تاکید مدیر عامل کانون بر تولید آثار فرهنگی، هنری با محوریت امام رضا(ع)

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوع امام رضا(ع) را بیش از گذشته مورد توجه قرار ‌خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی کانون، سید صادق رضایی مدیر عامل کانون در مراسم پایانی نخستین جشنواره‌ی پژوهش‌های رضوی نوجوانان در تهران از وضعیت نشر کتاب با موضوع امام رضا(ع) ویژه‌ی کودکان و نوجوانان انتقاد کرد و گفت زمانی که قصد داشتیم در برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) مشارکت کنیم تصور می‌کردیم داشته‌هایمان بسیار زیاد است اما بعد دیدیم متاسفانه چندان منابع مناسبی در اختیار نداریم که بچه‌ها را به آن‌ ارجاع دهیم.
وی یادآور شد برای برگزاری جشنواره‌ی کتاب‌خوانی الکترونیکی یا جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی منابع قابل توجهی برای کودکان ونوجوانان وجود نداشت و ما از این پس درصدد نشر آثاری با گرایش به فرهنگ ناب آسمانی و قرآنی رضوی بر خواهیم آمد.
رضایی با اشاره به برگزیده شدن دو کتاب کانون در انتخاب کتاب سال برتر رضوی در عین حال خاطر نشان کرد که احادیث ناب رضوی را در قالب مجموعه‌هایی چون اربعین حدیث رضوی جمع‌آوری و چاپ خواهیم کرد و در مجموع تلاش خواهیم کرد تا در دوره‌های آینده‌ی جشنواره‌ی رضوی پرفروغ‌تر از گذشته مشارکت کنیم.
وی تاکید کرد که هدف کانون از این مشارکت این بود که بچه‌ها چند صباحی به صورت علمی و با ویژگی‌های کانونی در کنار هم باشند و با فرهنگ رضوی ـ که نشات گرفته از فرهنگ اصیل قرآنی است ـ آشنا شوند که البته به هدف‌مان رسیدیم.
مدیر عامل کانون تصریح کرد که موفقیت‌های کانون در این جشنواره و به تعبیر وی، "قدّ بلند کانون" نشانه‌ی اصالت فعالیت‌های آن است و این که همیشه حرف‌هایی برای گفتن دارد. کانون نشان داده است که هروقت بخواهد کاری را انجام دهد از جمله در همین جشنواره‌ی رضوی با کیفیت وارد عرصه می‌شود.
رضایی در این مراسم همچنین از کانون استان تهران برای برگزاری شایسته‌ی نخستین جشنواره‌ی پژوهش‌های رضوی نوجوانان قدردانی کرد.
در این مراسم جوایز هفت گروه پژوهشی برتر جشنواره شامل لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدایای نقدی توسط مدیرعامل کانون، نماینده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کانون استان تهران اهدا شد.
محسن فضلی مدیر کانون استان تهران و دبیر جشنواره پیش از سخنان مدیرعامل کانون گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارایه داد و گفت: در مجموع 680 اثر پژوهشی از نوجوانان 28 استان کشور به دبیرخانه رسید و 900 نوجوان به صورت گروهی و انفرادی به انجام پژوهش در 5 محور اصلی و 20 موضوع جزیی پیرامون زندگی و شخصیت حضرت امام رضا(ع) دست زدند.
به گفته‌ی وی از این تعداد حدود 280 پسر و 620 دختر در این جشنواره شرکت کردند که داوران جشنواره ابتدا 577 اثر و مرحله بعد 158 انتخاب و در نهایت 40 اثر را به عنوان آثار برگزیده معرفی کردند.
فضلی ادامه داد زمانی که قصد داشتیم این جشنواره را برگزار کنیم این پرسش در کارگروه پژوهشی جشنواره‌ی امام رضا(ع)  مطرح شد که آیا نوجوانان هم می‌توانند با شیوه‌های علمی دست به انجام پژوهش بزنند؟
دبیر جشنواره ادامه داد: اما ما چون با توانایی‌های کانون و اعضای آن آشنا بودیم اطمینان داشتیم که این جشنواره با موفقیت روبرو خواهد شد و اکنون باید عنوان کنم که بیشتر این پژوهش‌ها زیر نظر مربیان کانون با شیوه‌های علمی و دانشگاهی صورت گرفته است.
فضلی در پایان گفت اگر می خواهیم صاحب بچه‌هایی سالم، آینده‌ای روشن و جامعه‌ای پاک باشیم باید بر ایمان مذهبی تکیه کنیم و ما وظیفه داریم در این راه بچه‌ها را با فرهنگ اسلامی و رضوی آشنا کنیم.
بر اساس این گزارش گروه داوری جشنواره‌ی پژوهش‌های رضوی نوجوانان شامل محبوبه‌ اسپیدکار، لادن تفضلی‌فر و نرگس شیخ‌سفلی در پایان این جشنواره با صدور بیانیه‌ای برگزیدگان این رویداد علمی و پژوهشی را معرفی کردند.
بر این اساس پژوهش‌های "بررسی تاثیر مکان‌های فرهنگی هنری درحرم رضوی بر آموزه‌های دینی کودکان" کار هاجر زارع زاده، الهام عیوضی و سارا حسنلو از شهر قدس تهران، "نغمه زیارت" کار مریم سامی، زهرا سفیدگر  و نیوشا ناصر زارع از هشتگرد استان البرز و "بررسی فلسفه نقاره‌زنی با تاکید بر حرم امام رضا(ع)" کار مهیار ترکمان، محمد رضا نوری  و امید شاهی‌وندی از مرکز شماره 9 کانون تهران رتبه‌های اول تا سوم جشنواره را به دست آوردند.
همچنین پژوهش‌های "بررسی تاثیرات زیارت حرم امام رضا(ع)" کار احمد رضا نوروزی، مهدی طالبی و حسینعلی صدیقی پور از کانون بیرجند در استان خراسان جنوبی، "ویژگی‌های منحصر به فرد امام رضا(ع)" کار محمد باقرآرزه، محمد جهانگیری و امیرحسین دولتی از مرکز شماره 2 کانون تهران، "جایگاه امام رضا(ع) در بین آیین‌ها و اقوام مختلف استان گلستان" کار زهرا جلالی از کانون گرگان و "غریب بی غروب" کار نگین رجب بوجانی، سپیده کبیری  و فاطمه موحدی از مرکز شماره 9 کانون تهران رتبه‌های چهارم تا هفتم این جشنواره را از آن خود کردند.
در همین حال هیات داوران جشنواره اثر پژوهشی "چشمان خراسان" کار اعضای نابینای مرکز شماره 40 کانون تهران(مرکز فراگیر) را ـ که به صورت بریل نیز تهیه شده است ـ شایسته تقدیر دانست.
نمایشگاهی نیز از آثار برگزیده و متنتخب این جشنواره در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون واقع در خیابان حجاب
تهران برپا شده است.
در این نمایشگاه علاوه بر ارایه ی پژوهش‌ها نمودارهایی آماری از میزان و نحوه‌ی مشارکت نوجوانان ایرانی به تفکیک استان‌ها ارایه شده است.
بر اساس یکی از این نمودارها استان‌های تهران با 153 اثر، آذربایجان‌غربی با 50 اثر، اردبیل با 44 اثر و خوزستان با 40 اثر بیشترین حضور در جشنواره‌ی پژوهش‌های رضوی نوجوانان را به خود اختصاص داده‌اند.
با اهدای جوایز برگزیدگان این رویداد علمی، پژوهشی مجموعه‌ 8 جشنواره‌‌ی رضوی کانون از مجموعه برنامه‌های نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) در دهه‌ی کرامت به پایان رسید.