کیفیت و انسجام‌بخشی؛ مهم‌ترین سیاست کانون در حوزه‌ی تولید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که به دنبال انسجام بخشیدن، ساماندهی و جلوگیری از موازی کاری در حوزه‌ی فعالیت‌های معاونت تولید کانون است تا از این راه کانون آثار تولیدی با کیفیت‌تری را به جامعه ارایه دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در ابتدای جلسه‌ی شورای معاونان که به معرفی مدیران جدید معاونت تولید اختصاص داشت، به پیشینه‌ی تولیدات کانون اشاره و از این تعبیر استفاده کرد که سطح و تراز محصولات کانون باید با دیگر تولیدکنندگان متفاوت باشد.
 وی در این جلسه به پیشنهاد مهدی باقری معاون تولید کانون، نورا حق‌پرست نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان را به عنوان مدیرکل نظارت بر انتشارات، محمد‌رضا کریمی صارمی مدیر باسابقه‌ی کانون در حوزه‌ی سینما و دبیر 8 دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی را به عنوان مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی و حسن‌ آقاکریمی کارگردان با سابقه‌ی فیلم‌های کودک ونوجوان و فیلم سینمایی آقای مدیر را به عنوان سرپرست مدیریت سینمایی کانون معرفی کرد.
حاجیان‌زاده در این جلسه به صورت جداگانه دیدگاه‌ها و انتظارهای خود را از مسوولان جدید این سه حوزه بازگو و درباره‌ی انتشارات کانون بر این مساله که کتاب‌های تولیدی باید برای تمامی گروه‌های سنی و جنسیت کودکان و نوجوانان به صورت متعادل و بر اساس ذائقه‌های متفاوت مخاطبان منتشر شود، تاکید کرد و گفت هیچ ناشری مانند کانون دارای این ساز‌وکارها نیست ما شوراهایی داریم که می‌توانند به بالابردن کیفیت و سطح آثار کمک کنند.
وی از مراکز فرهنگی‌هنری کانون به عنوان دیگر ساز و کاری نام برد که می‌تواند به افزایش کیفیت کتاب‌های کانون کمک کند و خاطر نشان کرد هیچ ناشری نیست که مخاطبانش در اختیارش باشند در حالی که اعضای مراکز کانون در سفرهای مختلفی که به استان‌ها داریم می‌بینیم مانند یک کارشناس درباره‌ی کتاب‌ها اظهار نظر و خواسته‌ها و گلایه‌هایشان را با ما مطرح می‌کنند این بچه‌ها کتاب‌خوان و توانمند هستند به اعتقاد من معاونت تولید به عنوان محلی برای رفت و آمد صاحبان اثر و نویسندگان حرفه‌ای، می‌تواند تعاملی مناسب میان آنان و اعضای کانون ایجاد کند.
مدیرعامل کانون، نورا حق‌پرست مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات را نویسنده‌ای مطرح و اهل قلم دانست که با نویسندگان این حوزه آشناست و می‌تواند این تعامل را به خوبی برقرار کند.
حاجیان‌زاده در این بخش از خدمات مریم فرخی مدیرکل سابق نیز قدردانی کرد و گفت که وی زحمات زیادی برای انتشارات کانون کشیده است.
بخش بعدی سخنان مدیرعامل کانون به مدیریت تئاتر و تئاتر عروسکی اختصاص داشت و وی به صراحت اظهار نظر کرد که تئاتر کودک در حال حاضر در کشور چندان مطرح نیست و خانواده‌ها برای انتخاب تئاتر مناسب برای فرزندان‌شان دغدغه‌هایی دارند چرا که بسیاری از تئاتر‌ها که در مراکز و سالن‌های مختلف اجرا می‌شود، مناسب کودکان و نوجوانان نیست.
حاجیان‌زاده از مرکز تئاتر کانون به عنوان سامانه‌ای یاد کرد که می‌تواند ظرفیت‌های تئاتر حرفه‌ای کودک و نوجوان کشور را شناسایی و از آنان حمایت کند.
مدیرعامل کانون در این بخش نیز اظهار داشت که انتظارهایش از مرکز تئاتر بسیار بالاست چرا که افکار عمومی از کانون انتظار دارند که تئاتر کودک را جدی‌تر بگیرد و کمینه‌ی انتظار ما این است که همین مرکز تئاتر، فعال‌تر شود اما بیشینه‌ی انتظار این است که همه‌ی ظرفیت‌های تئاتر حرفه‌ای و حتی آماتور کشور در این حوزه از سوی کانون به‌کار گرفته شود.
وی تصریح کرد این‌که کانون خودش تولید نداشته باشد و ما اثری را به جامعه عرضه نکنیم و تنها گروه‌های بیرونی در مرکز تئاتر به اجرا بپردازند کمترین انتظاری است که می‌توان از این مرکز باسابقه داشت در حالی که ما باید به شکل جدی‌تری در این حوزه فعالیت کنیم و می‌ُتوانیم با ایجاد گروه‌های مختلف، دست به پرورش اعضای مراکز کانون بزنیم همان‌طور که بسیاری از آنان در گذشته از همین مسیر آغاز کرده‌اند و اکنون به چهره‌های حرفه‌ای تئاتر و سینمای ایران تبدیل شده‌اند.
حاجیان‌زاده موازی کاری در حوزه‌ی تئاتر کانون را نیز به عنوان یکی از مشکلاتی عنوان کرد که به فعالیت‌های این بخش لطمه زده است و گفت بنا داریم به پراکندگی‌ها و موازی‌کاری‌ها در این زمینه مانند تئاتر مراکز، استیژ و سینما تئاتر کانون انسجام ببخشیم.
وی به تغییر در سازمان‌نمای کانون هم اشاره کرد و گفت که در چند سال گذشته این مرکز زیر مجموعه‌ی معاونت فرهنگی بود و اکنون بار دیگر به معاونت تولید پیوسته است.
مدیرعامل کانون از تلاش‌های حسین موذن مدیر سابق آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون -‌ که اکنون به عنوان مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون فعالیت می‌کند - قدردانی و اظهار امیدواری کرد با انتصاب محمدرضا کریمی صارمی به عنوان مدیر جدید، حوزه‌های فعالیت آن گسترش پیدا کند و شاهد اتفاق‌های خوبی در این حوزه باشیم.
حاجیان‌زاده در بخش پایانی سخنانش دیدگاه‌های خود را ‍پیرامون فعالیت‌های حوزه‌ی سینمایی کانون تشریح کرد و از این مجموعه کانون به عنوان یک بخش قدیمی و دارای اعتبار در سینمای کشوریاد کرد.
وی با بیان این‌که سینمای ایران مرهون سینمای کانون است، تاکید کرد که هرجا نام ایران در عرصه‌های جهانی مطرح بوده است رد پایی از سینمای کانون آن‌جا به چشم می‌خورد و کانون در این عرصه خوش درخشیده است.
مدیرعامل با اذعان به این‌که در چند سال گذشته - شاید به دلیل کمبود امکانات یا سیاست‌های مدیریتی سابق - سینما در اولویت فعالیت‌های کانون قرار نداشته است، گفت: در این سال‌ها اثری قابل توجه نداشته‌ایم تا بتوانیم در این عرصه عرض اندام کنیم درحالی که بچه‌ّها به سینما و فیلم علاقه دارند و باید برای تقویت این بخش تلاش کنیم.
وی با قدردانی از هادی یقین‌لو مدیر سابق سینمایی تصریح کرد که وی گام‌های خوبی برای پیشرفت سینمای کانون برداشت اما به همان دلایلی که گفته شد و زمان اندک مسوولیت، آن انتظارها برآورده نشد.
حاجیان‌زاده، حسن آقاکریمی سرپرست جدید امور سینمایی کانون را فردی باتجربه در این عرصه دانست و اظهار امیدواری کرد که در دوره‌ی جدید، کیفیت و سرعت کار تولید فیلم و انیمیشن در کانون افزایش پیدا کند.
به گفته‌ی وی به دلیل اهمیت این بخش، برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید فیلم در سال جاری از سوی کانون صورت گرفته است.
 
معاون تولید کانون: به دنبال تولیدات فاخر و ارزشمند هستیم
در ادامه‌ی جلسه‌ی شورای معاونان کانون، مهدی باقری معاون تولید کانون با اشاره به این که امروز، روز تولید در کانون بود اظهار امیدواری کرد که این معاونت بتواند هر روز سال، تولیدات فاخر و ارزشمندی را به جامعه ارایه دهد.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مریم فرخی مدیرکل سابق نظارت بر انتشارات کانون، یادآور شد که با حضور نورا حق‌پرست این انتظار وجود دارد که تعامل خوب و مناسبی با نویسندگان و اهل قلم برقرار شود و به معنی واقعی، ایده‌ی درهای باز کانون به روی نویسندگان جامه‌ی عمل بپوشد.
باقری تئاتر را نیز به دلیل ارتباط نزدیک و چهره به چهره با مخاطبان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت با حضور محمد رضا کریمی صارمی تلاش می‌کنیم این مسیر را با نگاهی نو و قدم‌هایی بلند‌تر طی کنیم چرا که باید حق تئاتر کودک را که در حال حاضر مورد بی‌مهری است، ادا شود.
معاون تولید کانون همچنین اظهار امیدواری کرد که سینمای کانون به ویژه در حوزه‌ی ساخت فیلم‌های سینمایی و کوتاه با حضور حسن آقاکریمی هنرمندی که بیش از 30 سال در این حوزه فعالیت کرده است، گام‌های بلندی به سوی پیشرفت بردارد و با فیلم‌های فاخر و تربیتی بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.
 
سرپرست سینمایی: سینمای کانون به حمایت نیاز دارد
در ادامه‌ی این جلسه ابتدا حسن آقاکریمی سرپرست جدید مدیریت سینمایی کانون براین نکته تاکید کرد که بخش سینمایی کانون در سال‌های اخیر با بی‌مهری روبرو شده است و یادآور شد که انگیزه‌های زیادی برای تغییر دادن این وضعیت در خود می‌بیند که به حمایت مسوولان نیاز دارد.
وی تاکید کرد که بخش سینمایی کانون نباید به عنوان یک واحد اداری تلقی شود بلکه با تبدیل آن به یک مرکز خدمات سینمایی، می‌توانیم بار دیگر پیش‌تاز و الگوی سینمای ایران باشیم و نام کانون را در جهان مطرح کنیم.
 
مدیر مرکز تئاتر: جایگاه تئاتر کانون را ارتقا می‌دهیم
محمدرضا کریمی صارمی مدیر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون نیز با بیان سوابق کاری خود و این که در رشته‌ی ادبیات نمایشی تحصیل کرده و در کنار برخی از کارگردان‌های تئاتر به عنوان دستیار حضور داشته است، گفته‌های مدیرعامل کانون را تایید کرد و گفت: نبود گروه‌های حرفه‌ای تولید تئاتر در کانون نقطه ضعف بزرگی برای این مرکز است و نگاه من به این بخش نگاه کتاب‌خانه‌‌ای و مدرسه‌ای است و می‌توانیم از این راه جایگاه کانون را ارتقا دهیم.
 
مدیر کل انتشارات: کیفیت کتاب‌ها را بالا می‌بریم
نورا حق‌پرست مدیر کل جدید نظارت بر انتشارات نیز در این جلسه گفت که همه‌ی ما بچه‌های کانون هستیم و دوران کودکی خود را در مراکز آن گذرانده‌ایم و باید به سمتی برویم تا برای بچه‌ها آثاری خوب و با کیفیت تولید کنیم و در این راه به کمک همه‌ی واحدهای کانون و مدیریت‌ها نیازمندیم.
در پایان این جلسه احکام انتصاب مدیران جدید خوانده شد و مدیرعامل کانون این احکام را به آنان اعطا کرد.