به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان سمنان، آثار پژوهشی و علمی یک عضو نوجوان، یک مربی اقدامپژوه، دو نویسنده کتاب و سه پژوهشگر بخش مقاله از مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در دوازدهمین ویژهبرنامهی هفتهی پژوهش کانون به عنوان برگزیده معرفی شد.
بر اساس این خبر، ویژهبرنامهی پژوهش با هدف توسعهی فرهنگ و تقویت روحیهی پژوهش، ارج نهادن به تلاش پژوهشگران و نیز معرفی و تجلیل از مربیان، کارشناسان پژوهشگر و اقدامپژوهان برگزیدهی مراکز فرهنگیهنری کانون و دیگر محققانی که فعالیتهای کانون را موضوع تحقیق و پژوهش خود قرار دادهاند، برگزار میشود که در دوازدهمین دورهی این ویژهبرنامه در مجموع ۳۰۰ اثر پژوهشی در حوزههای مختلف به دبیرخانه این رویداد رسید و پس از بررسی و داوری از سوی افراد صاحبنظر هر بخش برترینها معرفی شدند.
پژوهشهای برتر در بخش کتاب
هیات داوران این بخش متشکل از علی خانجانی، حمیدنوایی لواسانی و اعظم بزرگی از میان ۱۱ اثر رسیده به مرحلهی نهایی اثر پژوهشی فاطمه رضایی و محمد رستمیپور با عنوان «چگونگی استعدادپروری ورزشی کودکان» از استان سمنان را بهعنوان رتبهی دوم بخش کتاب معرفی کرد.
در بخش کتاب، داوران آثار را بر اساس معیارهایی ازجمله «میزان پایبندی پژوهشگر به اصول اخلاقی در تولید اثر پژوهشی»، «چگونگی عملکرد پژوهشگر در انتخاب موضوع»، «انتخاب ساختار محتوایی مناسب و تنظیم مطالب»، «برخورداری اثر از استدلالها و تحلیلهای علمی و منطقی»، «ارزشهای ادبی و نگارشی، رعایت اصول درستنویسی» و «برخورداری از منابع و مآخذ کارآمد و معتبر»، اعتبارسنجی و ارزیابی کردند.
هیات داوران این بخش در بیانیهای ضمن قدردانی از تمامی نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران، بر رعایت نکاتی مانند «توجه به اهمیت آثار تالیفی روزآمد و کاربردی در تمام حوزههای اعلام شدهی فراخوان جشنواره بهمنظور کاربست اجتماعی و حل مسالهی مخاطب»، «توجه لازم به روشمندی پژوهش در شکلگیری محتوای آثار تالیفی و انتخاب آثار ترجمه»، «توجه ویژه به کمبود محتوای آموزشی در زمینهی تقویت تفکر پژوهشی و حل مساله برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان و غیرداستان»، «توجه به نکات درستنویسی و استفاده از انشای مناسب در تولید اثر» و «توجه به کاربست پژوهش متناسب با فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تاکید کرد.
برگزیدگان بخش مقاله
هیات داوران بخش «مقالهها» متشکل از فاطمه رنجبر، بهار ملکپورشهرکی و مینا ذاکرشهرک نیز ضمن قدردانی از تلاش پژوهشگران از مجموع ۴۶ مقاله پژوهشی راهیافته به مرحلهی داوری، مقالهی «اثر تمرینات یکپارچگی حسی حرکتی با رویکرد مربی محور و والد مورد علاقه بر حرکات درشت کودکان مبتلا بر اوتیسم» کار مشترک «فاطمه رضایی، احمد نیکروان و راضیه شاکرمی» از سمنان را بهعنوان برگزیدهی دوم این دوره شناخت.
هیات داوران بخش مقالهها در بیانیهی خود «تازگی موضوع و کاربرد آن در پیوند با فعالیتهای فرهنگی وادبی کانون»، «درج دقیق مطالب مورد استناد و پرهیز از دخل و تصرف در اصل اثر»، «پیوند موضوع با اهداف سازمانی» و «توجه به تحقیقات میدانی در راستای برخورداری از نگاهی دقیقتر به ساز و کارهای موجود و راههای بهینهساز» را از معیارهای مهم داوری این بخش اعلام کردند.
همچنین این گروه بهمنظور ارتقا بخشیدن به فعالیتهای پژوهشی و افزایش دانش سازمانی در مقاله پژوهشی، «انتخاب موضوعات تازه و روشهای پژوهشی نوین»، «تحلیل دقیقتر یافتههای پژوهش و نوآوری در بحث و نتیجهگیری» و «کاربرد دقیقتر رسمالخط رایج و نیز رعایت موازین نثر آکادمیک در پژوهشها» را به پژوهشگران توصیه کردند.
برگزیدگان بخش اقدامپژوهی
هیات داوران بخش اقدامپژوهی متشکل از مهناز عرب، شمسی نامی و فریبا فروزانفر از میان ۲۵ اثر راهیافته به مرحلهی داوری اثر «الهه حسنی» مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون ایوانکی را با عنوان «چگونه میتوانم بددهنی و فحاشی اعضای نوجوان پسر مرکز ایوانکی را کاهش دهم؟» حایز رتبهی نخست دانست.
هیات داوران این بخش با اذعان به ارزش علمی تمامی آثار و اقدام ارزندهی مربیان در حل مسایل حرفهای و پیشبرد اهداف فرهنگی و تربیتی مراکز کانون «تشخیص درست مساله تحقیق»، «تبیین روشن و واضح مساله تحقیق»، «تجزیه و تحلیل مناسب»، «ارائه راهکارهای مناسب عملیاتی و کاربردی» و «پیوند با فعالیتهای فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را از معیارهای داوری آثار این بخش عنوان کردهاند.
داوران این بخش همچنین در بیانیهای برای اثربخشی و ارتقای سطح کیفی آثار «رعایت مراحل اقدامپژوهی در ارائهی گزارش»، «توجه بیشتر به جمعآوری اطلاعات دقیق و اجتناب از نظرها و تجربههای شخصی»، «ارائهی راهکارها بر اساس مطالعه و بررسی»، «پرهیز از انتخاب موضوعهای تکراری و کلیشهای» و «مشارکتی بودن پژوهش در عمل» را پیشنهاد کردهاند.
برگزیدگان بخش پژوهش اعضای کانون
هیات داوران این بخش متشکل از پروانه کیانیان، جاوید سرایی و بهمن کاظمی از میان ۵۴ اثر راهیافته به مرحلهی نهایی چهار اثر ازجمله اثر پژوهشی «امید دربانیان» عضو مرکز فرهنگیهنری شماره یک کانون دامغان با عنوان «راهکارهای افزایش فروش شیرینی سنتی دامغان» را بدون رتبهبندی بهعنوان برگزیده معرفی کرد.
معیارهای اصلی داوران در تخصیص امتیازها و انتخاب نفرات برگزیده بر اساس شاخصههایی مانند «درک درست از مفهوم پژوهش بهعنوان یک فرآیند پیوسته»، «همخوانی موضوع پژوهش با دغدغهی پژوهشگر»، «توجه به پرسش پژوهش و مناسبت آن با گروه سنی پژوهشگر»، «خلاقیت در انتخاب ایدهی اولیه و حفظ نگاه ایدهمدار در طول فرآیند پژوهش» و «روشمندی در جریان پژوهش، نگارش، رعایت شیوهی علمی و دقت در تبیین پیشینه» بوده است.
همچنین داوران این بخش توجه بیشتر به نکاتی مانند «درک درست از پژوهش و نگاه پژوهشی به موضوع»، «نقش هدایتگری و تسهیلگری مربی»، «توجه به اخلاقپژوهشی، امانتداری و استفاده درست از منابع و دقت در ارجاعهای درون متنی»، «تناسب پرسشهای پژوهش با گروه سنی پژوهشگران و استقلال نظر با وجود راهنمایی مربیان» و «انسجام در تنظیم و رعایت شیوهی نگارش متن علمی» را به نوجوانان پیشنهاد میکنند.
برگزیدگان بخش استانی
از مجموع آثار پژوهشی رسیده به دبیرخانهی کانون استان سمنان نیز اثر متین شادکام عضو نوجوان مجتمع فرهنگیهنری کانون سمنان با عنوان «سمنان، کهندیار دستساختهها و دستیافتهها»، اثر امیرحسین رستمیان عضو نوجوان مرکز فرهنگیهنری شماره یک کانون سمنان با عنوان «دستگاه چشمکزن» و اثر تینا صیفی عضو نوجوان مرکز فرهنگیهنری شماره دو کانون سمنان با عنوان «حبهی شگفتانگیز»، برگزیده مرحلهی استانی معرفی شد.
در بخش اقدامپژوهی مربیان، آثار مینا تبیانیان مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون شهمیرزاد با عنوان «راهکارهایی برای افزایش علاقه و دقت اعضا به مطالعه» و خدیجه حمزه مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون سرخه با عنوان «بهبود روابط مثبت اعضای پسر نوجوان مرکز با استفاده از الگوی نیمهساختار مهربانی» رتبهی استانی را کسب کرد.
در بخش ارائه مقاله پژوهشی نیز اثر معصومه ابراهیمی با عنوان«گونهشناسی هنجارگریزی نوجوانان در شبکههای اجتماعی در برابر ارزشهای خانواده» برگزیده استانی شناخته شد.