کد خبر: 200620
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
تئاتر کاغذی وارد مراکز کانون می‌شود

تئاتر کاغذی از جمله شیوه‌های اجرای نمایش عروسکی در برخی کشورهای جهان است که کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در نظر دارد ترویج و اجرای آن را در مراکز خود در آینده‌ای دور آغاز ‌کند.

به گزارش روابط عمومی کانون، نشستی برای ارایه‌ی گزارش سفر یکی از کارشناسان کانون به کشور فرانسه و شرکت وی در جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کاغذی برگزار و در آن بر عزم کانون برای ترویج این هنر نمایشی تاکید شد.
سهراب خواجه‌نژاد کارشناس هنری کانون استان خراسان رضوی به تازگی نمایش زال و رستم را با شیوه‌ی کاغذی در جشنواره‌ی تئاتر کاغذی فرانسه اجرا و در کارگاه آموزشی این جشنواره شرکت کرد.
در این جشنواره که یا حمایت شهرداری‌های استان شامپانی فرانسه برگزار شد 17 گروه از کشورهای مختلف جهان شرکت داشتند همچنین در کارگاه آموزشی نیز علاوه بر وی سه فرانسوی و یک اسپانیایی از آموزش‌های الن لکوک استاد این رشته بهره‌مند شدند.
الن لکوک فرانسوی بیش از 30 سال در حوزه‌ی اجرا و توسعه‌ی این شیوه‌ی نمایشی در سراسر جهان اشتغال داشته است و دبیری جشنواره تئاتر کاغذی فرانسه نیز بر عهده‌ی وی است.
این در حالی است که این شیوه‌ی نمایشی در ایران از چندان سابقه‌ای برخوردار نیست و یا به گفته‌ی خواجه‌نژاد سابقه‌ی دقیقی در اسناد تاریخ نمایش ایران از این شیوه موجود نیست.
در همین حال ره آورد سفر خواجه نژاد به فرانسه در حالی بازگو می‌شد که مدیر عامل کانون و معاونان و مشاوران وی در جلسه‌ی ارایه گزارش این سفر حضور داشتند.
کارشناس هنری کانون نیز از این فرصت استفاده کرد و در سخنانی به ویژگی‌ها و قابلیت های کاغذ اشاره کرد و از مسوولان کانون خواست این شیوه‌ی ارزان و ساده در عین حال جذاب را در مراکز کانون سراسر کشور راه اندازی و گسترش دهند.
وی سبک بودن، برش خوردن، کپی کردن، پاره شدن، انعطاف‌پذیری و مینیاتوری و ارزان بودن را از ویژگی‌های کاغذ دانست که می‌توان از آن برای اجرای نمایش عروسکی کاغذی بهره گرفت.
در ادامه این نشست مدیر عامل کانون از معاونان خود خواست برای ترویج هنر تئاتر کاغذی در کتاب‌خانه‌های کانون راه‌کارهای مناسبی پیدا کنند.
سید صادق رضایی پیشنهاد کرد شیوه‌نامه‌ی اجرای تئاتر کانون توسط معاونت فرهنگی کانون و با همکاری مدیریت آفرینش‌های هنری و تئاتر تدوین شود و ابتدا مراکز شروع به ساخت و اجرای نمایش های کاغذی کنند و پس از شکل گرفتن این روش در مراکز، این آثار در جشنواره‌ها نمایش داده شود.
وی در مرحله‌ی نخست از برگزار کنندگان جشنواره نمایش عروسکی کانون خواست که فرصتی را در اختیار سهراب خواجه‌نژاد قرار دهند که نمایشی کاغذی را در این جشنواره که شهریور ماه در اصفهان برگزار می‌شود بر روی صحنه اجرا کند.
تهیه‌ی بسته‌ای از عروسک‌های کاغذی برای ارایه به بازار سرگرمی‌های سازنده از دیگر پیشنهادهای مدیر عامل کانون به معاون تولید خود برای توسعه‌ی این هنر در کشور بود.
رضایی یادآور شد که در درون این بسته‌ها می‌توان نرم افزارهایی آموزشی برای ساخت عروسک‌ها و نحوه‌ی اجرای این نوع نمایش را عرضه کرد.
مدیر عامل کانون همچنین از استمرار برگزاری نشست‌های ویژه برای ارایه‌ی گزارش سفر مدیران و کارشناسان کانون به خارج از کشور استقبال کرد و خواستار حضور جدی دیگر مدیران و کارشناسان کانون در این نشست‌ها شد.