به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون؛ در ابتدای این نشست احمد سفلایی دبیر بخش پایاننامههای این دوره از جشنواره درباره عاملی که باعث افزایش کیفیت و تعداد پایاننامهها با موضوع پویانمایی در دانشگاههای مختلف شده است، گفت: ما شاهد یک اتفاق خوب به نسبت دو سال قبل هستیم. در این دوره رشد تقریبا ۶۰ درصدی در تعداد پایاننامهها داشتیم. نکته مهم دیگر این که ۲۴ دانشگاه در زمینه پویانمایی پایاننامه داشتند و این موضوع باعث شد جشنواره تصمیم بگیرد جدیتر به این موضوع بپردازد. در همین راستا با معاونت فرهنگی وزارت علوم وارد رایزنی شدیم تا انتخاب این پایاننامهها به عنوان یک کار فرهنگی مورد تایید وزارت علوم قرار بگیرد.
سفلایی در پایان نوید داد که پایاننامه برتری که در این جشنواره انتخاب میشود از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان کتاب چاپ خواهد شد.
پس از پایان صحبتهای سفلایی اولین پایاننامه با موضوع «بررسی تطبیقی سیاستهای رسانهای در صنعت پویانمایی ایران و ژاپن» نوشته سعیدهسادات موسوی ارائه شد.
موسوی در توضیح روند انجام این پژوهش گفت: ۶ سال برای این پایاننامه تحقیق شده که ۴ سال آن در ژاپن بوده است. این بررسی با توجه به قرابتهای فرهنگی ایران و ژاپن و این نکته که ژاپن ۶۰ درصد انیمیشن دنیا را در دست دارد، انجام شده است. در فصل پنجم این پژوهش بررسی تطبیقی دو کشور انجام شده و در نهایت راهکارهای سیاستگذاری بر مبنای الگوی ژاپن و استفادههای مختلف از این صنعت ارائه شده است.
پایاننامه دوم با عنوان «بازنمایی طبیعت در سینمای انیمیشن براساس تئوری نقد بومگرا» نوشته یگانه مقدم بود.
این پژوهشگر با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در دنیای امروز ظهور بحرانهای زیست محیطی است، گفت: نقد بومگرا حاصل پیوند دو حوزه ادبیات و محیط زیست است که علاوه بر پرداختن به رابطه انسان و طبیعت، به چگونگی انعکاس مسائل زیست محیطی در آثار ادبی دورههای تاریخی گوناگون توجه دارد. این اولین پژوهش در حوزه محصولات سینمایی براساس نقد بومگرا در ایران است.
وی درباره این شیوه از نقد گفت: نقد بومگرا در سه سطح میتواند به ما کمک کند، تحلیل فرمال بازنمایی طبیعت، تحلیل محتوایی بازنمایی طبیعت و تحلیل فرامتن. مثلا یکی از انتقادهایی که به دیزنی وارد میشود این است که در کنار انیمیشنهایی که میسازد یک سری محصولات پلاستیکی ارائه میدهد که برای محیط زیست ضرر دارند.
نوید صنایعمظفری ثابت با پایاننامهای با عنوان «مطالعه مولفهای تولیدات چیبی ژاپن در باورپذیری حرکت» به نشست بررسی پایاننامههای برتر آمده بود.
این پژوهشگر در توضیح پایاننامهاش گفت: در این پایاننامه تکنیک چیبی ژاپن را بررسی کردم برای اینکه جایگزین تکنیک پرهزینهتر کاتد شود.
وی در توضیح این شخصیتها گفت: شخصیتهای چیبی یعنی شخصیتهایی که اغراق رفتاری، خشونت، گریه زیاد و حرکتهای سریع از ویژگیهای آنهاست. این کاراکترها در قامتهای مختلف طراحی میشوند که هر چه قامت کوتاهتری داشته باشند معمولاً حرکتهای سادهتری دارند. نرخ فریم این تکنیکها نسبت به انیمیشنهای معمول مثل دیزنی یا انیمیشنهای معمولی ژاپن کمتر است.
صنایع مظفری ثابت در ادامه به توضیحهایی درباره ساختار چشم و فرضیههایی درباره تاثیر تعداد فریم در میزان ادراک محصول ارائه شده صحبت کرد و در پایان نتیجهگیری پژوهش را اینطور عنوان کرد: اهمیت توجه به پیشزمینه بینندگان و توجه به خودآگاه و ناخودآگاه آنها و اهمیت توجه به نرخ فریم در انیمیشن و همچنین اهمیت آموزش برای پویانمایی سه بعدی و توانایی تکنیک چیبی برای جایگزین شدن با سبکهای دیگر مثل تکنیک کاتد اعلام کرد.
مهدیه رئیسی تاثیر ویژگیهای شخصیتپردازی دراماتیک بر طراحی شخصیت در آثار انیمیشن تیم برتون براساس نظریه ویلیام شلدون را بررسی کرده بود.
این پژوهشگر در فصل اول به طرح موضوع و بیان فرضیههایی در این زمینه پرداخت، در فصلهای بعدی نظریههای تیپگرا را دستهبندی کرد و به بیان نظریه شخصیتشناسی ویلیام شلدون پرداخت. در فصل سوم شخصیتپردازی در درام و در فصل چهارم طراحی شخصیت در انیمیشن را مورد بررسی قرار داد. فصل پنجم این پایاننامه به نمونههای موردی شخصیتشناسی در انیمیشنهای تیم برتون اختصاص داشت.
مهدیه رئیسی با توضیح نظریه ویلیام شلدون درباره همبستگی آماری بین ساختار جسمانی و خصوصیت شخصیتی افراد، به بررسی موردی شخصیتهای انیمیشنهای تیم برتون پرداخت و در پایان اینطور نتیجه گرفت که تیپهای شخصیتی کاراکترهای انیمیشنهای تیم برتون با نظریه ویلیام شلدون همبستگی کامل دارد.
نرگس ذاکری ظفرقندی ویژگی شخصیتهای فراواقعی در انیمیشنهای شاخص و بلند سینمایی مبتنی بر ساختار افسانه پریان براساس نظریه ولادیمیر پراپ را بررسی کرده بود.
وی با بیان اینکه بسیاری از انیمیشنها اقتباسی مستقیم از افسانههای پریان است، توضیح داد: توسط روش ریختشناسی پراپ میتوان الگوی ثابتی برای توصیف قصه براساس اجزای سازنده آن و همبستگی و ارتباط این سازهها با هم و یا با کل قصه و همچنین برای شخصیتهای فراواقعی بیان کرد.
این پژوهشگر در ادامه به معرفی ریختشناسی افسانه پریان و روش کار ولادیمیر پراپ پرداخت.
کیانا عصاریان با پایاننامهای با عنوان «بررسی قابلیتهای بیانی تدوین در موزیک ویدئوهای انیمیشنی» در نشست پایاننامههای برتر حضور داشت.
وی با توضیح موزیک ویدئو صحبتهای خود را آغاز کرد و ادامه داد: تدوین در موزیک ویدئو عملکردهای بازنمایانه در کارهای سنتی را تضعیف میکند. ما در این تحقیق روشهایی را بررسی میکنیم که در آن تدوین از امکانات موسیقیایی برای ایجاد ریتم اصلی خود استفاده میکند. در موزیک ویدئو تصویر به صدا اضافه میشود و صدا در واقع وجود دارد.
این پژوهشگر در ادامه با اشاراتی به تاریخچه پیدایش موزیک ویدئو و سپس پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر ساخت موزیک ویدئوها گفت: تدوین در موزیک ویدئو انفصالیتر است و اساسی ریتمیک دارد، جلوی جریانگیری اطلاعات و دادهها را میگیرد و باعث ایجاد ارتباط بین آهنگ و تصویر میشود.
در پایان نشست پایاننامههای برتر ناصر گلمحمدی یکی از داوران بخش پایاننامههای برتر با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پژوهشگران این بخش گفت: داوری بخش پایاننامههای برتر خیلی زمان میبرد و شاید لذت داوری بخشهای دیگر را ندارد و دقت و حوصله زیادی را میطلبد. دقت بسیار زیادی در داوری این بخش شده و در نهایت یک سری پایاننامه انتخاب شدند تا برخی به عنوان پوستر و برخی هم به عنوان پایاننامههای برتر ارائه شوند.
وی ضمن ابراز خرسندی از اضافه شدن این بخش به جشنواره گفت: در بسیاری از جشنوارههای بزرگ این مدل کنفرانسها در کنار جشنواره وجود دارد. ما در دورهای با انیمیشن روبهرو شدیم که اساتید بزرگی وجود داشتند اما علاقهای به کلاسبندیهای آکادمیک در این زمینه نداشتند.
فاطمه حسینیشکیب استادیار و پژوهشگر مطالعات انیمیشن در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از برگزاری نشست پایاننامههای برتر و همینطور انتخاب برخی پایاننامهها در بخش پوستر گفت: پوستر سنتی است که در محیطهای آکادمیک خیلی مرسوم است. معمولا مقالات مختلف به این شیوه معرفی میشوند و در اینجا این کار خلاقانه درباره پایاننامههای برتر انجام شده است.
نماینده انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) در آسیفای بینالملل ادامه داد: ما میتوانیم افتخار کنیم که در دانشگاههای مختلف در این زمینه اتفاقهای خوبی در حال رخ دادن است و این موضوع آینده خوبی برای انیمیشن در پی دارد. در این نشست هم پژوهشهایی درباره انیمیشن ارائه شد که بسیار عملی و پرکارکرد هستند. امیدوارم کمکم جامعه انیمیشن ارتباط خودش را با پژوهش ببیند. هر فیلمساز مولفی که میخواهد واقعا فیلمساز باشد باید بداند در دنیا چه خبر است و این تنها از راه تحقیق میسر است.
امیرحسن ندایی کارگردان، پژوهشگر، مجری و آهنگساز نیز در این جلسه گفت: بچههای سینما و انیمیشن احساس میکنند از مطالعه و پژوهش بینیاز هستند و بیشتر خودشان را سرگرم کارهای عملی میکنند. این بزرگترین ایراد انیمیشن ما است. خوشحالم که زمینهای ایجاد شده که حوزههای عملی وارد حوزههای پژوهشی شود و این خیلی ارزشمند است.