به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان سمنان، شهناز دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری نشست تخصصی اقدامپژوهی پیش از ظهر چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ با حضور مهدیه قنبرپور کارشناس پژوهش کانون کشور و دعوت از الهه حسنی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون ایوانکی و برگزیدهی اول بخش اقدامپژوهی سال ۱۳۹۹، خبر داد و گفت: در این جلسه که ادامهی سلسلهنشستهای مجازی اعضای نهاد اقدامپژوهی بود، نخست شیوهنامهی دورهی سیزدهم ویژهبرنامهی هفتهی پژوهش و روند اجرای آن، بررسی و درخصوص دو بخش جدید «جستارنویسی» و «تحلیل آثار اقدامپژوهی»، مطالبی بیان شد و در ادامه، اقدامپژوه برگزیدهی کشوری به تشریح مراحل اقدامپژوهی با ذکر چند مثال پرداخت.
حسنی در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از حمایت و راهنمایی اعضای نهاد اقدامپژوهی کانون استان سمنان بر انتخاب عنوان پژوهش، تأکید و اظهار کرد: مربی اقدامپژوه بایست علاقهمندی زیادی به کنجکاوی و جستجوگری داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به طرح پژوهشی خود با عنوان «چگونه میتوانم بددهنی و فحاشی اعضای نوجوان پسر مرکز ایوانکی را کاهش دهم؟»، شروع دغدغهمندی و کنجکاوی خود را از بدو خدمت بهعنوان مربی فرهنگی دانست و گفت: همهی مربیان در اوایل فعالیت خود شاهد مورد یا مواردی هستند که بهصورت غالب به شکل یک اتفاق، یک رفتار، یک نگاه، یک حرف یا یک جمله از کودک، والدین، همکار یا هر فرد دیگری، ملکهی ذهن آنها میشود و ایجاد چالش میکند؛ بهعنوان نمونه، نحوهی برخورد اعضا با یکدیگر که ممکن است در قالب بد دهنی، بد زبانی، زورگویی و... با آن روبهرو شوند.
حسنی از مربیان خواست تا نسبت به موضوعات اطراف خود، دقت بیشتری کنند و با قدرت به تعریف هدفمندی بپردازند و برای کشف چراهایی که برای آنها ایجاد چالش کرده، راهکار پیدا کنند و ترسی از انجام فعالیت تحقیقی و اقدامپژوهی نداشته باشند.
اقدامپژوه برگزیدهی کشوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تجربهی اجرای فعالیت تحقیقی خود در قالب مثلث پژوهش به تشریح مراحل اقدامپژوهی ازجمله توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف کلی و جزیی، گردآوری شواهد یک و دو، مصاحبه با افراد مورد پژوهش، چگونگی برقراری ارتباط با والدین، چگونگی نگارش و تجزیه و تحلیل شواهد، اعتبارسنجی و نتیجهگیری پرداخت.
حسنی در پایان به مربیان پیشنهاد داد تا به مطالعهی نمونهاقدامپژوهیهای انجامشده بپردازند و مرحله به مرحله با آن پیش روند.