به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان سمنان، نشست تخصصی «کارکرد قصهگویی در انتقال مفاهیم تربیتی و درسی» با حضور محمد گودرزی دهریزی ویژه معلمان، دانشجومعلمان، مربیان و کتابداران در دانشگاه فرهنگیان سمنان(پردیس شهید رجایی) برگزار شد.
گودرزی در این نشست تخصصی که بیش از ۲۱۰ دانشجومعلم حضور داشتند با اشاره به اهمیت قصه در زندگی کودکان بر نقش مهم و اساسی قصه و روایت در شکلگیری شخصیت کودکان بهویژه قالب احساسی و عاطفی آنان تأکید کرد.
وی با بیان اینکه باید قصهگویی از سنین نوزادی برای کودکان آغاز شود خاطرنشان کرد: هرچه قصهگویی برای کودکان از سنین پایینتر آغاز شود اثرگذاری آن در زندگی آینده کودک بیشتر است.
این پژوهشگر و نویسنده کودک و نوجوان در ادامه افزود: مهمترین دوره زبانآموزی و مهمترین دورهای که تمام موفقیتهای تحصیلی یک کودک را تا آخر عمر تضمین میکند از تولد تا ۲ سالگی است و بایست در این دوران به کودک توجه ویژهای داشت.
گودرزیدهریزی تصریح کرد: تمام نورونهای مغزی کودک از تولد تا دو سالگی شکل میگیرد و اگر قصهگویی و زبانآموزی در این دوره برای کودک آغاز شود تمامی کلمات و واژهها در ذهن و مغز او جا گرفته و در زندگی تحصیلی خود موفقتر از دیگران خواهد بود.
تأثیر قصه و قصهگویی در زندگی کودک
نویسنده کتاب «آوازی برای وطن» با تأکید بر فواید قصه و قصهگویی در زندگی کودک خاطرنشان کرد: قصه بیشتر از سایر وسایل تربیتی بر آموزش و پرورش کودکان اثرگذار است و تاکنون بیش از ۲۰ کارکرد تربیتی بر قصه شناخته و معرفی شده است.
وی اظهار داشت: کنش روایی، کنش نمایشی، کنش عادتزدایی و کنش تمثیلی برخی از کارکردهای تربیتی قصه است.
گودرزیدهریزی همچنین با اشاره به کارکرد و کنش روایی قصه در تربیت کودکان گفت: ساختارشناسی ذهن کودک به گونهای است که روایت و داستان را بهتر از توصیف میپذیرد و نویسنده در روایت ابتدا کودک را جذب و درگیر کرده و بعد در فضایی که فضای غفلت نامیده میشود پیام آموزشی خود را به کودک القاء میکند و کودک به صورت غیرمستقیم این پیام را در ذهن خود دریافت میکند.
وی با بیان اینکه در قصهگویی به راحتی میتوان پیامی را به کودک داد به تفاوت نصیحت کردن و القاء پیام از طریق قصه اشاره و عنوان کرد: ادبیات کارکرد گفتاری ندارد؛ بلکه با کارکرد رفتاری تلاش میکند مفهوم را برای کودک تعریف کند. بهعنوان مثال بجای آنکه ارزش را تعریف کند تلاش میکند از طریق قصه ارزشها را به نمایش بگذارد و ضمیر ناخودآگاه را درگیر موضوع کند.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: وقتی کسی را نصیحت میکنیم ضمیر خودآگاه میجنبد و بعد از مدتی فراموش میشود برای همین است که نصیحت اثری ندارد؛ ولی وقتی عمل میکنیم ضمیر ناخودآگاه چشم را باز میکند و این مهم در درون نهادینه میشود و در زمان مقرر آن را استفاده میکند و این کارکرد ادبیات و روایت است که به ضمیر ناخوداگاه توجه میکند.
جایگاه بسیار کمرنگ قصهگویی در نظام آموزش و پرورش کشور
گودرزی بیان داشت: متأسفانه جایگاه قصهگویی در نظام آموزش و پرورش کشور بسیار کم رنگ است و برنامهای بهصورت مدون برای قصهگویی در نظام آموزش و پرورش وجود ندارد.
وی با اشاره به اهمیت قصه در زندگی کودکان گفت: ضرورت دارد تا نظام آموزشی کشور به این مهم توجه بیشتری داشته و یک ساعت آموزشی ویژه قصه و قصهگویی را در دورههای آموزشی دبستان تدوین کند.
استاد دانشگاه فرهنگیان به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار والدین در شکلگیری شخصیت کودکان اشاره و اضافه کرد: والدین باید در عین رسیدگی به فعالیتهای خود ساعتی را به کودکانشان اختصاص دهند و به نیاز آنان توجه کنند.
این نویسنده کتاب کودکان و نوجوانان در پایان تصریح کرد: والدین اگر میخواهند آینده تحصیلی موفقی را برای فرزندان خود رقم بزنند باید سعی کنند کودکان خود را به قصه و روایت آشنا کنند و از همان بدو تولد ذهن کودکان خود را پرورش دهند.
مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری و مدیر اجرایی بیستمین جشنواره بینالمللی قصهگویی حوزهی پنج کشوری ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجومعلمان و استقبال پرشور آنها از این نشست تخصصی با اهدای لوح و هدیهای از گودرزیدهریزی قدردانی کرد.