به گزارش روابطعمومی اداره کل کانون استان کرمان، طیبه شجاعی کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نشستی مجازی مهمان انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش «نکورویان داستان» شد و آثار اعضای این انجمن را نقد و بررسی کرد.
شجاعی ابتدا درباره اصل باورپذیری در داستان چنین گفت: اصل باورپذیری در داستان خیلی مهم است و کل داستان را تحتالشعاع قرار میدهد. نویسنده هنگام نوشتن داستان باید خودش را به جای شخصیت اصلی داستان قرار دهد و در موقعیتهای مختلف واقعیترین و طبیعیترین تصمیم را بگیرد و همچنین متقابلا عکسالعمل دیگر شخصیتها را با همین دقت پیشبینی کند و بنویسد.
وی برای تاکید اصل باورپذیری روند داستان یکی از اعضای انجمن نکورویان را با واقعیت زندگی مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: هر چقدر داستان و زندگی واقعی از هم فاصله بگیرند به همین نسبت ارتباط مخاطب با داستان کمتر خواهد شد.
کارشناس انجمن ادبی کانون مازندران خوانش چندباره داستان را برای انتقال کامل باورها و اندیشههای نویسنده به روی کاغذ لازم دانست و بیان کرد: «بعد از چندبار خواندن داستان نویسنده موقعیتهای مبهم را میشناسد و میتواند با بازنویسی آنها را رفع کند و به روایی داستان کمک کند.»
در پایان این نشست طیبه شجاعی نویسنده و منتقد ادبی برای اعضای انجمن ادبی کانون مازندران دو پیشنهاد را اینطور ارایه داد: «برای شروع کار نویسندگی بهتر است از داستان کوتاه با یک شخصیت و یک اتفاق شروع کنید. شبیه آشپزی که ابتدا از قابلمه کوچک و پختن غذا برای تعداد نفرات کم شروع میکند و بعد قابلمههای ۱۰ نفره و بلاخره دیگ بار میگذارد نویسنده هم بهتر است داستانهایی که حجم کمی از آدمها و اتفاقات در خودشان دارند شروع کند و داستان بنویسد.»
استفاده از تجربههای زیستی هر فرد برای نوشتن پیشنهاد بعدی مهمان انجمن ادبی نکورویان داستان بود که به این شکل مطرح شد: «اگر نویسنده ابتدا از اتفاقاتی که برای خودش رخداده، از دیدهها و شنیدههای خودش و رویدادهایی که شخصا درک و حس کرده است بنویسد موفقتر خواهد بود.