پویانمایی را رسانه‌ای جدی برای تبلیغ دین بدانیم/ پرچم انیمیشن ایران دست جوانان است

محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا و از داوران یازدهمین دوسالانه پویانمایی تهران تاکید کرد که انیمیشن را می‌توان در صدر مدیاهایی قرار داد که مفاهیم ارزشی و انقلابی را تبلیغ می کنند.

محمدرحیم لیوانی یکی از داوران بخش دینی و ارزش های انقلاب اسلامی یازدهمین جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران درباره ملاک‌های داوری آثار در این بخش گفت: اصولا امور مبتنی بر فطرت، اخلاق، طهارت و هر امری که اخلاقیات را تقویت کند مورد تایید دین هم است چون اصلا دین مبتنی بر این اصول است.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از آثاری که درباره اخلاق صحبت می کند در واقع منشا آن‌ها در دین است درباره رویکرد داوری آثار در بخش دینی عنوان کرد: آنچه در داوری این بخش مدنظر ما بود مسایل برگرفته از آیات قرآن و سیره پیامبر و ائمه بود و رویکردمان به آثاری بود که مستقیم حوزه های دینی و مذهبی را مدنظر قرار می داد.

به گفته وی، داوری آثار در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی آثاری که اشارات مستقیم به دفاع مقدس یا مدافعان حرم داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

لیوانی که در حال حاضر ریاست مرکز پویانمایی صبا را برعهده دارد با بیان این‌که پویانمایی یک رسانه بسیار قوی برای بیان مفاهیم دینی است، بیان کرد: به اعتقاد من پویانمایی را می‌توان در صدر حوزه‌هایی که در تبلیغ مسایل دینی تاثیرگذار هستند، دانست و از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز هم کارهای دینی ماندگار و مورد توجهی در این زمینه ساخته شده است.

وی ادامه داد: پویانمایی بسیاری از محدودیت‌های فیلم‌سازی رئال را ندارد و امکانات و قابلیت‌هایی که پویانمایی در اختیار ما می‌گذارد، فرصت ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا با کمک آن به تبلیغ حوزه‌های دینی بپردازیم. یکی از مزیت‌های اصلی تولید پویانمایی در ایران همین تولیدات دینی است که اغلب، هم مورد توجه مخاطبان داخلی و هم کشورهای اطراف و کشورهای اسلامی قرار گرفته و می گیرد.

لیوانی پویانمایی ایران پس از انقلاب را دارای یک جهش بزرگ دانست و گفت: چیزی که قبل از انقلاب و از حدود سال‌های ۳۲  و ۳۳ تا سال ۵۷ شمسی داشتیم جمعا شاید حدود ۱۰ ساعت پویانمایی بوده که مخاطبش بیشتر بزرگسالان و اغلب کارهای کوتاه و جشنواره‌ای بوده است اما بعد از انقلاب با ورود جوانان و ایجاد دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های متعدد و همین‌طور استادانی که به ظرفیت‌مان اضافه شدند، در حال حاضر یک جهش بسیار بزرگ را شاهد هستیم.

لیوانی در پایان با ابراز امیدواری برای شکوفایی هر چه بیشتر صنعت پویانمایی کشور در آینده نزدیک گفت: الان صادرات تولیدات ما به کمپانی‌ها و تلویزیون‌های دنیا آغاز شده و می‌توانیم حضور تولیداتمان در سایر کشورها را شاهد باشیم و هنرمندان ما به حدی رسیده‌اند که می‌توانند در بزرگترین شرکت‌های دنیا کار کنند. الان بزرگ‌ترین مزیت ما این است که جوانان در حدود سنی بیست تا ۳۰ سال پرچمدار پویانمایی ایران هستند و این نوید اتفاق‌های بسیار خوب را برای این حوزه می‌دهد به طوری‌که بعضی از صاحبان شرکت‌های خارجی که در سال‌های اخیر از کارهای ما بازدید کرده‌اند از پیشرفت صنعت پویانمایی ایران اظهار شگفتی می‌کنند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران تا ۱۶ اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =