گشایش نخستین مرکز فراگیر کانون چهارمحال و بختیاری؛ 12 آذر در شهرکرد

نخستین مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون چهارمحال و بختیاری همزمان با 12 آذر 1394 (روز معلول) افتتاح خواهد شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مرکز می‌تواند دهمین مرکز فراگیر کانون در سراسر کشور باشد که به گفته‌ی مدیرکل کانون استان با هدف ایجاد زمینه‌ای مناسب برای پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و غنی‌سازی اوقات فراغت آن‌ها ایجاد می‌شود.
فرزاد رحیمی گفت: این مرکز در پی اجرای عدالت اجتماعی و اختصاص ظرفیت‌های موجود به ده درصد از کودکان معلول که از فعالیت‌های فرهنگی کانون محروم بوده‌اند، در مرکز شماره 3 کانون شهرکرد راه‌اندازی و در آن فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری ارایه می‌شود.
وی افزود: مربیانی متخصص و کار آمد به ارایه‌ی این فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، متناسب با نیاز اعضا می‌پردازند تا آن‌ها نیز در کنار سایر اعضای مرکز، برای ارتقای کیفی تعامل‌های اجتماعی خود، قدم‌های موثرتری بردارند.
رحیمی تصریح کرد: مخاطبان مرکز فراگیر را در مجموع، کودکان و نوجوانان کم‌بینا، نابینا، کم‌شنوا، ناشنوا و کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی که در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول تحصیل می‌کنند، تشکیل می‌دهند.
وی در همین حال با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی «آشنایی با کودکان دارای نیازهای ویژه» در آستانه‌ِی راه‌اندازی این مرکز، گفت: کارگاه آموزشی (آشنایی با کودکان دارای نیازهای ویژه) به مدت 32 ساعت با حضور 22 نفر از مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مراکز شهرستان شهرکرد و با هدف آشنایی کلی با ویژگی‌ها و مسایل کودکان دارای نیازهای ویژه و نحوه‌ی ارتباط با این کودکان در دفتر استان برگزار شد.
بر همین اساس داریوش رحیمی از مدرسان دانشگاه‌های استان، تدریس مباحث این کارگاه را به عهده داشت.
تعریف کودکان دارای نیازهای ویژه و پیشینه توجه به این کودکان، کودکان آسیب دیده بینایی (نابینا و نیمه‌بینا)، کودکان آسیب دیده شنوایی (ناشنوا و نیمه شنوا)، کودکان دارای اختلالات تکلمی و گویایی، کودکان دارای مشکلات جسمی و حرکتی و کودکان چند معلولیتی، از سرفصل‌های مورد تدریس در این کارگاه را  تشکیل می‌دهند.
نخستین مرکز فراگیر کانون درست روز 12 آذر 1380 یعنی 14 سال پیش در پارک فدک تهران و در منطقه نارمک فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن 4 مرکز دیگر در تهران و دو مرکز دیگر در بندرعباس و اصفهان نیز به شمار این مراکز افزوده شد.
نهمین و آخرین مرکز فراگیر کانون نیز چند ماه پیش در زنجان و در حالی کار خود را آغاز کرد که قرار است بر اساس سیاست‌های ملی کانون، دست کم یک مرکز فراگیر در هر استان کشور راه‌اندازی شود.