کد خبر: 200459
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
بازدید 14371
شب‌تاب‌های احمد رضا احمدی به جنگ تاریکی می‌روند

احمد رضا احمدی در جدیدترین کتاب خود برای نوجوانان، روایت‌گر داستان "شب‌تاب"هایی است که نور مهربان خود را از هیچ انسان و موجودی در عالم دریغ نمی‌کنند.

"سفر در شب" عنوان این کتاب است که از نویسنده و شاعر سرشناس ادبیات کودکان و نوجوانان  در شکل و فرمی متفاوت به تازگی در قفسه‌ی کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، "شب‌تاب"‌ها در این اثر خواندنی در انتظار غروب آفتاب می‌نشینند و با آغاز شب از درخت انجیر کهن به زمین می‌آیند و آرام از باغ بزرگ بیرون می‌روند و در شب به دنبال هم راه می‌افتند و با تیرگی و سیاهی شب‌های بهار و تابستان و پاییز و زمستان به ستیز می‌پردازند.
آن‌ها نور خود را به دریا می‌تابانند تا قایق‌ها به حرکت درآیند، به زمین می‌تابانند تا مردان و زنان تشنه و ره گم‌کرده مسیر خود را بیابند و پرندگان در میان برف و سرما برای رفع گرسنگی به دنبال دانه بگردند.
بر اساس این گزارش حس شاعرانه‌ی احمدی به همراه  تصویرسازی‌های دیدنی مهکامه شعبانی و نوع طراحی گرافیک خاص این اثر توسط کوروش پارسانژاد، خواننده را به بهتر دیدن تصاویر و دقیق‌تر خواندن متن کتاب تشویق می‌کند.
 در این میان، نوشته‌های کتاب از هم فاصله گرفته‌اند و در بین آن، عناصری تصویری جا خوش کرده‌اند.
خواننده به همین دلیل در هنگام خواندن صفحه‌های اول این اثر ممکن است کمی با سختی و مشکل روبرو شود  اما پس از آن به دیدن این نوشته‌ها عادت می‌کند.
این در حالی است که جدا بودن تصاویر از متن کتاب  از ویژگی‌های تصویرسازی و گرافیک این اثر به شمار می‌‌رود.
کوروش پارسانژاد طراح گرافیک کتاب "سفر درشب"، با اشاره به این که این اثر یکی از مجموعه‌آثاری است که از احمدی منتشر شده یا خواهد شد، توضیح داد که در این کتاب تصاویر حکم تابلو را دارند و این جدا بودن تصاویر از متن، به فراخور تفاوت نوشته‌ها طراحی شده است.
وی در عین حال به ویژگی‌های خاص آثار احمدرضا احمدی اشاره کرد و گفت: احمدی‌ بریده بریده می‌نویسد، حسی شاعرانه دارد، نثرهایش شعرگونه است و شعرهایش شبیه نثر و البته برای گروه‌های سنی بالاتر می‌نویسد به همین دلیل طراحی نوشته‌های کتاب با این حس و حال صورت گرفته است.
پارسانژاد در پایان گقت که این نوع گرافیک در واقع یک نوع استفاده‌ی تصویری از حروف است و نوعی نوآوری محسوب می‌شود اگر چه بسیاری از این تغییرات در حوزه‌ی گرافیک و تصویرسازی همیشه ابتدا با واکنش‌های منفی روبروست اما به تدریج  به شیوه و قاعده‌ای جدید تبدیل خواهد شد.
کتاب سفر در شب نوشته‌ی احمدرضا احمدی در 56 صفحه‌ی رنگی با شمارگان 5 هزار نسخه و قیمت 40 هزار ریال برای گروه سنی "د" (دوره راهنمایی) توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه‌ی بازار کتاب شده است.