یادگیری آسان‌تر با بهره‌گیری از قصه‌گویی در تدریس

یک کارشناس آموزشی گفت: اگر مطالب درسی در قالب قصه طرح شود موجب تسهیل یادگیری خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ابوالقاسم جامه‌بزرگ در خصوص استفاده از قصه‌گویی در آموزش‌های مدارس اظهار کرد: موضوع قصه و تمثیل در قرآن نیز مشاهده می‌شود و قصه‌های قرآنی بسیاری را داریم.

وی افزود: ‌در اصول روان‌شناسی نیز مطلب پیش سازمان دهنده وجود دارد که ذهن را برای یادگیری آماده می‌کند و قصه از این نوع است. در دوره دبستان که باید بیش‌تر به جنبه تربیتی توجه کنیم، قصه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس آموزشی درباره استفاده از قصه در برخی دروس کاربردی مثل ریاضی و علوم عنوان کرد: در گذشته از تلویزیون مشاهده می‌کردیم که بسیاری از مفاهیم ریاضی را با استفاده از قصه بازگو می‌کردند و مثال ساده آن این است اگر بخواهیم درس جمع را به دانش‌آموزان ارایه کنیم با استفاده از قصه می‌توان به خوبی آن را برای آن‌ها تفهیم کرد.

جامه‌بزرگ ادامه داد: ریاضی در قالب قصه به خوبی می‌تواند آموزش داده شود اما متاسفانه پیشرفت خوبی در روش‌های جدید تدریس نداریم و صرفاً قالب رسمی تدریس را به صورت تمرین و تکرار می‌دانیم در حالی‌که می‌توان با استفاده از روش‌های جدید تدریس و مسایل جذاب همچون قصه‌گویی کلاس درس را برای دانش‌آموزان لذت بخش کرد.

وی گفت: عموم گزارش‌هایی که دانشجویان بنده از مشاهده کلاس‌های درس ارایه می‌کنند، استفاده از روش‌های سنتی تدریس است و قالب‌های داستان‌گونه که می‌تواند تدریس را شیرین و یادگیری را آسانتر کند در کلاس‌های درس مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس آموزشی مطرح کرد: دفتر ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌توانند با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روش‌های قصه‌گویی برای تدریس را به معلمان آموزش دهند و پس از آشنا شدن معلمان با این قالب‌ها، روش‌های سنتی تدریس هم کمرنگ‌تر خواهد شد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 2 تا 5 بهمن در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =