شانزدهمین جلسه داستان انجمن ادبی «سروناز»  در کانون فارس برگزار شد

به گزاش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، راضیه احمدی، مربی ادبی مراکز شیراز میهمان این نشست بود .  

او ضمن نقد و بررسی آثار داستانی اعضا گفت: لازم است نویسنده برای داشتن کلام تاثیرگذار و همراه کردن مخاطب با خود،  فضا سازی مناسبی را در داستان ایجاد کند . استفاده از حواس پنج‌گانه و خلق گفتگو و بازی با کلمات از جمله راه‌کارهای  فضاسازی مناسب در داستان بود که احمدی به آن اشاره کرد.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: بعد از خلق هر صحنه در داستان، باید به دقت از زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار داد. استفاده از معیار خوب در بازبینی، ادغام و حذف صحنه‌های داستانی، به نویسنده کمک زیادی می‌کند؛ نویسنده همیشه باید چند پله از مخاطب و خواننده داستان جلو باشد و این امر با ساخت شناسنامه، خلق شخصیت و داشتن اطلاعات کامل و شناخت شخصیت‌های مهم داستان امکان‌پذیر خواهد بود.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت:  اتفاق اصلی داستان باید ارتباط مستقیم با شخصیت اصلی داشته باشد و ضرورت این اتفاق باید سبب شود که شخصیت اصلی با تمام وجود به دنبال حل مسئله باشد چرا که حل نشدن آن ممکن است منجر به پیامدهای ناگواری در زندگی‌اش شود.

به گفته‌ی او، ساخت شناسنامه شخصیت در داستان، شخصیت‌پردازی و عکس‌العمل‌های شخصیت اصلی، راه‌گشا بوده و نویسنده با آگاهی به خلق گفتگو و عمل داستانی می‌پردازد.

احمدی در پایان یادآور شد: استفاده از امکانات خاص در داستان مانند: سبک، زاویه دید و روایت متفاوت نباید منجر به کم‌رنگ شدن و پرداخت کمتر به بقیه عناصر داستان شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =