به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در این دوره آموزشی با موضوع «مبانی سواد بصری و زبان تصویر» مربیان و اعضای علاقهمند به عکاسی با چرایی و لزوم آموزش و تعریف سواد بصری در شاخههای هنرهای تجسمی آشنا شدند.
بر اساس این گزارش، مهدی سراج، سواد بصری را توانایی درک، تفسیر، تبادلنظر و انتقال مفاهیم نشان داده شده در یک تصویر عنوان کرد و گفت: همانطور که ما در زبانهای مختلف، برای داشتن سواد و خواندن و نوشتن باید حروف الفبا را یاد گرفت و با در کنار هم قرار دادن آنها کلمهها را ساخت و خواند و نوشت، در شاخه هنرهای تصویری هم برای درک مفهوم یک اثر باید با سواد بصری آشنا بود.
به گفته این شاگرد مکتب استاد حسن چهرهنگار، واژه «سواد» در واقع برای بیان این مفهوم است که عکسها و تصاویر قابل «خواندن» هستند و مفاهیم آنها در حین خواندن آثار قابل دریافت خواهد بود؛ مهارت سواد بصری با دیدن پرورش می یابد.
سراج در ادامه این نشست مجازی با اشاره به وجوه سواد بصری در هنرهای تجسمی به ۶ وجه شاخص نقطه، خط، سطح، حجم، بافت و رنگ اشاره کرد که باید به کمک فنون و تکنیکهای مختلف، آنها را به کار گرفت تا با منظور اصلی یک پیام تناسب داشته باشند.
در این نشست اعضا و مربیان و رابطان عکاسی استان با مفهوم نقطه،خط (انواع خطوط و معانی آن) و سطح آشنا شدند.