کد خبر: 236756
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
بازدید 3541
کانون استان قم فراگیر می‌شود

اولین جلسه‌ی مشورتی بررسی نیازهای محتوایی و تجهیزاتی را‌ه‌ ندازی مرکز فراگیر کانون استان قم با حضور کارشناسان کانون و اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، به دنبال سیاست‌گذاری معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری، کانون استان قم نیز طی ماه‌های گذشته با برقراری ارتباط با سازمان ها و نهاد‌های مرتبط در تلاش است تا اولین مرکز فراگیر استان قم را راه اندازی کند.
بر همین اساس در جلسه‌ای که روز سه شنبه 4 آذر ماه با حضور کارشناس مسئول و کارشناسان هنری و روابط عمومی کانون با معاون و کارشناسان اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی استان قم برگزار شد، مسائل کلی پیرامون ایجاد این مرکز فرهنگی هنری مطرح شده و در خصوص ویژگی های ظاهری و محتوایی مورد نیاز آن گفتگو شد.
براساس این گزارش مرضیه ثمرده حقیقی؛ کارشناس مسئول کانون استان قم در ابتدای این جلسه جهت آشنا کردن حاضرین با وظایف کانون پرورش فکری، توضیحاتی را در خصوص اهداف و ساختار کانون و هم چنین فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی مراکز کانون ارائه داد.
وی هم‌چنین با اشاره به اهداف و سابقه‌ی 11 ساله‌ی کانون در راه اندازی و بهره گیری از مراکز فراگیر استان تهران، از کارشناسان این اداره کل خواست تا تجربیات خود را در حوزه‌ی کار برای کودکان دارای نیازهای ویژه در اختیار کانون قرار دهند.
در همین راستا شعاعی؛ کارشناس مسئول اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی استان قم نیز به امکانات، تجهیزات و هم‌چنین آموزش‌های مورد نیاز مربیان کانون اشاره کرد و افزود: ساختمان در نظر گرفته شده باید دارای رمپ مناسب جهت رفت و آمد آسان کودکان دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی باشد. هم‌چنین مربیان باید آموزش‌هایی را در زمینه‌ی روان‌شناسی ارتباط با کودکان استثنایی، آموزش خط بریل، لب‌خوانی و ...طی کنند.
فضل الله علوی؛ معاون اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی قم نیز ضمن ابراز خرسندی از توجه کانون به این قشر از کودکان و نوجوانان گفت: درخواست‌های مکررخانواده‌های این کودکان خصوصا با شروع فصل تابستان این است که آن‌ها هر ساله خواستار شرکت در فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی هستند و این امکان آن‌طور که باید برای ما فراهم نیست.
وی هم‌چنین پیشنهاد کرد تا تفاهم نامه‌ای مشتمل بر نکات و قواعد مورد نظر هر دو نهاد تهیه شود تا پس از مشخص شدن چهارچوب های مناسب، مرکز فراگیر کانون پرورش فکری در استان قم نیز راه‌اندازی شود.
اطلاع‌رسانی به مدیران 25 مدرسه‌ی تحت پوشش جهت مراجعه به مرکز فراگیر کانون و عضویت دانش آموزان و هم‌چنین بازدیدهای مستمر کارشناسان این اداره از مرکز فراگیر از جمله اقدامات پیشنهادی معاون اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی بود.

شایان ذکر است مراکز فراگیر کانون، مراکزی هستند که با به کارگیری امکانات و تجهیزات لازم علاوه بر اعضای عادی، کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی را با هدف غنی سازی اوقات فراغت انان به عضویت خود درمی‌آورند.