فعالیت‌های کانون بستری برای علاقمندی بیشتر کودکان به مطالعه است

سهیلا علوی، فعالیت‌های کانون را دارای بستری برای گرایش و علاقمندی بیشتر کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی دانست.

    به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، در نخستین روز از هفته ملی کودک، با حضور سهیلا علوی از اساتید دانشگاه خلیج فارس بوشهر و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان، نشست تخصصی با عنوان؛ «توسعه‌ی کتاب‌خوانی» برگزار شد.

در این نشست یک روزه که در حاشیه برگزاری هجدهمین جشنواره‌ی «یک‌هفته با کانون» در بوشهر برگزار شد، این استاد دانشگاه گفت: والدین و بزرگ‌ترها الگوهای بسیار خوبی برای گرایش بیشتر بچه‌ها به مطالعه هستند امّا برپایی جشنواره‌های نظیر «یک‌هفته با کانون» و اجرای فعالیت‌های متنوع برگرفته از منابع مکتوب و کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه‌های کانون می‌تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد.

مدیر گروه رشته کتابداری دانشگاه خلیج فارس افزود: عادت به مطالعه و کتاب‌خوانی می‌بایست از دوران کودکی در فرد ایجاد شود که برنامه‌ریزی مطالعاتی برای فرزندان، قصه‌گویی، لالایی‌خوانی، رو‌خوانی شعر و ... از جمله روش‌های علاقمند کردن کودکان به مطالعه است.

وی دور‌نمای کار مربیان و کتابداران کانون را سخت دانست و بیان کرد: در شرایطی که میزان سرانه مطالعه در کشور به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه به نسبت آمارهای موجود در کشورهای توسعه یافته بسیار ناچیز بوده و از طرف دیگر تیراژ پایین چاپ کتب غیر درسی، تعداد کتاب‌خانه‌های عمومی، میزان کمیّت مواد و منابع آموزشی و کمک آموزشی به عنوان شاخص‌های مطالعاتی در شرایط مطلوبی نبوده و حتی همین فضای موجود و کتاب‌‌خانه‌های عمومی کشور به مکانی برای مطالعه کتاب‌های درسی و کنکور تبدیل شده، مربیان کانون می‌توانند تاثیر بسزایی در رفع این مشکل داشته باشند.

مؤلف کتاب «تاملی در ادبیات کودک و نوجوان» تجدید نظر در محتوای دروس مدارس، بازنگری در ملاک‌های ارزش‌یابی چون نمره، ارتقا سطح و روش‌های ارائه دروس از نظری به علمی و کار گروهی و احیا و غنی سازی کتاب‌خانه‌های مدارس را از راه‌کارهای برون‌رفت از این مشکل دانست و بیان کرد:  در کنار توجه به این مطالب، انتخاب آثار خوب و مناسب نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

سهیلا علوی گفت: البته برای انتخاب کتاب مناسب می‌بایست خود اهل مطالعه باشیم و یا از آثاری که به تایید شورای کتاب کودک رسیده استفاده کرده و به عنوان مربی، مطالعه کتاب‌های خوب موجود در کتاب‌خانه را به دیگران توصیه کنیم.

 وی در پایان توجه به کیفیت محتوای کتاب (درون مایه)، تصاویر، ساخت و پرداخت آن (میزان تازگی و جذابیت مطالب) و نگارش صحیح آن بر اساس میزان درک و دریافت کودک را عاملی مهم در علاقمند‌سازی کودک به مطالعه دانست.

لازم به ذکر است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در طول هفته ملی کودک با دعوت از اساتید و هیأت‌های علمی دانشگاه 5 نشست تخصصی و همایش مرتبط با کودکان برگزار خواهد کرد.