به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان سمنان، نشست آموزشی مهارت زندگی با رویکرد بررسی بحران نوجوانی در راستای شعار «خوب زندگیکردن، تمرین میخواهد» و به منظور تقویت مهارتهای اجتماعی و جذب و پایدارسازی اعضا با دعوت از دکتر سحر محرابی، مشاور و روانشناس و حضور کارشناس فرهنگی، مربیان و ۳۰ عضو دختر نوجوان مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری شهرستان سمنان در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگیهنری کانون برگزار شد.
محرابی در این نشست بهعنوان یک عضو پیشکسوت که دوران کودکی و نوجوانیاش را در مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری همراه با خاطرات خوب و بهیاد ماندنی، سپری کرده، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان کانون از دورهی نوجوانی به دوران لباسهای تنگ و کوتاه نام برد و گفت: نوجوان در این زمان نه کودک و نه بزرگسال است. اگر مانند کودکان رفتار کند به او گفته میشود مانند سن خودش عمل کند و اگر سعی کند مانند بزرگسالان عمل کند، اغلب متهم میشود که برای شلوارهای کوتاه خود، خیلی بزرگ شده و برای این تلاشی که انجام میدهد تا مانند بزرگترها عمل کند، مورد سرزنش واقع میشود.
وی در ادامه با اشاره به بیشترین میزان یادگیری در دورهی نوجوانی، اظهار داشت: یادگیری در این دوره به بالاترین حد خود میرسد و نوجوان، توانایی درک و فهم بسیاری از مطالب را در ذهن خود دارد.
محرابی همچنین با بیان اینکه در جامعهی امروز، نوجوانی سن ۱۰ تا ۲۴ سال را در برمیگیرد و یک مرحلهی بسیار مهم از زندگی است، تصریح کرد: هر دورهای از زندگی را میتوان بر مبنای پارهای از مسائل رشدی، بیولوژیکی، روانی و اجتماعی دستهبندی کرد و مواردی مانند آگاهیهای شغلی، رشد ارزشها و خودمحوریهای مسئولانه و باز شدن گرههای عاطفی با والدین در طی دههی دوم زندگی، اتفاق میافتد.
چراغ راهنما؛ تکنیکی برای کنترل خشم
وی، نوجوانی را «یک دورهی تغییر»، عنوان و خاطرنشان کرد: میزان تغییر در نگرشها و رفتار در دورهی نوجوانی با میزان تغییر در وضعیت بدنی برابر است و تغییرات گستردهای در جسم، تفکر و روان فرد بهوجود میآید و دارای بحران مختص به خود به نام «بحران هویت» است که سرآغاز زندگی بزرگسالی و مقدمه روابط صمیمانه بعدی فرد بوده و بسیار اهمیت دارد که فرد به سلامت از بحران نوجوانی گذر کند تا به پیامدهای ناشی از شکست بحران دچار نشود.
محرابی در پایان سخنانش با آموزش تکنیک چراغ راهنما و انجام چند تمرین حرکتی برای کنترل و مهار خشم و استرس در دورهی نوجوانی، افزود: نترسیدن از مشکلات و کسب تجربههای جدید نخستین مرحلهای است که نوجوان بهسمت هویتیابی هدایت میشود و کتابخواندن، فیلمدیدن، صحبتکردن با انسانهای مختلف، مشورتکردن با یک مشاور و تحقیقکردن هم میتواند موضع نوجوان را در مقابل بسیاری از مسائل روشن کند تا با طیکردن فرآیند خودآگاهی به شکل اساسی از نیازها و خواستههای خود باخبر شود و برای رفع آنها تلاش کند.
گفتنی است؛ شکلگیری هدفهای بزرگ زندگی در دورهی نوجوانی، میل به همیاری، تأثیرپذیری از گروه همسالان و تلاش برای تأثیرپذیری جنبههای مثبت، تصور آسیبناپذیری در دورهی نوجوانی و افزایش احتمال ریسک در زندگی، سوقیافتن به سمت جذابیتهای ظاهری و گذرا، تغییرات تند جسمی و روحی در دورهی نوجوانی و چگونگی روبرویی با این تغییرات، از دیگر مباحث بیانشده در این نشست بود و در ادامه، اعضای نوجوان سؤالهای خود را مطرح کردند.