پروژه "رمان نوجوان" زمینه‌ی معرفی نویسندگان زیادی را فراهم کرد

نویسنده و رمان‌نویس برجسته‌ی کشوری گفت: در سال ۱۳۸۹ پروژه رمان نوجوان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع شد که در سایه این اقدام، نویسندگان زیادی موفق به تولید آثار متنوع در این حوزه شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل، حمیدرضا شاه‌آبادی در نشست تخصصی دوپنجره با مربیان ادبی با موضوع طرح در داستان، اظهار کرد: بنده به‌عنوان عضو کانون سال‌های سال با این مجموعه همکاری داشتم و همواره سعی کردم تا حاصل سال‌ها تجربیات و آثار تولیدشده را در اختیار علاقه‌مندان به نویسندگی و تولید رمان قرار دهم که با شکل‌گیری پروژه رمان نوجوان در چهار سال موفق شدیم زمینه تولید بیش از۵۰ رمان را با تنوع خاص فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه سعی می‌کردیم تا با کمک نویسندگان آثار تولیدشده را فصل‌به‌فصل مورد نقد و بررسی قرار دهیم به‌طوری‌که امروزه نظیر این پروژه در برخی مجموعه‌های فرهنگی و ادبی دنبال می‌شود تا در سایه یک مطالعه عمیق و کار گسترده، بتوان به تربیت و پرورش نویسندگان توانمند کمک کرد.

این نویسنده بابیان اینکه در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی به شکل مقدماتی و پیشرفته، هم‌اکنون به‌عنوان مدرس در شهرستان‌های مختلف با کانون همکاری داشته و سعی می‌کنیم تکنیک‌های خلق یک رمان را در کنار داستان‌پردازی به مخاطبان منتقل کنیم، تصریح کرد: اگر یک فرد بتواند ساخته‌وپرداخته‌ی ذهن خود را به قلم آورده و آن را قالبی منسجم بخشد، قطعاً الگوی مناسبی برای تولید یک رمان تأثیرگذار را فراهم خواهد کرد.

شاه‌آبادی تأکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما امروز در رمان‌نویسی عدم توجه به اصل داستان‌پردازی است، درحالی‌که باید به سه پرده زندگی عادی، ماجراجویی و قهرمان و رویارویی نهایی در خلق یک داستان و رمان توجه کنیم.

وی جان‌مایه خلق یک رمان را توجه به شخصیت اصلی، کیستی، چرایی، چگونگی، گره داستان، کشمکش و تبعات ناشی از برخوردها اعلام کرد و افزود: در هر رمان اگر نویسنده به این ۶ سؤال جواب دهد به‌یقین داستان او زیبا و جذاب خواهد بود.

شاه‌آبادی به دو بخش رمان به‌عنوان رمان حادثه محور و شخصیت محور اشاره و بیان کرد: ۲۵ درصد رمان تعادل اولیه، ۵۰ درصد درگیری و کشمکش و ۲۵ درصد به‌عنوان پرده سوم تعادل ثانویه است.

وی به اصل ایده و رعایت قواعد تولید یک اثر کیفی اشاره کرد و گفت: در کشور ما پست‌مدرنیسم در حقیقت به کار عجیب‌وغریب و پیچیده‌ای گفته می‌شود، درحالی‌که باید در یک فضای عامه‌پسند این اتفاق رخ دهد.

رمان‌نویس حوزه نوجوان تصریح کرد: ادبیات کودک و نوجوان ما دارای نقاط ضعف و قوت است و ضرورت دارد ما روایت را در خلق داستان‌ها موردتوجه قرار دهیم و هیچ‌وقت از موضوع دزدی و کپی‌برداری نگران نباشیم، چراکه داستان خلق‌شده با یک سوژه مشخص توسط نویسندگان، سبک، شیوه نگارش و روایت متفاوتی خواهد داشت.

شاه‌آبادی در ادامه افزود: ما از کمترین امکانات در توزیع و عرضه کتاب به مردم رنج می‌بریم به‌طوری‌که چرخه عرضه کتاب یک چرخه معیوب و ناقص است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان نویسندگان خوبی داریم که در سال‌های اخیر این نویسندگان آثار خوبی را خلق کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما معیوب بودن چرخه عرضه کتاب به مردم است به‌طوری‌که هم در معرفی کتاب‌های جدید و هم ایجاد امکانات برای دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های جدید با مشکلاتی روبرو هستیم که به‌رغم فعالیت خوب ناشران به نظر می‌رسد ما به تعداد کافی کتاب‌فروشی و موضوع در معرفی آثار به مردم نداریم.

نویسنده کتاب هیچ‌کس جرئتش را نداشت، با اشاره به زیرساخت مناسبی که کانون در توزیع کتاب‌های نوجوان فراهم کرده است، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با داشتن یک شبکه گسترده توزیع و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی در شهرهای مختلف تلاش می‌کند تا امکان دسترسی مخاطبان به این آثار را فراهم کند که خوشحال هستیم در استان اردبیل نیز کانون فضای این کار را فراهم کرده است.

وی در مورد آخرین اثر تألیفی خود بیان کرد: به‌زودی رمان دروازه مردگان ویژه نوجوانان منتشر خواهد شد که بر محور فلسفی و حکایت حوض‌هایی است که در دوره قاجار در اکثر حیاط خانه‌ها وجود داشت، به‌طوری‌که در این رمان سعی کردیم تا حکایت افرادی را روایت کنیم که در این حوض جان خود را از دست می‌دهند و دروازه مردگان محسوب می‌شود.

نویسنده برجسته کشوری در پایان سخنان خود با ابزار خرسندی از حضور در نشست ادبی دو پنجره‌ی کانون استان اردبیل تصریح کرد: امیدواریم این نشست‌ها زمینه و فضای آگاهی و توانمندی نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان را فراهم آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =