به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان از داوری دو بخش دیگر شیوهنامهی کتابخوانی با عنوان طرحهای برتر کتابخوانی و طراحی پوستر خبر داد و گفت: مربیان مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری به منظور استمرار و تحقق اهداف پروژه «سواد خواندن» در سال ۹۵، گام دیگری از سواد خواندن با عنوان مهارت خواندن را مبنای توسعه و ترویج فعالیت کتابخوانی در سال جاری قرار دادند.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان اظهار داشت: مهارت خواندن یکی از شاخصهای اساسی در تسهیل یادگیری است و کودکان و نوجوانان با آموختن این مهارت، توانایی درک مطلب، تفسیر و نتیجهگیری از متون را کسب کرده و با افکار و اطلاعات جدید آشنا میشوند و این مهارت آنان را یاری میدهد تا بهتر اندیشیدن و بهتر زیستن را بیاموزند.
جمال در ادامه، مهمترین اقدام برای تحقق اهداف پروژه «سواد خواندن» را اهتمام مربیان به طراحی و اجرای فعالیتهای کتابمحور با شیوههای خلاق و نوین در مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح، ضمن جذب مشارکت فعال کودکان و نوجوانان، تحقق اهداف و نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته است.
وی همچنین با اشاره به هدف برگزاری این طرح مبنی بر ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، تقویت و تحکیم انگیزههای درونی آنها در فرآیند خواندن، لذت بردن، کنجکاوی و پرسشگری، ابراز داشت: طرحهای فاطمه ربانی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری مهدیشهر با عنوان «من و قصههای ...دا»، ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری میامی با عنوان «من و جادوی کتاب»، مریم صرفی مسئول مرکز فرهنگیهنری شماره یک کانون پرورش فکری دامغان با عنوان «شکرستان شیرینگفتار»، فریده محمدی مربی فرهنگی مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری بسطام با عنوان «باقی به بقای پارسی» و فاطمهسادات امیرفخریان، خدیجه سلمانی و فاطمه جمالیباشی به ترتیب مسئول و مربیان فرهنگی مرکز فرهنگیهنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان با عنوان «آفتاب کامل سخن» از سوی کارشناسان فرهنگی و هنری استان از مجموع ۱۶ اثر ارسالی، عنوان طرح برتر را از آن خود کرد.
جمال در پایان تصریح کرد: بخش دیگر شیوهنامهی کتابخوانی، مسابقه طراحی پوستر بود که اعضا و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی میبایست آثار خود را با محور توسعه و ترویج کتابخوانی در تکنیک آزاد ارائه میدادند که پس از داوری اثر زهرا ربیعی و ثنا حسینی اعضای مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری آرادان و اکرم سلیمانی مربی هنری مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری ایوانکی برگزیده شناخته شد.
گفتنی است؛ خلاقیت و نوآوری شیوهی مورد نظر و تناسب آن با گروه سنی و نیاز فرهنگی مخاطب، تأثیر شیوه در ارتقای سطح مطالعه و آمار امانت کتاب، تقویت حس پرسشگری و تحقیق در مخاطب، در دسترس بودن امکانات و ابزار کار، میزان مشارکت و تعامل مخاطب در طرح، استفادهی مؤثر از فعالیتهای فرهنگی و جاری، ارایه سیر مطالعاتی به مخاطب، ترکیببندی طرح و همنشینی رنگها، همخوانی پیام با تصویر و... برخی از ملاکها و معیارهای داوری این مسابقه بود.