به گزارش اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل کانون، نشست تخصصی «توسعه صادرات اسباببازی؛ چالشها و راهکارهای آن» عصر روز ۲۷ فروردین همزمان با هفتمین روز نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات و علیرضا برازی مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد.
آیدین مهدیزاده دبیر جشنواره اسباب بازی و رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی در ابتدای این نشست عنوان کرد: یکی از مشکلات اسباببازی برای صنعتیشدن در ایران، تنوع متریال و تنوع ساخت است که همین تنوع، باعث شد عملا با اینکه ما در چند سال اخیر تولیدکننده اسباببازی بودهایم اما زیر یک چتر خاص قرار نگرفتیم. با وجود صنایع خلاق عملا فرصتی پیش آمد تا صنایع فرهنگی زیرمجموعه هم قرار بگیرند.
او ادامه داد: پس از ممنوعیت واردات اسباببازی در سال ۹۸ شاهد جهش کیفی در این حوزه بودیم که بخشی از واردکنندگان در این فضا رو به تولید آوردند و با ارتباطات بینالمللی و حسن سلیقهای که داشتند، توانستند آثار خوبی تولید کنند و درنتیجه رقابتی در داخل کشور شکل بگیرد.
رییس ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی اظهار کرد: موضوع صادرات و توسعه صادرات همواره دغدغه ما در حوزه اسباببازی بوده است اما در چند سال اخیر به طور اساسی به آن پرداختهایم. سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ را تقریبا میتوان دوران نهضت ترجمه در ساخت، فرم و شکل اسباببازی دانست. این ماجرا ابتدا چیز جالبی نبود که صنعت اسباببازی ما کپی از خارج باشد اما بعدها، ناگزیر شرکتها هم به سمت تولید رفتند و خلاقیت خود را در این زمینه نشان دادند که میتوانند وارد بازارهای جهانی شوند.
مهدیزاده در پایان این بخش سخنان خود، درباره مشکلات صادرات کالا به خارج از کشور گفت: عملا به دلیل مشکلات ارزی در داخل کشور تولیدکنندگان ما از این صادرات سود چندانی نمیبرند. به طور جدی امیدواریم که در سال ۱۴۰۱ مسئولان ما را راهنمایی کنند تا این سود حاصل از صادرات کالا به نفع تولیدکننده باشد. با توجه به اقدامات انجام شده و به دلیل بالا بودن سطح محصولات داخلی، ورود محصولات خارجی به ایران کم شد، زیرا نمونه باکیفیت داخلی آن وجود داشت.
نباید درها را روی خودمان ببندیم
فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات بحث مفصل است و مشکلات ارزی در صادرات جای پیگیری بسیاری دارد. اساسا جایگزینی واردات یک استراتژی است، داخلیسازی و بومیسازی یک استراتژی است و توسعه صادرات یک استراتژی دیگر است. ما اکنون باید ببینیم در حوزه اسباببازی در دنیا کجا ایستادهایم.
او افزود: تجربههای ناموفقی در صنایع مختلف داشتیم که وقتی خواستیم جلوی صادرات را بگیریم جامعه را از تکنولوژی برتر محروم کردیم و به تکنولوژی پایینتر عادت دادیم. باید مراقب باشیم زیرا اگر قرار باشد جلوی واردات را بگیریم و فرزندانمان از محصولات خارجی استفاده نکنند، باید در داخل نمونه باکیفیت آن را داشته باشیم. اگر قرار باشد دیوارهای تعرفهای را خیلی بالا بگیریم یا ممنوعیت واردات ایجاد کنیم، نتیجه این میشود که یک بازار بدون رقابت را در اختیار گروهی خاص قرار دهیم که به تبع آن، کیفیت و خلاقیت رشد نمیکند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: خوشبختانه در صنعت اسباببازی سهم بزرگی از آن را خلاقیت و تفکر ایجاد میکند و در کشور ما باید گوشهای از این صنعت بزرگ و خلاقانه را که در دنیا در حال انجام است، بگیریم و در زمینه تولید، رشد کنیم، نه این که درها را ببندیم و بگوییم صفر تا صد محصولات را خودمان تولید میکنیم.
او تصریح کرد: اگر بتوانیم بازار داخلی را اقناع کنیم، در نتیجه میتوانیم به صادرات هم فکر کنیم. اگر کالایی بیکیفیت باشد و در داخل امتحان خود را پس نداده باشد، قطعا در بازار خارجی هم محکوم به شکست است. ما خودمان را از رقابت بینالمللی و مزایای رقابت محروم نمیکنیم.اگر به نقطهای رسیدیم که محصولی از نظر ساخت، متریال، خدمات پس از فروش و... به حد استاندارد رسید، درنتیجه مباحث شتابدهندگی روی کار میآید و برای قرار گرفتن در زنجیره ارزش و قیمتگذاری در سطح جهانی، ما هم پای کار میآییم.
دعوت از کشورهای خارجی برای بازدید از اسباببازیها
نوری خاطرنشان کرد: ما حوزه اسباببازی را یک هنر - صنعت میدانیم و نهادهای زیادی در حوزه صنایع خلاق هستند که در این زمینه کمک کنند. نباید بترسیم و خارجیها را بیاوریم تا کالاهای ما را ببیند و از نمایشگاههای ما بازدید کنند، زیرا آنها سفیران ما برای بازاریابی خارجی هستند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات تصریح کرد: تولیدکنندگان ولینعمتان ما هستند و اگر ما در دولت کاری میکنیم به برکت فعالیت همین دوستان بخش خصوصی است. اگر کارخانه شما برای عرضه بینالمللی آماده باشد، ما هم گروههای خارجی را برای بازاریابی به شما معرفی میکنیم و این ارتباط شکل میگیرد. وقتی تولیدکنندگان به شکل ریالی بفروشند، سود زیادی سهم واسطه میشود و اگر یک قرارداد شفاف با پیمانکاری درست بسته شود، روند بازاریابی درست انجام میشود.
مهدیزاده در ادامه این نشست عنوان کرد: به عنوان رییس ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی این را می گویم که عزیزانی در جمع تولیدکنندگان ما هستند که تجربیات خوبی در زمینه تولید، طراحی و عرضه دارند اما گروه یا دورهمی خاصی وجود ندارد که این تبادل نظر و اطلاعات انجام شود.
نیاز به آموزش و ارتباط با رسانهها در حوزه اسباببازی
علیرضا برازی مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: ابتدا باید توضیح دهم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک نهاد حاکمیتی است که در سطوح نظارتی فعالیت دارد و در سطوح اجرایی وارد نمی شود. دو موضوع مهم در این حوزه، یکی سرانه استفاده از اسباببازی در کشور است که مانند سرانه استفاده از کتاب، خیلی پایین است. یکی هم مدیریت دانش در حوزه استفاده از اسباب بازی است؛ به این معنا که عزیزان زیادی در این حوزه فعالیت میکنند اما بخش اعظم این دانش در ذهن افرادی است که مدتی در این فضا هستند و بعد خارج میشوند یا این اطلاعات را با کسی درمیان نمیگذارند.
او اضافه کرد: با پیوند این دو موضوع باید تأیید کنم که ما با قاچاق اسباببازی و تقلب در این حوزه مواجه هستیم اما برنامه داریم تا پیوستهای فرهنگی را برای تولیدکنندگان این حوزه طراحی کنیم تا تولیدکنندگان با استفاده از این پیوستهای فرهنگی بتوانند این حوزه را مدیریت کنند.
مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: بخش مهم این پیوستهای فرهنگی در عرصه اسباببازی آموزش است. توزیعکننده و مصرفکننده اسباببازی باید در این زمینه آموزش دیده باشند و مثلا بدانند که چگونه محصول تولیدشده را به دست مخاطب برسانند یا از آن استفاده کنند.
او اضافه کرد: بخشی از این پیوستهای فرهنگی هم مربوط به رسانه است. منظور از رسانه فقط تلویزیون نیست بلکه باید در حوزه ساخت انیمیشن و... به خانوادهها بگوییم که استفاده از اسباببازی غیراستاندارد چقدر برای بچه آنها ضرر دارد.
برازی در پایان گفت: متأسفانه ما در حوزه اسباببازی، سرگرمی و بازیهای رایانهای تشکل فعال نداریم و این یک نقطه ضعف است.
در ادامه این نشست، تولیدکنندگان صنعت اسباببازی نکات و سوالات خود را با محوریت موضوعاتی چون مشکلات موجود در زمینه صادرات و ارتباط با کشورهای مختلف، تولیدات پایلوت ایرانی، توسعه صادرات و لزوم روابط دیپلماتیک، مشکل انتقال پول در صادرات بینالمللی، برندسازی در صنعت اسباببازی، هزینه بالای حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاههای بینالمللی، نبود مواد اولیه باکیفیت در داخل کشور، موانع رقابت کالای ایرانی در مقابل کالای خارجی و لزوم ایجاد یک انجمن صنفی در حوزه اسباب بازی مطرح کردند.
نوری در پایان این نشست عنوان کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و هرچقدر دولت به دنبال پیشبرد مطالبات باشد، اما باید با این موضوع کنار بیاییم ودر قالب چارچوبها فعالیت کنیم. در صنایع خیلی سخت نیست که صادرات و واردات را همسان کنیم. حمایتهای دولتی همواره در مراحل ابتدایی صورت میگیرد؛ به طور مثال برای حضور در جشنوارههای بینالمللی، میتوانیم از شرکتهای کوچک حمایت کنیم. البته باید نهادهایی در داخل صنعت اسباببازی ساخته شود تا تولیدکنندکان را به ما معرفی کند.
نمایشگاه و بازار فروش اسباببازی هفتمین جشنواره ملی اسباببازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.
هفتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباببازی با عنوان «مدیریت بحران» نامگذاری شده است.