به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسانرضوی،
ابراهیم زرهساز مدیرکل کانون استان در شروع این جلسه در خصوص جایگاه مولانا گفت: برای برخی بزرگان فرهنگی نمیتوان هیچ محدودیتی قائل شد، چراکه آثار آنان فراتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی به دیگر نقاط جهان هم راه مییابند. در باب مولانا هم چنین است، مولانا قرنها قبل میزیسته ولی اندیشهها و آثار به جای مانده از او به گونهای است که انگار متعلق به همین دوران است، آنچنان که مخلوقات ادبیاش امروز حتی بیش از زمان زندگیاش مورد توجه قرار گرفته، به گمانم یکی از مهمترین دلایل آن توجهی است که مولانا به انسانیت آدمی و علاقهمندیاش به دنیایی برخوردار از صلح و دوستی دارد. اندیشههای مولانا به گونهای است که میتوان از آن به عنوان علاجی در درمان مشکلات و گرفتاریهای امروز جامعه بهره گرفت.
مدیرکل کانون استان در ادامه بیان داشت: بازنویسی و ساده سازی قصهها و اشعار مولانا به زبان ساده برای گروههای سنی مختلف از جمله نوجوانان، اهمیت زیادی دارد. ضرورت این کار آشنا شدن نوجوانان با اندیشه و مفاهیم عمیق مولانا در آثارش است
در ادامه جلسه مهدی رمضانی از مربیان کانون در خصوص وجوه مشابهت متن مولوی و مکتب پست مدرنیسم صحبت کرد
رمضانی گفت: بررسی مولفه ها و عناصر مکاتب ادبی پساتجدد گرایی به مثابه بازجویی زندگی درمتن پویا و پاینده جلال الدین است.
این رویکرد به متن مولوی نه مجال دادن به انگیزشهای ناسیونالیستی ست که میخواهد بگوید همه ی دستاوردهای فرهنگ و تمدن جهانی، خاستگاه ایرانی دارد نه در پی اعتباربخشی افزوده به اثری معتبر با عمر چند صدساله است و نه ترغیب به شبیه سازی الگوهای فرمی کهن؛ پس پرسش این است که کاوش در نشانههای انطباقی مولوی با آثار پسامدرن چه وجهی دارد؟
من می گویم راهی ست برای لذت بردن از ادبیات، توسعه زیبایی متن و فراروی از خوانشهای فرسوده، مرده و کسالت بار
فریبا گلستانه مربی مسئول مرکز هفت مشهد در ادامه در خصوص تاثیر قرآن کریم در مثنوی چنین گفت: تاثیری که قرآن کریم از جهت لفظ و معنی در مثنوی به جای نهاده است تا حدی است که بدون شک فهم درست مثنوی بدون آشنایی با قرآن حاصل نمیشود چرا که غیر از اخذ قصههای قرآنی و تفسیر تعدادی از آیات آن، سراسر مثنوی مملو از الفاظ و تعبیرات قرآنی و مشمول از موارد استشهاد و تمثیل و استشهاد به آیات و احکام الهی است.
مربی مسئول مرکز هفت مشهددر خصوص مولانا و قصهپردازی بیان داشت: از همان آغاز مثنوی که حکایت جدایی در شکایت نی به بیان میآید و سپس داستان پادشاه و کنیزک "نقد حال ما" خوانده میشود انسان احساس میکند در مثنوی با دنیای قصه سر و کار دارد...
در هر حال این که مثنوی مولانا با قصه نی و در واقع با اشاراتی پوشیده به قصه وی آغاز میشود از آن روست که گوینده مثنوی بیش از هرچیز شاعر قصههاست
مثل یک قصهگویی حرفهای با تمام رموز و اسرار نقل آشنایی دارد.
در ادامه جلسه محمود خرقانی مربی کانون استان شعری از مولانا خواند و مناظرهای با مولانا انجام داد و با استفاده از اشعار مولانا مناظره را پیش برد.