مشکلات دنیای امروز نتیجه بی توجهی به کودکان است

آفت امروز نشریات کودک و نوجوان دست کم گرفتن مخاطب و انتشار مطالب دم دستی برای آن‌هاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریبا خانی روزنامه‌نگار حوزه‌ی کودک و نوجوان با بیان این مطلب افزود: یکی از دلایل عدم استقبال کودکان و نوجوانان از مجله‌ها و نشریه‌ها فاصله‌ی این نشریات با محتوای رسانه‌های مجازی است.

مسوول صفحه‌ی خبر نشریه‌ی دوچرخه در پاسخ به این سوال که چرا مجلات و نشریات ایران مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد، گفت: «عصر رسانه‌های کاغذی رو به پایان است. این مساله مختص کشور ما نیست و در تمامی کشورها این اتفاق افتاده است. نشریات کاغذی هر چه بدوند به رسانه‌های مجازی نمی‌رسند. همیشه عقب می‌مانند. اما در کشور ما بخش کودک و نوجوان داستان دیگری دارد. مخاطب کودک و نوجوان در این نشریات دست کم گرفته می‌شود. مخاطبان امروزی به خاطر دسترسی به اطلاعات وسیع خیلی چیزها را می‌دانند و این اتفاق، ماجرا را برای رسانه‌ها سخت‌تر می‌کند.»

خانی که برنده‌ی چند دوره‌ی جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان بوده است ادامه داد: «نوجوان امروزی به مخاطب بزرگ‌سال نزدیک‌تر شده و از کودکی فاصله گرفته است. ما اگر موفق بشویم در یک مجله این مخاطب را با سبک‌های مختلف نوشتن آشنا کنیم، تصویرهای خوب و حرفه‌ای نشانش بدهیم، این مخاطب در آینده هم می‌تواند روزنامه خوان و اهل مطالعه باشد. اما در واقع خوراک دم دستی به آن‌ها می‌دهیم که این خود آفتی است.»

او جذابیت بصری را نیز یکی از عوامل جذب مخاطبان به نشریات خواند: «فرم نشریات هم خیلی برای مخاطب نوجوان مهم هستند. بسیاری از نشریات شاید از نظر محتوا خوب باشند اما فرم خوبی ندارند. گویی ظرف و مظروف به هم نمی‌آید.»

این نویسنده و روزنامه‌نگار درباره‌ی نگاه خود به مسایل دنیای نوجوان نیز سخن گفت: «مهم‌ترین مشکل نوجوانان امروز، همان مشکلاتی است که ما آدم بزرگ‌ها نیز با آن مواجهیم. ما از صبح تا شب، بمباران اطلاعاتی می‌شویم. این حجم اطلاعات که اغلبش به درد ما نمی‌خورد، ما را سردرگُم می‌کند. نوجوانان هم از بقیه جدا نیستند.»

او مدیریت اطلاعات را نیاز تمامی افراد جامعه خواند: «در حالی که فضای دنیای مجازی برای ما هم تازه است نتوانسته‌ایم مدیریت اطلاعات را به کودک خود که حالا نوجوان شده است بیاموزیم. ما بزرگ‌سالان از آن‌ها عقب‌تریم. اما این مساله مهم است که آن‌ها یاد بگیرند هر پیامی که در تلگرام دیدند باز کنند یا بدانند ما واقعا به همه‌ی اطلاعات نیاز نداریم.»

خانی ادامه داد: «من در نوجوانان نوعی سرگشتگی می‌بینم. آن‌ها هم مثل بقیه به ارتباطات سرد دلخوش هستند. چون نوع ارتباطات در فضای مجازی ارتباط سرد است و آن‌ها از نوجوانی تنهایی را تجربه می‌کنند. چون به جای داشتن فضا برای بازی با هم سن‌های خود، پای کامپیوتر و تبلت نشسته‌اند و در فضای مجازی وقت می‌گذرانند. بنابراین نوجوان امروز تنهاتر از نوجوان نسل‌های گذشته است.»

این روزنامه‌نگار در آستانه‌ی هفته‌ی ملی کودک، بی‌توجهی نهادها به مسایل این دسته از مخاطبان را آسیب مهمی خواند.»

همه‌ی نهادها باید مشکلات کودک و نوجوان دغدغه‌ی اصلی‌شان باشد اما معمولا ما کودک و نوجوان را اصلا جدی نمی‌گیریم. همه‌ی نهادها باید در برنامه‌ریزی خود اول به کودک و نوجوان توجه کنند. اما نهادهای جدی ما کاری به کار این گروه ندارند در حالی‌که بسیاری از مشکلات امروز ما از بی‌توجهی به کودک و نوجوان است. خوب است که در هفته ملی کودک نهادهای دولتی و غیردولتی به این امر توجه کنند.

گفتنی است برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =