به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این ویژهبرنامهها با هدف نهادینهسازی فرهنگ پژوهش در جامعه، عمقبخشی به نگاه پرسشگر نسل کودک و نوجوان و همراهسازی خانوادهها با فعالیتهای پژوهشی کانون پرورش فکری برنامهریزی و به مرحله اجراگذاشتهشد.
اجرای ویژهبرنامههای هفتهی پژوهش که از ۲۴ ماه جاری آغاز شده و تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ ادامهخواهدداشت بهانهای برای رونقبخشی هرچه بیشتر به فعالیتهای پژوهشی، به ویژه در حوزهی کودک و نوجوان است و برهمین اساس مراکز کانون پرورش فکری، افزونبر اجرای فعالیتهای هدفمند پژوهشمحور، حضور صاحبنظران عرصهی پژوهش و همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده را در این برنامهها شاهدهستند.
به همین مناسبت، مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان افزونبر فضاسازی مناسب، برپایی نمایشگاه دستآوردهای پژوهشی و در سایه همراهی با آموزش و پرورش و پژوهشسرای این شهر، نسبت به برگزاری نشست آموزشی با عنوان«راههای جذاب و سادهسازی فعالیتهای پژوهشی» اقدام کرد.
در این نشست، مهدیه اورلی، از مروجان فرهنگ کتابوکتابخوانی و مدرس دانشگاه، به صورت ساده و کاربردی به آموزش مراحل انجام فعالیتهای تحقیقی پرداخت و در قالب پرسش و پاسخ و همچنین طرح پرسشهای مورد علاقهی اعضا، از آنان خواست مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی را برای حاضران توضیحدهند.
معرفی کتابهای مناسب برای افزایشآگاهیهای اعضا و توصیه به آنان برای حرکت در جهت پرسشگری و کسب دانش، از برنامههای مهدیه اورلی در این نشست بود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رضوانشهر نیز به مناسبت هفته پژوهش و با هدف آشنایی مخاطبان با مساله پژوهش و ایجاد روحیه جستجوگری درآنان، میزبان نشست آموزشی «کودک و محیطزیست» شد.
برپایه این گزارش، این نشست با همراهی اداره محیطزیست و گروههای مردم نهاد فعال در این حوزه صورتگرفت و طی آن اعضای کودک این مرکز بیش از پیش با روشهای انجام یک فعالیت تحقیقی آشناشدند.
در همین حال، طرح معضل پسماند و طرح دغدغههای فعالان این حوزه نیز در این نشست جایگاه ویژهای داشت و اعضای این کانون با همراهی کارشناسان میهمان به ارایه راهکارهای مناسب برای پاسداشت محیطزندگی پرداختند.
برپایی کارگاه آموزش دستسازهها با استفاده از مواد بازیافتی، ازبرنامههای جانبی این نشست محسوبمیشد و در پایان نیز حاضران برای انجام فعالیتهای تحقیقی با موضوع نیازهای امروز محیطزیست با همکاری و همکاری مربیان کانون پرورش فکری و کارشناسان محیطزیست اعلام آمادگیکردند.
مرکز فرهنگی هنری چوکا در هفته پژوهش ویژهبرنامهی «من تحقیق میکنم» را با هدف آشنایی مخاطبان با منابع پژوهشی و شیوههای انجام یک فعالیت پژوهشی برگزارکرد.
برهمین اساس مربیان این مجموعهی فرهنگی پیرامون اهمیت مطالعه دردنیای امروز و اهمیت بهرهگیری از منابع جدید برای کودکان و نوجوانان سخنگفتند.
بازدید مخاطبان از نمایشگاه فعالیتهای پژوهشی اعضا و مربیان و درعین حال آشناسازی آنان با روش تحقیق میدانی و کتابخانهای، ازدیگر برنامههای مرکز فرهنگی هنری چوکا به شمارمیرفت.
کانون پرورش فکری سیاهکل نیز با برپایی نمایشگاه دستآوردهای پژوهشی و دعوت از دانشآموزان مدارس ابتدایی به استقبال هفته پژوهش رفت.
برپایی کارگاههای علمی و پژوهشی و آموزش مراحل مختلف پژوهش و معرفی کتابهای کانون با محوریت پژوهش نیز از جمله فعالیتهای این مرکز فرهنگی هنری محسوبمیشد.
مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت هم به منظور تقویت حس پرسشگری کودکان و نوجوانان، آشنایی آنان با منابع علمی و ایجاد ارتباط افزونتر با محیط پیرامون، نسبت به برگزاری فعالیتهای هدف و خلاقانه اقدامکرد.
معرفی کتاب، شخصیت و اجرای مسابقههای حضوری که با هدف آشناسازی اعضا و دانشآموزان مدارس با فرآیند یک فعالیت پژوهشی صورتگرفت، فعالیتهایی بود که از سوی مربیان این مرکز برای آیندهسازان ایران اسلامی برنامهریزی و به مرحله اجراگذاشته شد.
مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ بندرانزلی در این روزها شاهد استقبال کودکان، نوجوانان و خانوادهها از فعالیتهای پژوهشی این کانون بود.
بر اساس این گزارش، برپایی کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان آموزش و پرورش و با نگاهی ویژه به اهمیت پژوهشهای قرآنی، ازجمله فعالیتهای این کانون بود که با برپایی نمایشگاه و تقدیر از اعضایپژوهشگر مرکز شماره ۲ کانون بندرانزلی همراهشد.