کد خبر: 339346
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون اردبیل برای نهمین دوره جشنواره خاتم

سی و هشتمین نشست اعضای انجمن نویسندگان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با محوریت نهمین دوره جشنواره خاتم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که در نهمین روز از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ به صورت مجازی برگزار شد، راضیه قربان‌زاده نویسنده و مربی ادبی کانون استان در نقد و بررسی داستان «آفتاب هنوز می‌تابید» نوشته‌ی طوبی حسین‌زاده، عضو ارشد مرکز شماره‌ی یک کانون اردبیل، بهره‌گیری بجا و مناسب نویسنده از عناصر داستان در خلق آثاری ماندگار را مهم برشمرد و گفت: یکی از عناصر مهم در داستان، شخصیت‌پردازی است؛ نویسنده با خلق شخصیت و ترسیم منحنی آن می‌تواند به ماندگاری داستان در ذهن مخاطبش کمک کند.

وی سپس به کارکرد داستان تاریخی اشاره‌کرده و افزود: داستان و یا رمان تاریخی همواره بسته به دغدغه‌ی نویسنده، تلاش می‌کند تا عمق رویدادهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی را از زاویه‌های مختلف، تازه و حتی نادیده بکاود و شرایط آن دوران را در جهان داستانی خود بازگو کند.

نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون اردبیل برای نهمین دوره جشنواره خاتم

در ادامه قربان‌زاده دو شیوه‌ی جزء در کل و امروزی کردن وقایع و رویدادهای تاریخی را در نوشتن داستان تاریخی با ذکر نمونه‌هایی برای اعضا توضیح داد.

این منتقد و مربی کانون به اهمیت انجام کار تحقیقی و پژوهشی در نوشتن داستان‌های تاریخی و یا امروزی کردن آن تأکید کرده و عنوان داشت: ما از برخی اتفاقات چون جنگ جهانی و یا دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس که جزوی از تاریخ معاصر هستند، تصاویر و فیلم‌های مستند داریم اما برای برخی دوران مانند زمان صدر اسلام، مستنداتمان آثار مکتوب است. یک نویسنده باید سراغ مستندات برود و از لابه‌لای آن‌ها فضا، سنت، فرهنگ و حتی پوشش مردم را دربیاورد و در صورت نیاز و بنا به‌ضرورت جهان داستانی‌اش، برای نشان دادن صحنه‌ها، مکان، زمان و فضای داستان از آن‌ها استفاده کند.

قربان‌زاده کتاب «گمشده شهرزاد» نوشته‌ی سوزان فلچر و «دروازه مردگان» نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی را از رمان‌های تاریخی موجود در کانون نام برد و از اعضا خواست تا به‌عنوان نمونه‌ی داستانی آن را مطالعه کنند.

نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون اردبیل برای نهمین دوره جشنواره خاتم

شایان‌ذکر است پیش ‌از این نیز انجمن نویسندگان نوجوان، نشستی با موضوع نهمین جشنواره خاتم را روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی یک کانون اردبیل برگزار و دو داستان از درسا ذوالفقاری و ندا خوش‌افکار را نقد و بررسی کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =