شخصیت «ربات» در انیمیشن‌های ایرانی به تکرار رسیده است/ جشنواره‌ای نشویم

عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران‌ از تکرار برخی عناصر مانند مترسک، پروانه، ربات و... در انیمیشن‌های ایرانی انتقاد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون، بابک نکویی عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران‌ ارزیابی خود از آثار رسیده به بخش ملی این دوره از جشنواره را این‌گونه بیان کرد: در بخش ملی بعضی سال‌ها اتفاق‌های خاص و قابل توجهی را شاهد هستیم اما در برخی سال‌ها کارها معمولی‌ترند و به اصطلاح چگالی پایین‌تری دارند، اما در این دوره وضعیت کلی را خوب ارزیابی ‌می‌کنم. همچنین تصور ‌می‌کنم در بخش دانشجویی آثار پخته‌تری حضور دارند، با این حال در بخش فیلم کوتاه پسرفت یا پیشرفتی دیده نشده است.

وی به افت کیفی آثار تلویزیونی اشاره داشت و گفت: در بخش تلویزیونی با افت کیفیت در ۲ سال گذشته روبرو بوده‌ایم و اثر هیجان‌انگیز و تاثیرگذاری نداشته‌ایم.

مدیر و موسس استودیو گنبدکبود چرایی مساله را اینگونه تحلیل کرد: این امر دلایل متعدد دارد ولی در یک نگاه کلی می‌توان گفت رویکرد ما در تولید انیمیشن کیفی نیست، بلکه نگاهی ارزان و پرحجم است.

نویسنده و دبیر بخش انیمیشن فصلنامه تخصصی خط‌خطی تصریح کرد: در این میان باید به درآمدزایی انیمیشن هم فکر کرد. در تمام دنیا درآمدزایی انیمیشن از پخش و فروش آن آغاز ‌می‌شود، این درحالی است که در ایران بخشی از درآمد تهیه کننده از سرمایه‌گذاری در ساخت فیلم تامین ‌می‌شود و در همین بخش پایان ‌می‌گیرد. به همین دلیل است که دچار چالش کیفی در آثار ‌می‌شویم و تا هنگامی‌که یک اثر نتواند وارد بحث درآمدزایی شود نمی‌شود به آن به صورت جدی پرداخت.

نکویی نگاه جشنواره‌ای برخی فیلم‌سازان را مورد نقد قرار داد و در بررسی آثار ارسالی به یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران عنوان کرد: ما امسال آثار شاخص زیادی را مورد بررسی قرار دادیم، با این حال احساس ‌می‌کنم هدف برخی فیلم‌سازان حضور در جشنواره و نه روایتگری است.

این کارگردان به کاربرد عناصر کلیشه‌ای همچون پروانه، مترسک و قلب در برخی آثار اشاره و بیان کرد: آثار زیادی با موضوع‌ها و شخصیت‌های مشترک داشتیم. جز مواردی مثل مترسک، پروانه و...، استفاده از شخصیت تکراری ربات در برخی آثار دیده ‌می‌شد که این تکرارها نشان ‌می‌دهد ما نیاز داریم وارد نوع جدیدی از روایت شویم.

وی به بهره‌وری مناسب از جشنواره پویانمایی تهران اشاره کرد و گفت: بدون تعارف‌های مرسوم باید گفت فضای این جشنواره به مثابه یک دانشگاه است. شاخصه این جشنواره نظم، دقت، وسواس و مدیریت خوب است. در کشوری که در کارهای گروهی موفق عمل نمی‌کنیم این جشنواره در تمام مراحل و بخش‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و عملکرد درست طی ۲۲ سال گذشته آبرومندانه و هوشمندانه به نمایش بهترین آثار روز دنیا پرداخته است. این درحالی است که مطلعیم این جشنواره منابع مالی زیادی ندارد و آنچه مسبب شکل‌گیری و دوام این جشنواره بوده است حضور محمدرضا کریمی‌صارمی ‌است که جشنواره را بدون این اسم نمی‌توان تصور کرد.

نکویی جشنواره پویانمایی تهران را یکی از جشنواره‌های رده اول انیمیشن در دنیا خواند و بیان کرد: در بخش بین‌الملل از همان دوره اول شاهد حضور آثار شاخص بوده‌ایم و چهره‌های مطرحی با آثارشان در این جشنواره حضور یافته‌اند و هرساله نیز هنرمندان شاخصی به این جشنواره اضافه شده‌اند. آنچه ‌می‌توان در روند کیفی این بخش مورد توجه قرار داد صرفا شناخته شده‌تر شدن جشنواره به واسطه تبلیغات است. با توجه به تغییرات در دنیای مدرن امکان ارسال آثار زیادی به جشنواره فراهم بوده است و امسال هیات داوران شاهد حضور آثار بسیار ارزشمندی بود که انتخاب درست و منصفانه را سخت می‌کند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =