به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون استان اردبیل، در این نشست تخصصی زعفر احدزاده مدیرکل استان، ضمن ابراز خرسندی از تلاش مربیان ادبی در سال ۱۴۰۰ و کسب موفقیتهای درخشان در مهروارهها، جشنوارههای مختلف استانی و کشوری، گفت: مربیان نقش مهمی در تربیت اعضا دارند؛ بنابراین تلاش و دانش آنها موجب رشد توان ادبی اعضا و موفقیتشان در عرصههای ادبی میشود.
او همچنین از چاپ آثار اعضای انجمن در قالب کتاب خبر داده و اضافه کرد: با تلاش سمیه حسینزاده نماینده انجمن نویسندگان استان، کار ِگردآوری و ویراستاری آثار تولیدشده به اتمام رسیده است و این مجموعه با مشارکت اداره کل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس تا پایان سال جاری به چاپ خواهد رسید.
در ادامه این نشست مهدیه علیقلیزاده کارشناس آفرینشهای ادبی کانون استان به اهمیت کارگاه نوشتن خلاق و بررسی زیرساختهای عناصر ادبی اشارهکرده و افزود: باید توجه داشت که علاوه بر کشف و پرورش توان ادبی اعضا، پایههای کارگاههای شعر و داستان، با حضور اعضا پیریزی شود.
وی یادآور شد: مربی باید در طراحی و تأثیرگذاری طرحهای ادبی اجراشده در دوره نوشتن خلاق، مطالعه و دقت بیشتری داشته باشد؛ چراکه این دوره به عنوان پیشنیاز و زیرساخت کارگاههای تخصصی است و اعضا به شکل غیرمستقیم برخی از عناصر ادبی را در گامهای نوشتن خلاق تجربه میکنند.
علیقلیزاده تصریح کرد: مربی که به اصول داستاننویسی و شعرسرایی تسلط دارد، بهطور حتم زیرساختهای عناصر ادبی در مرحله نوشتن خلاق را شناسایی و با آگاهی مضاعف طرحهای ادبی خود را اجرا خواهد کرد.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون استان اردبیل بابیان اینکه خاطرهنویسی اندوختههای ذهنی اعضا را افزایش میدهد، افزود: ثبت و ضبط تجربیات زیسته، یکی از گنجینههای مهم هر نویسنده و شاعر است و بدیهی است بسیاری از داستاننویسان از خاطرات خود و دیگران برای نوشتن آثارشان الهام گرفتهاند.
سمیه حسینزاده از مربیان آفرینشهای ادبی کانون استان نیز در این نشست به طرحهای اجرایی خود باهدف خاطرهنویسی اشارهکرده و گفت: داستان و خاطره اشتراکاتی دارند؛ یک خاطره مانند یک داستان مخاطب خود را با روشهایی چون حرکت به گذشته و آینده، بازسازی مکالمهی باورکردنی، حرکت به جلو و عقب بین صحنه، کنترل پویایی و هیجان ماجرا درگیر و مشغول میکند.
او زبان داستانی و شخصیتپردازی را یکی از تفاوتهای مهم داستان و خاطره عنوان کرد و افزود: ما میتوانیم با کمک مشترکاتی که بین خاطره و داستان است اعضا را در مرحله خاطرهنویسی به تجربه برخی از این مشترکات ترغیب و تشویق کنیم.
حسینزاده در ادامه به محرکهای کلامی و تصویری اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از مکانها مثل مدرسه، بازار و پارک برای اعضا خاطرهانگیز است؛ «مدرسه یک مکان است که اعضا میتوانند در کنار توصیف مکان و حس و حال خود ماجراهایشان را در قالب خاطره را روایت کنند».
یادآوریمیشود در این نشست علاوه بر بررسی طرحهای ادبی که باهدف خاطرهنویسی و داستان و چگونگی تقویت آن در آثار اعضا انجام شد، پریناز ستونه از مربیان آفرینشهای ادبی کانون استان به ارایهی طرح ادبی خود پرداخت.