در باب اهمیت و ضرورت وجود واحد ارزیابی عملکرد در سازمانها برایمان بگویید.
هر سازمانی برای بقاء و حضور فعال در عرصههای گوناگون باید اصل «بهبود مستمر» را سرلوحه کار خودش قرار دهد و برای حصول این اصل، اولین گام «بهبود مدیریت عملکرد» است و ما با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف، توجه ویژه به فرصتها و تهدیدها و گرفتن بازخورد از محیط میتوانیم این بهبود را داشته باشیم.
در واقع باید گفت هر سازمان برای آگاهی از میزان مطلوبیت خدماتی که ارائه میدهد و گسترش و بهبود آن، نیاز دارد نظام ارزیابی در سازمان را مستقر کند و در نتیجه این ارزیابی میتوان شاهد افزایش کارآیی و اثربخشی در مجموعه باشیم و شاید اغراق نباشد اگر بگویم نبود نظام ارزیابی و عدم دریافت بازخورد به موقع، پیامدهایی چون روزمرگی، خروج از میدان رقابت سالم و در نهایت مرگ سازمانی را در بر دارد.
در ایران و در راستای اجرای بند الف ماده (3) آییننامه اجرایی مواد (81) و (82) قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور ارزیابی میزان موفقیت دستگاههای اجرایی استان در تحقق اهداف برنامههای تحول اداری و وظایف تخصصی، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی استان در ابعاد شاخصهای عمومی و اختصاصی در دستور کار قرار گرفته است و واحد ارزیابی عملکرد در سازمانها موظف است با استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد در سه سطح سازمان، مدیران و کارکنان، به تحقق اهداف برنامه کمک و میزان آن را اعلام کند.
جشنواره شهید رجایی را برای ما معرفی کنید و آیا وضعیت کانون استان در سال98، در این جشنواره مورد رضایت بوده است؟
این جشنواره با ارزیابی و شناسایی دستگاههای موفق در ارائه خدمات، ضمن ایجاد انگیزه به دنبال ارتقاء بهبود عملکرد، آگاهی مردم از وضعیت عملکردی دستگاههای اجرایی و افزایش اعتماد عمومی است و هرساله دستگاههای اجرایی را در شاخصهای اختصاصی و عمومی مورد ارزیابی قرار داده و از تلاشگران عرصه خدمت قدردانی میکند.
کانون خراسانرضوی در دو سال اخیر در این جشنواره شرکت کرده و توانسته در دومین سال حضورش در شاخصهای عمومی و اختصاصی امتیاز خود را در حد چشمگیری ارتقا بخشد.
در نیمه دوم سال 1398، کمیتههای پنجگانه فعالیت خود را به طور جدی آغاز و تلاش شد مستندات و گزارشات قابل قبول برای ارائه به جشنواره شهید رجایی تهیه شود و خدا را شاکرم زحمات همکاران بینتیجه نبود.
ارتقاء امتیاز در میان دستگاههای فرهنگی استان نتیجه همدلی و وفاق میان همکاران بوده چرا که ارزیابی عملکرد یک کار تیمی و گروهی است که هماهنگی میان اجزای یک سازمان را میطلبد.
نتیجه این همیاری این شد که در سال 1398 ما توانستیم در گروه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان، از رتبه هفتم به رتبه دوم صعود کنیم و درصد تحقق شاخصهای عمومی و اختصاصی نیز به 82/37% رسید که نسبت به سال قبل رشد خوبی داشتیم. البته این آغاز راه است و پایانی برای آن وجود نخواهد داشت. کار ما در سال جاری قطعا سختتر از پیش خواهد بود و باید با تجزیه و تحلیل دادهها و آسیبشناسی فعالیتها، سطح کارآمدی مجموعه را ارتقا و فرهنگ خدمترسانی را توسعه و ترویج دهیم.
برنامه عملیاتی شما برای سال جاری و در واحد ارزیابی عملکرد چیست؟
با توکل به خدا و بهرهمندی از راهکارهای روشنگرانه جناب آقای زرهساز مدیرکل محترم و همچنین همراهی همکاران بالاخص دبیران و اعضای کمیتههای پنجگانه (ساختار و فناوری مدیریتی، مدیریت نیروی انسانی، توسعه دولت الکترونیک، سلامت اداری و مدیریت عملکرد) و پررنگ شدن کارگروه توسعه مدیریت، تلاش خواهیم کرد موانع و مشکلات موجود در مجموعه را به موقع شناسایی و با بازنگری و اصلاح مستمر فرآیندها، پروژه «بهبود عملکرد» را براساس آموختههایمان در ارزیابی سال گذشته اجرایی کنیم.
ارتقاء نظام سلامت اداری، نظارت بر حسن اجرای تکریم ارباب رجوع و برقراری ارتباط مستمر با واحدهای مرتبط در سازمان مدیریت و برنامهریزی استان از جمله برنامههای عملیاتی این واحد در سال جاری و سالهای آتی خواهد بود.
مراجعین از چه طریقی میتوانند شکایات و انتقادات خود را به واحد ارزیابی عملکرد ارائه دهند؟
به منظور برقراری ارتباط و تعامل دو سویه بین دستگاه و مردم و همچنین تسهیل در دریافت شکایت و پیشنهادها تدابیری اتخاذ شده است که در اینجا به برخی از آن اشاره میکنم.
در پرتال استانی به آدرس http://khrazavi.kpf.ir/ در بخش نظرسنجی، مخاطبان عزیز میتوانند با تکمیل فرم ارزیابی استقرار میز خدمت، میزان رضایت خود را از خدمات ارائه شده به تفکیک مرکز و نوع خدمت اعلام و ما را در ارتقاء سطح صیانت از حقوق شهروندی یاری کنند.
همچنین در بخش شکایات میتوانند موارد مدنظر خود را با ما در میان بگذارند. البته آنچه حائز اهمیت است و عزیزان باید بدان توجه کنند این است که شکایات میبایست مستند بوده و حتما هنگام ورود اطلاعات شماره تلفن همراه خود را وارد کنند تا امکان اطلاعرسانی نتیجه رسیدگی به شکایت برایشان فراهم شود.
اینجانب نیز به عنوان کارشناس ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات کانون استان با شماره تماس 37617071 داخلی 216 پاسخگوی عزیزان خواهم بود.