رابطه‌ی کانون و نمایندگان، لازم و ضروری است

اواسط خردادماه بود که محمد رستمی، با حکم علی‌رضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون، به عنوان مشاور امور مجلس برگزیده شد تا کانون از تجربیات وی در تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده کند.<BR> حاجیان‌زاده در حکم انتصاب وی اظهار امیدواری کرده بود که او با ایجاد تعامل با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های مربوط‌، به منظور جلب همکاری و حمایت‌های حداکثری نمایندگان، فعالیت‌ها و توانمندی‌های کانون را به نحوی شایسته به آنان معرفی کند.

آقای رستمی متولد سال 1340 و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم تربیتی است و در20 سال گذشته، مسوولیت‌هایی مانند مسوولیت دفتر نماینده‌ی مجلس، معاونت دبیرخانه‌ی مجلس و ریاست اداره‌ی دریافت و توزیع مجلس را داشته است.
در این شماره‌ی «خبرنامه‌ی کانون» گفت‌وگویی با این مشاور مدیرعامل داشته‌ایم تا درباره‌ی کم‌وکیف این حوزه‌ی مشاوره، بیش‌تر آشنا شویم.
دو دوره‌ی متوالی است که مدیرعاملان کانون، مشاوری در حوزه‌ی امور نمایندگان یا مجلس داشته‌اند. به نظر شما به عنوان کارشناس این حوزه، ضرورت وجود این واحد مشاوره در کانون چیست؟
- بسم الله الرحمن الرحیم؛
«به نام آن‌که جان را فکرت آموخت / چراغ معرفت در دل بیفروخت»
تقدیر و تشکر می‌کنم از جناب‌عالی و دیگر دست‌اندرکاران محترم روابط عمومی، مخصوصا جناب آقای حموله، که زحمت کشیدید و این برنامه را فراهم کردید.
در هر وزارت‌خانه، سازمان یا نهادی، معاون، مدیرکل و یا مشاور امور مجلس مشغول به‌کار هستند و هدف‌شان تسهیل ارتباطات آن سازمان با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس است.
در کانون نیز مشاور این حوزه، علاوه بر این هدف، پی‌گیر پاسخ‌گویی به مکاتبات نمایندگان محترم و ارتباط آنان با مدیرعامل کانون است.
فکر می‌کنم برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یک شرکت دولتی است و قبلا به وزارت آموزش و پرورش ملحق شده، این پست تعریف نشده است. اما این از اختیارات مدیرعامل است که جهت تسهیل امور مربوط به مجلس می‌تواند مشاور یا رابطی را انتخاب نماید. و در این‌جا از اعتمادی که به این‌جانب کرده‌اند سپاس‌گزاری خود را اعلام می‌دارم.
وزارت آموزش و پرورش، هم معاون امور مجلس دارد و هم مدیرکل امور مجلس که در حوزه‌ی خودشان فعالیت می‌کنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عین حال که به آموزش و پرورش ملحق شده، اما بودجه‌ی مستقل دارد و مستقل عمل می‌کند، به همین دلیل اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مستقیما با کانون مکاتبه می‌نمایند و یا تقاضای ملاقات با مدیرعامل کانون دارند که برای پی‌گیری این امور وجود فردی به عنوان مشاور در کنار مدیرعامل ضروری به نظر می‌رسد.
خصوصا در دوره‌ی اخیر که فعالیت مجلس در حوزه‌ی کودکان، نظیر تشکیل فراکسیون کودک یا توجه به بیش‌تر نمایندگان این حوزه، سرعت و شدت گرفته، طبیعتا ضرورت ارتباط بیش‌تر با جایی مثل کانون هم محسوس است. در مدتی که حضرت‌عالی تشریف آورده‌اید اگر ممکن است شرحی از همکاری‌های مشترک انجام شده و دیدارهای احتمالی ارایه کنید.
- بعد از مدتی که من مشغول کار شدم، جناب آقای حاجیان‌زاده توصیه کردند که پی‌گیر ارتباط با فراکسیون کودک مجلس باشم و از طرفی جناب آقای دکتر جعفری رییس فراکسیون کودک نیز پی‌گیر ارتباط با مسوولان کانون بودند. این ارتباط به دلایل نامعلومی برقرار نشده بود. این‌که عرض کردم مشاور، بین نمایندگان مجلس و مدیرعامل ارتباط برقرار می‌کند، برای همین موضوع است و من خیلی از دلایل عدم ارتباط مطلع نیستم، چون سابقه‌ی کوتاهی در کانون دارم. در این زمان جناب آقای دکتر جعفری مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه‌ی ملت داشتند که وقتی به دست ما رسید فورا پی‌گیری کردم و تقاضای ملاقات دادم. به راحتی ایشان را دعوت کردم، تشریف آوردند، در دفتر آقای مدیرعامل نشستیم و در مورد موضوعات مختلفی صحبت شد. مجددا ایشان را در هفته‌ی ملی کودک برای روز جهانی کودک دعوت کردیم همراه دبیران محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات در این جلسه شرکت کردند و پس از جلسه نیز حدود دو ساعت از غرفه‌های مختلف به همراه مدیرعامل، معاونان و مشاوران و کارکنان دیدن کردند و مصاحبه‌های مختلفی نیز در این روز داشتند که مسلما برای کانون مفید خواهد بود.
در این مدت کوتاه موفق شده‌ایم برای حدود 25 تا 30 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وقتی را اختصاص دهیم که با جناب آقای حاجیان‌زاده از نزدیک ملاقات داشته باشند تا بتوانیم هم کار آنان را پی‌گیر شویم و هم بتوانیم کانون را هرچه بهتر به آنان معرفی نماییم. و در این راستا مدیرعامل محترم مسایل و مشکلات کانون را مطرح و تقاضای حمایت و پشتیبانی از مجلس نموده‌اند.
با پی‌گیری‌های زیاد از کمیسیون آموزش و تحقیقات وقتی را گرفتم که گزارشی از کانون توسط مدیرعامل محترم کانون به آن کمیسیون ارایه شود که همراه ایشان و جناب آقای چینی‌فروشان مشاور محترم وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون حضور پیدا کردیم
از کمیسیون فرهنگی تقاضا نمودیم که برای شنیدن گزارش به کانون بیایند که این امر محقق شد و جناب آقای دکتر سالک رییس محترم کمیسیون، جناب آقای پژمان‌فر رییس کارگروه رسانه و هنر و جناب آقای حسینی عضو کارگروه و نماینده‌ی محترم قزوین و جناب آقای کیائی‌نژاد نماینده‌ی محترم طالقان و دبیران کمیسیون برای هماهنگی و ثبت گزارش در این جلسه حضور پیدا کردند و حدود دو ساعت در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری در حوزه‌ی تولید در حوزه‌ی منابع انسانی برای رفع مشکل کارکنان برای استخدام، تبدیل وضعیت، حقوق، مسائل رفاهی و همچنین بودجه‌ی سالیانه‌ی کانون بحث و تبادل نظر شد.
آیا برنامه‌ای برای ارتباط نمایندگان شهرستان‌ها با مدیران استانی کانون در آینده دارید؟ بعضی از استان‌ها ارتباط خوبی بین مدیرکل استان با نماینده دارند ولی در بعضی استان‌ها ارتباط خوب و موثری وجود ندارد؛ فکر می‌کنید مسوولیت شما می‌تواند به شکل‌گیری این رابطه کمک کند؟
- بله. با توجه به ارتقای مدیر استان از ریاست به مدیرکل، ارتباط مدیران کل استانی با نمایندگان مجلس بیش‌تر شده است. باتوجه به این‌که کانون مجموعه‌ی گسترده‌ای است که موازی با آموزش و پرورش پیش می‌رود، سیاست ما این است که در سطحی کار کنیم که با تمام نمایندگان محترم مجلس ارتباط برقرار کنیم. هرچه ما با مجلس تعامل داشته باشیم رابطه‌ی نمایندگان نیز با مدیران استانی نزدیک‌تر می‌شود.
این را از این جهت عرض می‌کنم که ارتباط خوب کانون با نماینده‌های استان در عزل و نصب و حمایت از مدیران استانی هم خیلی تاثیرگذار است.
- بله، همین‌طور است که می‌فرمایید.
در این ارتباط بین کانون و مجلس مشخصا چه‌قدر تاکیدش روی کانون است و چه‌قدر روی کودکان؟ می‌خواهم بدانم اولویت‌های این ارتباط این است که چیزی عاید کانون شود یا به‌طور کلی کانون از این ارتباط به دنبال وضع قوانین برای کودکان است؟
- در واقع هدف کانون ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای ایشان بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت است. از سوی دیگر، کانون برای رسیدن به اهدافش به پشتیبانی و حمایت مجلس نیاز دارد. از طرفی پرسنلی که در کانون فعالیت می‌کنند و برای رسیدن کانون به اهدافش فعالیت می‌کنند به حمایت نیاز دارند که در این ارتباط ما باید به هر دو موضوع توجه کنیم. امید است فراکسیون کودک مجلس بتواند با کمک نمایندگان محترم قوانینی وضع نماید که مشکلات موجود بر سر راه کانون را مرتفع نمایند.
در خاتمه اگر مطلبی از قلم افتاده، بفرمایید.
- چون ما می‌خواهیم با مجلس شورای اسلامی ارتباط بیش‌تری داشته باشیم بنا داریم مربیان و کودکان و نوجوانان هنرآموز را برای دیدن جلسه‌ی علنی به مجلس ببریم. تاکنون هم موفق شده‌ایم حدود پنجاه نفر از مراکز 10 و 23 به مجلس ببریم و ان‌شاءالله در آینده‌ی نیز این کار را ادامه می‌دهیم. در این‌جا لازم است از اداره‌کل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به جهت همکاری‌هایی که با ما دارند تقدیر و تشکر نمایم و مجددا از شما نیز متشکرم.

گفت‌و گو از علی اکبر امینی منتشر شده در خبرنامه کانون ویژه مهر و آبان 93