به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، یک عروسکساز معتقد است که جشنوارهی اسباببازی باید معرفی و حمایت از عروسکهای بومی را جدی بگیرد.
ثنا راد، عروسکساز و تصویرگر کتاب کودک میگوید: «همانطور که از نام این جشنواره مشخص است و بر میآید، جشنواره اسباببازی باید اتفاق بزرگی باشد و تاثیر زیادی بر جامعه بگذارد، بنابراین باید زمینهی خوبی برای معرفی عروسکهای دستساز بومی فراهم آورد.»
راد ادامه میدهد: «عروسکهای بومی بخش بزرگ و مهمی از فرهنگ هر کشوری را تشکیل میدهند و بهترین راه برای ارتباط و آموزش فرهنگ به کودکاند. بنابراین خوب است که مدیران این جشنواره معرفی و حمایت از این هنر را جدیتر بگیرند و برای آن برنامهریزی بلند مدت داشته باشند.»
وی دربارهی شیوهی این حمایتها گفت: «جشنواره میتواند با برگزاری کارگاهها، کودکان را در ساخت و یادگیری این هنر سهیم کند و با تولید انبوه و با کیفیت نقش موثری در بقاء و حفظ عروسکهای بومی داشته باشند.»
این هنرمند در پاسخ به این سوال که اغلب عروسکهای بومی کاربرد اسباببازی ندارند، دربارهی کاربردی کردن آنها عنوان کرد: «شاید این نوع عروسکها را بیشتر نماد یک کشور بدانیم تا اسباببازی، ولی میتوان با تغییر و به کارگیری ایدههای خاص آنها را به اسباببازی نزدیکتر کرد.»
راد ادامه داد: «با تغییرهای اندک، این عروسک کاربرد بیشتری برای مخاطب خواهند داشت. ضمن آنکه جنبهی اقتصادی هم برای تولید کنندگان و حامیان ایجاد خواهد کرد. بنابراین در این راه نه تنها کانون بلکه خیلی از ارگانها و نهادهای دیگر باید همراه شوند.»
وی در پایان دیدگاه خود نسبت به جشنواره را به عنوان یک مخاطب این طور مطرح کرد: «من به عنوان یک مخاطب تنها توقعام ارایه خوب و با کیفیت محصولات است، چرا که جشنوارههایی از این دست با مخاطب حساسی سر و کار دارد. هر اشتباهی اعم از ارایهی نامناسب از سوی تولید کنندگان تاثیرهای نامطلوبی روی مخاطبان امروزی خواهد داشت.»