دوره‌ی آموزش  فلسفه برای کودکان ویژه‌ی مربیان کانون البرز

مسؤولان و مربیان فرهنگی کانون البرز در دوره‌ی آموزشی فلسفه برای کودکان  که به همت واحد آموزش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، حضور پیدا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، این دوره‌ی آموزشی با هدف آشنایی مربیان با فلسفه و نقش آن در تربیت و تقویت فکر کودکان و نوجوانان برگزار شده و صادق ذوفن، مدرس دوره‌های تربیت مربی فکر پروری و خلاقیت تدریس این دوره را بر عهده دارد.

 بر اساس اسن خبر، این دوره‌ی آموزشی ۱۲ ساعته  شنبه  ۹ دی ماه  ۱۴۰۲ آغاز و جلسه‌ی اول آن به صورت مجازی برگزار شد.

جلسه دوم این نشست امروز شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری در مرکز شماره ۳ کانون کرج، برگزار شد و قرار است شنبه‌ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ نیز جلسه سوم و  نهایی این دوره به صورت حضوری برگزار شود .

دوره‌ی آموزش  فلسفه برای کودکان ویژه‌ی مربیان کانون البرز

ذوفن، مدرس دوره که دبیری رویداد ملی «یارستان کودکستان» و جشنواره‌ی «ایتات»(ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی) را در کارنامه‌ی خود دارد در دوره‌ی غیر حضوری با استفاده از فیلم آموزشی‌ای که از مرحوم دکتر «طوبی کرمانی» استاد فلسفه کشور،  در خصوص فلسفه برای کودک، صحبت کرد.

مدرس این دوره، در اولین  جلسه‌ی حضوری نیز در خصوص سه دسته تفکر انتقادی، فلسفی و تأملی برای مربیان صحبت کرده و به بیان تجربیات خود پرداخته و ضمن اشاره به استفاده از بازی و پویانمایی به عنوان ابزارهای مهم  دوره های «فلسفه برای کودکان» در تعامل با کودک، از ضرورت مداخله‌ی خلاق بچه‌ها  در زمینه‌های تغییر شخصیت، تغییر محیط جغرافیایی بازی و فیلم و  تغییر  انتها و سبک آن‌ها سخن گفته و افزود این گونه خلاقیت‌ها امکان ایجاد حس در کودکان را افزایش می‌دهد.

این متخصص در ادامه به تفاوت دو نوع نگاه «قشری( ظاهربین)» و «باطنی» در مربیان، اولیا و تسهیلگران دوره‌های فلسفه برای کودک صحبت کرده و افزود باید خود مربیان و افرادی که هدایت بچه‌ها را بر عهده دارند به نگاه عمیق رسیده باشند.

ذوفن با اشاره به مهم بودن رشد گفت برای ما که به زندگی نا محدود معتقد هستیم توجه به فرآیند رشد بسیار مهم است و اگر چه نتوانیم تمام مصداق‌های خوب و بد را به بچه‌ها معرفی کنیم، باید به آن‌ها بیاموزیم فکر کردن مهم است.

ایشان در ادامه  با توضیح  بومی نبودن طرح درس های فلسفه برای کودک،  به تجربیات خوب فلسفه برای کودک در کانون با حضور اساتیدی چون خانم اسپیدکار اشاره کرده و گفت خوشبختانه طرح‌های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حوزه از طرح درس های معمول، جلوتر رفته‌اند.

زینب عاشری، مدیر کل کانون استان البرز که از ابتدای این نشست آموزشی در جمع همکاران حضور داشت با ذکر نمونه‌های تربیتی در خصوص ضرورت آموزش نگرش و تفکر همه جانبه به کودکان و نوجوانان سخن گفته و افزود بر خلاف دیدگاه برخی غربیان که انسان را محور همه چیز قرار داده‌اند، خوشبختانه دین مبین اسلام خدا و قرآن را محور همه چیز قرار دانسته است  و همین الگوها اگر درست به بچه‌ها معرفی شوند باعث رشد صحیح کودکان و نوجوانان خواهند شد.

در ادامه‌ی این نشست جمعی از مربیان و مربیان مسوول کانون البرز در خصوص تجربیات خود در کارگاه‌های فلسفه برای کودک و نقش مربیان و تسهیلگران به بیان نظرات خود پرداخته و نظرات مخالف و موافق دیدگاه‌های خود را در خصوص انتخاب و میزان و حدود آن بیان کردند و کارگاه تغییر برخی بازی‌های رومیزی با نگاه جدید و تغییرات به صورت عملی و کارگاهی اجرا شد.  

دوره‌ی آموزش  فلسفه برای کودکان ویژه‌ی مربیان کانون البرز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =