نشست تخصصی با محوریت «کودک و ایمنی» در بوشهر

با حضور کارشناسان فعال در حوزه کودک و نوجوان استان بوشهر، اولیاء تربیتی، مربیان و برخی از والدین اعضا کانون، نشست تخصصی با محوریت «کودک و ایمنی» برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، در ابتدای این نشست ساسان اسدپور، پزشک متخصص اطفال، سهل انگاری و خُرد انگاری در هر کار را باعث وقوع حادثه دانست و گفت: در صورت عدم توجه به مسائل ایمنی و وقوع حادثه، بسیاری از این حوادث قابل برگشت نبوده و گاه به معلولیت همیشگی انسان می‌انجامد.
وی عوامل مختلفی نظیر؛ تصادف، برق گرفتی، مسمومیت، خفگی، سقوط، بریدگی و ... را علت اصلی اکثر حوادث مربوط به کودکان زیر 12 سال دانست و بیان کرد: آموزش بچه‌ها از سنین کودکی و توجه ویژه والدین به آنان، بخصوص در هنگام حضور در منزل، نقش مهمی در حفظ سلامت آنان خواهد داشت.
این پزشک بوشهری در ادامه به نقش تغذیه سالم در سلامت جسمی کودک اشاره کرد و افزود: توجه به تغذیه سالم در دوران رشد، یعنی «دوران جنینی، سال اول تولد و در ادامه تا بلوغ» بسیار حائز اهمیت بوده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها، حتی در دوران بزرگسالی خواهد شد.
اسدپور تغذیه سالم در دوران تحصیل را دارای تاثیر فراوانی بر تمرکز و دریافت بهتر مطالب دانست و بیان کرد: کربوهیدرات‌ها، قندها، پروتئن‌ها، چربی‌ها و فیبرها از گروه‌های اصلی مواد غذایی بوده و در تغذیه سالم، بخصوص برای وعده صبحانه توصیه می‌شود.
این پزشک متخصص اطفال افزود: در کنار موارد ذکر شده، مصرف گوشت قرمز برای تامین آهن و رشد کودک اهمیت فراوانی دارد.
وی بیان کرد: برخی برای تامین ویتامین بدن فرزندان خود از مکمّل‌های ویتامینی استفاده می‌کنند که توصیه می‌شود این کار فقط با تجویز پزشک انجام شود.
اسدپور بیان داشت: معمولاً برخی از والدین به منظور سرگرم کردن فرزندان خود و صرف غذا، به جای ایجاد فضایی آرام، در کنار تلویزیون اقدام به سرو غذا می‌کنند که لازم است تاکید نماییم؛ تماشای تلویزیون در هنگام غذا خوردن تاثیر منفی در جذب غذا دارد.
ایشان در پایان به تشریح برخی از حوادث و راه‌های پیشگیری از آن پرداخت.
در ادامه این نشست، سروان خدا‌رحم آبادی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک، پلیس راهنمایی و رانندگی استان ضمن تشکر از برگزاری چنین نشستی، توجه به ایمنی و سلامت فردی و اجتماعی را بسیار مهم دانسته و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و مواد مخدر، سه عامل تهدید کننده سلامت مردم این سرزمین هستند.
وی بیان کرد: از 30 مورد تلفات رانندگی، 10 مورد مربوط به کودکان 1 تا 4 سال می‌باشد که تصادف‌های جمعی و خسارتی عامل اصلی آن می‌باشد.
آبادی افزود: بچه ها از سنین 1 تا 18 سالگی نیازمند آموزش‌های ترافیکی هستند که این آموزش‌ها باعث حفظ جان آنان و پیشگیری از حوادث رانندگی خواهد شد.
در ادامه این نشست مواردی شامل؛ نحوه سوار شدن صحیح به خودرو، بستن کمربند ایمنی، پیاده شدن از خودرو، عبور از خیابان و گذرگاه‌های عابر پیاده، رنگ لباس هنگام دوچرخه سواری و پیاده روی، کنترل نامحسوس فرزندان در مسیر مدرسه، پرهیز از شوخی در هنگام عبور از خیابان، خطرات ناشی از نشستن کودک بر صندلی جلو خودرو و باک موتور سیکلت، اهمیت کلاه ایمنی و ... مطرح و مورد تاکید قرار گرفت.
ایشان در پایان از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین راهنمایی و رانندگی به منظور اعطای گواهی به برخی از دانش‌آموزان با عنوان «همیار پلیس» خبر داد و افزود: این دانش‌آموزان طی دوره آموزشی با نحوه‌ی تردد در خیابان‌ها، علائم و قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا خواهند شد.
در ادامه این نشست لاله هژبریان، کارشناس پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی دادگستری استان بوشهر، ضمن اشاره به برخی بندهای پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان؛ تغذیه سالم، بهداشت، آموزش، بازی و ... را از حقوق اساسی کودکان دانسته به تشریح هریک از آن پرداخت.
در پایان این نشست، پرسش‌های والدین توسط کارشناسان پاسخ داده شد.