خلیج فارس جزئی از هویت تاریخی ایرانیان باقی می ماند

اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر ضمن اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، نام خلیج فارس را جزئی از هویت تاریخی ایرانیان دانستند.

اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر ضمن اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، نام خلیج فارس را جزئی از هویت تاریخی ایرانیان دانستند.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر با حضور در کرانه نیلگون خلیج فارس نام این خلیج پارسی را فریاد زدند.
به همین مناسبت، اعضا و مربیان مرکز شماره ۱ و ۲ بوشهر به همراه اعضا کتابخانه سیار روستایی برازجان با در دست داشتن پلاکارد‌ها و دست نوشته‌هایی که بر روی آن‌ها نام خلیج فارس نوشته شده بود، ضمن پیاده روی از کانون تا ساحل خلیج فارس شعارهایی با مضمون پارسی بودن خلیج همیشه فارس سر دادند.
برپایی کارگاه‌های مجسمه‌های شنی، چاپ دستی روی شن، قایق‌های کاغذی و شرکت در زنجیره انسانی صیانت از نام خلیج فارس از جمله برنامه‌های مرکز شماره 1 بوشهر در روز ملی خلیج فارس بود.
همچنین مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ بوشهر در این روز کارگاه نقاشی با عنوان؛ «سلام خلیج فارس»، کارگاه صدف سازی با هدف آشنایی اعضاء با کاربردهای فراوان محصولات دریایی و کارگاه قایق‌های کاغذی را برپا کردند.
اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری بندر دیلم نیز در روز ملی خلیج فارس، با اجرای دو برنامه در کتابخانه و دیگری در کنار ساحل زیبای خلیج فارس، روز پر کاری را پشت سر گذاشتند.
بر همین اساس در بخش نخست این برنامه‌ها، ۴۰ نفر از اعضا این مرکز به همراه عروسک گلنار که برای بچه‌های این بندر به عنوان چهره‌ای شناخته شده تبدیل شده است، با حضور در حاشیه خلیج فارس اقدام به پاک سازی ساحل کردند.
مریم آل بهبهانی مربی مسئول مرکز دیلم در خصوص این برنامه گفت: اعضا و مربیان کانون بندر دیلم با این حرکت ارزنده، هم زیبایی ساحل و دریا را دوچندان کردند وهم جلوه شهر خود را زیبا‌تر و هم به بزرگ‌تر‌ها یادآور شدند که ما بچه‌ها برای با نشاط زندگی کردن در کنار دریا به هوای پاک نیاز داریم....
در ادامه این برنامه عروسک گلناز برای بچه‌ها از وقایع خلیج پارس گفت و اینکه چرا این روز را روز ملی خلیج پارس نامیده‌اند... بچه‌ها نیز هر کدام جمله‌ای با صدای بلند به دریا تقدیم کردند و در پایان از خداوند خواستند این نعمت بزرگ دست هیچ بیگانه‌ای نیفتد.
برنامه دوم مرکز دیلم به برنامه‌های خاص این روز در کتابخانه اختصاص داشت که طی آن بیش از ۶۰ نفر از دانش آموزان مقطع دوم دبستان میهمان مربیان کانون بودند؛ در ابتدای این برنامه مربیان کانون، نقش مهم و حیاتی خلیج فارس در زندگی و امرار معاش مردمان این دیار را تشریح کردند.
به همین مناسبت اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری خورموج میزبان استاد محمد رضا هاشمی‌زاده -پژوهشگر، نویسنده و شاعر برجسته شهرستان دشتی و صاحب ۸ اثر و مجموعه شعر- بودند.
در ابتدای این نشست مرضیه متین مربی مسئول مرکز خورموج، ضمن گرامی داشت روز ملی خلیج فارس، به تشریح برنامه‌های این مرکز پرداخت.
استاد محمد رضا هاشمی‌زاده نیز طی سخنانی خلیج فارس را دارای منابع عظیم نفت و گاز و آبزیان دریایی و جاذبه‌های گردشگری دانست که از نظر اقتصادی برای کل دنیا اهمیت فراوانی دارد.
وی ایرانیان را حاکمان تاریخی این آب راه مهم و استراتژیک دانست و گفت: شما بچه‌ها با اتحاد، همدلی و غرور ملی خود می‌توانید آمریکا و تمامی شیخ نشینان زیاده خواه منطقه را سر جای خود بنشانید.
طرح مسابقه‌ای در مورد ویژگی‌ها و ارزش‌های خلیج فارس، نوشتن جمله‌های ادبی با همین موضوع و برپایی ایستگاه سفالگری از دیگر برنامه‌های این مرکز در روز ملی خلیج فارس بود.
مرکز فرهنگی هنری برازجان نیز با دعوت از دانش آموزان یکی از مدارس شهر با اجرای برنامه‌های متنوع این روز بزرگ را گرامی داشتند.
در ابتدای این برنامه راضیه رزمپا مربی مسئول مرکز برازجان گفت: با نگاهی به تاریخ کشور عزیزمان روز اخراج پرتقالی‌ها از سواحل و جزایر جنوبی کشور را روز ملی خلیج فارس نامیده‌اند.
وی این روز را روز اقتدار و صلابت ایرانیان دانست و ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خلیج فارس افزود: در حفاظت از خاک مقدس کشورمان، بسیاری از جوانان این مرز و بوم با جان فشانی و خون خود از آن دفاع کردند که نام آنان برای همیشه در کتاب تاریخ این کشور ثبت شده است.
برپایی ایستگاه نقاشی روی پارچه در پارک آزادی، برپایی کارگاه صدف سازی و سفال، قصه گویی از قصه‌ای با عنوان؛ «ماهیگیر و دریا» و نمایش فیلم از جمله برنامه‌های مرکز برازجان در روز ملی خلیج فارس بود.
مربیان مرکز فرهنگی هنری شهر دالکی شهرستان دشتستان نیز با حضور در دبستان شریعتی این شهر ضمن اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری به تشریح دلایل نام گذاری این روز پرداختند.
به همین مناسبت، مربیان و اعضا مرکز فرهنگی هنری بندر کنگان برنامه‌های متنوعی را اجرا کردند. معرفی این روز بزرگ، نوشتن شعار و نقاشی روی ماسه‌های ساحل، ساخت مجسمه‌های شنی، جمع آوری زباله‌ها در کنار ساحل، شعار دسته جمعی و خواندن سرود ملی و همچنین برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های اعضا و مربیان مرکز کنگان در روز ملی خلیج فارس بود.
همچنین در این روز ۵۲ نفر از اعضا کانون بندر کنگان ضمن حضور در ساحل با خلیج همیشه فارس عهد بستند که با او می‌مانند و به هیچ بیگانه‌ای اجازه نخواهند داد به حریم آبی کشور عزیزمان تجاوز نماید، بچه‌ها نوشته‌های خود را به عنوان «حرف‌های درگوشی با امواج» بر صفحه‌های سفید کاغذ پیاده کردند.
 باز روزی زیبا با خاطره‌ای دلنشین بر دفتر خاطرات مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر رقم خورد تا همیشه دهم اردیبهشت ماه - روز ملی خلیج فارس- در یاد بچه‌های این استان همسایه با خلیج فارس بماند و عشق به وطن و به خاک و آبش در دل‌هایشان ماندگار باشد.