پژوهشی، تولید سناریوهای مهارتهای زندگی و همچنین امور مدیریتی مانند گزارشنویسی، برنامهریزی و مستندسازی به مربیان معرفی شد.

گفتنی است، آشنایی با نحوه جستجوی هوشمند و آگاهانه، استفاده ایمن و سنمحور از هوش مصنوعی، اصول پرامپتنویسی حرفهای، پرامپتهای کاربردی ویژه فعالیتهای کانون و تمرینهای عملی تولید محتوا از جمله محورهای آموزشی این دوره بود.