با تخیل و فانتزی طول عمر دنیای کودکی را بیشتر کنیم

محمدرضا شمس شاعر برجسته کشور در دومین نشست هم اندیشی هنر و ادبیات کودک و نوجوان که روز چهارشنبه در مرکز شماره 4 کانون سنندج برگزار شد گفت:باید سعی کنیم تخیل بچه ها را پرورش دهیم همانطور که هم گفته اند چرخه ی تخیل از چرخه ی علم سنگین تر است.تخیل بسیار مهم است و من میخواهم با تخیل و فانتزی طول عمر دنیای کودکی را بیشتر کنم.ادبیات کودک از نظر من یعنی کودک، شیطنت، بازیگوشی، قهروآشتی های صادقانه، جملات کوتاه و آهنگین

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، شمس در ادامه سخنانش افزود: عدم جسارت باعث تکرار در آثار ماست. اگر در نوشتن آثار جسارت داشته باشید و دنیا را از نگاه کودک و نوجوان ببینید، موفق می شوید. برای ما علاوه بر سرگرم کردن ، باید لذت بردن کودکان هم مهم باشد و چشاندن لذت خواندن به بچه ها از وظائف خود در نویسندگی بدانیم.

وی در مورد سفر به استان کردستان گفت : اولین باری هست که به استان کردستان سفر می کنم و در روزهایی که مهربانی گم شده من در شهر زیبای سنندج با آن روبه رو شدم.

 نویسنده هادی و هدی در تعریف فانتزی گفت:خیالی که باور پذیر نیست و ما به عنوان نویسنده، شاعر، مجسمه ساز و ...آن را باور پذیر می کنیم، چیزهایی که نیست را هستی می دهیم. نامرئی را مرئی کنیم و آنچه وجود ندارد را به وجود بیاوریم.

 این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در دسته بندی فانتزی اعلام کرد که ما دو نوع فانتزی داریم ، فانتزی فراتری و فانتزی فروتری.درفانتزی فراتری نویسنده دنیایی را خلق می کند که خاص خود نویسنده است که قوانین خاص خودش را هم دارد که این قوانین در ماجرا هم باید قابل اجرا باشد وجانواران و آدم هایی که به وجود میاید از ذهن نویسنده است. در فانتزی فروتری مابه ازای بیرونی داریم .مشابه داریم.

وی از نویسندگان معاصر خانم ایبد، آرین، حسن زاده، اکبر پور در زمینه ی فانتزی نویسی نام برد و گفت: ما باید مسیری ممتد را در ادبیات ادامه دهیم . و دنیای ژانر نویسی را ندیده نگیریم چرا که دنیای ژانر دنیای سلیقه هاست . اگر دنیای ژانر را داشته باشیم می توانیم سلیقه های زیادی را تامین کنیم و به همین دلیل است که قصه های بترس برای بچه های نترس نوشته شد و حالا ثابت شده که ادبیات ژانر طرفدار دارند اگر درست بنویسیم استقبال خواهد شد.اما نکته مهم اینجاست که باید ژانر نویسی را هم بومی کنیم.

محمدرضا شمس در پایان گفت: دنیاهای فانتزی جدید هستند و تکراری نیستند مگر اینکه دنباله دار باشند و این از عوامل جذابیت این ژانر برای کودکان و نوجوانان است.

دومین نشست هم اندیشی  هنر و ادبیات کودک و نوجوان همزمان با روز قلم در مرکز فرهنگی هنری شماره 4 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج با حضور نادر حدادیان متخلص به حدادکردستانی شاعر بومی ، زلیخا بهمنی ، گلاله صادقی ، کلثوم عثمانپور، آرزو غلامی، امیردرخشانیان، آرش مهربان، مهناز حسینی، فهیمه ذبیحی، رضا احمدیاری، سامان صولی، انیماتور و تصویرگر و کاریکاتوریست، فرشید گویلی ، صابر نیک بخت فعال در زمینه نمایشنامه و تئاتر، مدیر کل، کارشناسان و مربیان کانون استان کردستان و توکلی شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان به صورت آنلاین با موضوع فانتزی در ادبیات برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =