هیچ جامعه‌ای به توسعه‌ی واقعی نمی‌رسد مگر برای کودکانش برنامه‌ریزی کند

معاون فرهنگی کانون فارس توسعه جامعه را در گرو توجه به کودکان و نوجوانان دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: ادبیات کودک به صورت رسمی از اول قرن بیستم میلادی شکل گرفت و در ایران نزدیک به یک‌صد سال پیش برای نخستین بار توسط مرحوم جبار عسکر زاده که به باغچه‌بان معروف است، کتاب‌هایی با محتوای آموزش همراه  با لذت و نشاط تولید شد.

سعیدرضا کامرانی که درجمع اعضا و مربیان شاعر ونویسنده کانون فارس و اصحاب فرهنگ سخن می‌گفت افزود: می‌توانیم تمامی نوشته‌ها، سروده‌های ادبی، قصه‌ها، لالایی‌ها، مثل‌ها، نمایش‌نامه‌ها، هنرها و سرگرمی‌های ویژه کودکان و نوجوانان را به عنوان ادبیات کودک محسوب کنیم که نزدیک به یک قرن است که نویسندگان، شاعران، مترجمان، بازنویسان، تصویرگران و متخصصانی از سرزمین ما با آگاهی و عشق به کودکان، تلاش کردند و در این حوزه کتاب‌های ارزشمندی را به جامعه  مهم کودک و نوجوان تقدیم کردند.

عضو شورای برنامه‌ریزی کودکان و نوجوانان فارس اظهار داشت: با تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1345 برای اولین‌بار کتابخانه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان به وجود آمد که کانون پرورشی، مسؤول و متولی قانونی تألیف، ترجمه، بازنویسی و تدوین کتاب‌های کودکان شد که این فعالیت هنوز تحت عنوان آفرینش‌های ادبی ادامه دارد.

او اشاره‌ای به مجلات حوزه کودک و نوجوان نیزداشت و گفت: از سال 1329  مجله‌ای به نام «بچه قشنگ» برای کودکان به چاپ رسید  و در ادامه  مجلاتی مانند کیهان بچه‌ها، خردسالان ایران، اطلاعات کودکان، کودک سال، فصلنامه کودک، شاهد کودکان، رشد کودک، سروش کودکان، دوچرخه، پوپک، دوست و ... در خدمت کودکان  و نوجوانان قرار گرفتند که متأسفانه اکثریت این مجلات دیگر چاپ نمی‌شود.

کامرانی در پایان گفت: نیازهای دوران کودکی بر هیچ کسی پوشیده نیست و وجود روزهایی مانند روز ادبیات کودک و نوجوان، هفته ملی کودک، شهر دوستدار کودک، بهانه‌ای است تا بیشتر به کودکان و نوجوانان توجه کنیم چرا که بر این باوریم که هرکشور و جامعه‌ای که بخواهد به توسعه واقعی دست یابد، باید برای کودکان و نوجوانانش برنامه‌ریزی ویژه‌ایداشته باشد همان‌طور که در جوامع مترقی بیشترین سهم به مسائل پرورشی و آموزشی  می‌رسد که در این حیطه هم کودکان و نوجوانان به صورت ویژه دیده می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =