پرداختن به اندیشه‌های فردوسی جان مایه ی خودباوری ایرانیان است

در همایش استانی شاهنامه خوانی که به میزبانی مرکز فرهنگی هنری کانون بندر دیلم برگزار شد، ۱۵ نقال کودک و نوجوان بخش‌های مختلف شاهنامه را نقل کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، در این همایش یک روزه که به میزبانی مرکز فرهنگی و هنری بندر دیلم و با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورا و تنی چند از فرماندهان نظامی، مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان و همچنین مدیر، کارشناسان و مربیان کانون های سراسر استان و تعدادی از اساتید دانشگاه در محل تالار ارشاد این شهر برگزار شد، بر نقش و اهمیت شاهنامه در نهادینه کردن مفاهیم والای انسانی در ذهن و اندیشه کودکان و نوجوانان تاکید شد.
در آغاز این همایش یک روزه، ماشاء الله احمدی فرماندار شهرستان دیلم با تشکر از مربیان کانون دیلم و اداراتی که در برگزاری این برنامه همکاری کردند، رویکرد کانون در سال های اخیر را رویکردی متفاوت دانست و گفت: با مدیریت جدید کانون، طی سال های اخیر و بخصوص در شهرستان دیلم، شاهد نگاه ویژه ای به هنر کودکان هستیم.
فرماندار شهرستان دیلم، جمهوری اسلامی ایران را کشوری حماسی دانست و بیان کرد: کشور ایران در تمام مقاطع تاریخ، چه قبل و چه بعد از اسلام و بخصوص در زمان پیروزی انقلاب همراه با حماسه بوده است.
وی محبوبیت شاهکار حماسی فردوسی در بین ایرانیان را بسیار زیاد دانست و گفت: در میان خانواده های ایرانی، در کنار قرآن و دیوان حافظ، شاهنامه خوانی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
ایشان پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در انقلاب 57 و دوران 8 سال دفاع مقدس را از حماسه های ملت ایران دانست که به نوعی نفوذ حماسی شاهنامه در افکار جوانان این مرز بوم در شکل گیری آن نقش داشته است.
فرماندار دیلم شاهنامه فردوسی را از شاهکارهای بی بدیل ادبیات ایران دانست و بیان کرد: شاید هیچ کتابی در دنیا نباشد که بتواند به اندازه ی شاهنامه در خواننده خود انگیزه، شور و شوق و تفکرات حماسی ایجاد کند.
احمدی با حمایت از برگزاری این جشنواره در شهرستان دیلم تصریح کرد: در دورانی که کشور ما درگیر تهاجم فرهنگی و به زعم مقام معظم رهبری ناتوی فرهنگی است، برگزاری چنین جشنواره ای باعث ایجاد بستر مناسب و احیای فرهنگ گذشته دینی و ادبی ما خواهد شد.
فرماندار دیلم در پایان خواستار برگزاری منطقه ای این همایش طی سال آینده شد.
زکیه امیر پور، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز شاهنامه فردوسی را یکی از مهم ترین پایه های زبان و ادبیات فارسی دانست و گفت: کانون با درک مفاهیم ارزشمند انسانی و فرهنگ غنی ایرانی موجود در شاهنامه، از طریق مرکز آفرینش های ادبی و با بهره گیری از مربیان توانمند خود، کودکان و نوجوانان را به شاهنامه خوانی و تفکر بیشتر در اشعار این شاعر بزرگ پارسی دعوت می کند.
وی بیان کرد: این کتاب ارزشمند با حدود 60 هزار بیت شعر پس از گذشت هزار سال هنوز هم جان مایه ی خود باوری ایرانیان بوده و می تواند عاملی برای تحرک بیشتر نوجوانان و جوانان در ساختن و پیشرفت کشور باشد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان بیان داشت: در جشنواره های مختلف شاهنامه خوانی شاهد رشد کیفی و کمی تعداد علاقمندان کودک و نوجوان به شاهنامه خوانی هستیم.
در ادامه این برنامه مصطفی بویراتی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه های پیام نور دیلم و گناوه در خصوص نقش و اهمیت شاهنامه فردوسی در ادبیات فارسی گفت: شاهنامه اثر بزرگ فردوسی، ماناترین اثر کاملاً فارسی و میراث جاویدان این زبان است.
وی بیان کرد: در روزگار شکست و افسردگی قوم ایرانی، بزرگانی چند سعی در بازیابی عزت و اعتبار قوم ایرانی و فرهنگ غنی آن نمودند، یکی از این بزرگان فردوسی طوسی است. دیگرانی چون ابن مقفع نیز دارای همین اعتبار و درجه هستند.
بویراتی بیان کرد: شاهنامه در طی قرون و اعصار هرگز غبار فراموشی به خود نگرفته است، حتی در روزگاری که در عرصه ی ایران آمال چکمه های مغول و تاتار بود، باز هم در گرماگرم این حملات و کشتارها، در کتاب ارجمند تاریخ جهانگشا اثر جاویدان عطا الملک جوینی ابیاتی از شاهنامه به یادگار مانده است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم دانستن و فهمیدن شاهنامه گفت: بر فرزندان ایران زمین است که این اثر جاوید را بیش ار پیش ارج نهاده، با خواندن ابیات حماسی آن، سریر اوج آسمان افرازند و خود را از دیگر اقوام نه تنها کمتر بلکه بسیار سرافرازتر بدانند.
وی تاکید کرد: برای ایرانی بودن و ایرانی ماندن، در کنار کتب ارزشمندی چون مقدمه ی ابن خلدون و اثر ماندگاری چون تاریخ نامه طبری، دانستن و فهمیدن شاهنامه ضرورت تام دارد.
سمیه رسولی کارشناس ادبی استان نیز در تشریح اهداف برگزاری این برنامه گفت: آشنایی هرچه بیشتر اعضا و مربیان با ظرفیت های ادب کهن این مرز و بوم و روحیات و اندیشه های برتر موجود در شاهنامه، همچنین بزرگداشت و تقویت روحیه ملّی و مرام انسانی در اعضا و نیز آگاهی بخشی به طیف گسترده ای از مربیان و ... از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش است.
در ادامه این همایش به ترتیب، آتوسا هدایت از بندر ریگ، بخشی با عنوان؛ «اندر ستایش خرد»، یاس مهمار از بندر دیر، بخشی با عنوان؛ «داستان ضحاک»، توتیا تقی پور و مریم جوکاری از بندر دیلم، بخشی با عنوان؛ «فریدون و سه پسران»، پگاه اهرمیان نسب و معصومه خادم از اهرم، بخشی با عنوان؛ «تولد زال»، ساجده رستمی از خورموج، بخشی با عنوان؛ «ازدواج زال»، زهرا بجلی از بوشهر، بخشی با عنوان؛ «رزم سهراب و گردآفرید»، محمد نیک پور و حسن امراری از کنگان، بخشی با عنوان؛ «نبرد رستم و سهراب»، آیناز فکروند از برازجان، بخش با عنوان؛ «بیژن و منیژه»، فاطمه عسکری و سیده فاطمه حسینی از جم، بخشی با عنوان؛ «داستان گشتاسب»، و در آخر نازنین نظام پور و پگاه داوری فرد از گناوه، بخشی از شاهنامه با عنوان؛ «نبرد رستم و اسفندیار» را اجرا کردند.
در پایان این همایش از کلیه شرکت کنندگان با اهداء جوایزی تقدیر شد.