به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبتهای نورجهان پوراحمدی، شاعر و منتقد ادبی در گردهمآیی مجازی اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.
پوراحمدی در نخستین انجمن شاعران نوجوان کانون استان گیلان در سال ۱۴۰۱ که بهمنظور نقد و واکاوی آثار نوجوانان عضو این مجموعه فرهنگی صورتگرفت، از اهداف و اولویتهای سرایششعر صحبتکرد و نوآوری، معناآفرینی و ساخت ترکیبهای تازه را لازمه این کار عنوانکرد.
مربیمسئول مرکز شماره ۲ کانون آستارا همچنین از اهمیت استفاده از ایجاز و حسآمیزی در شعر سخن بهمیان آورد و مطابقت اسم و فعل و درعین حال، توجه به زمان را ضروری دانست.
رعایت مرز میان شعر و نثر، شاختارشکنی و استفاده از قافیه مناسب و درخدمت شعر، ازدیگر مواردی بود که در صحبتهای این شاعر و منتقد ادبی مورد توجه قرارگرفت.
او در این میان اشارهای به مقدمات سُرایش غزل و شعر سپیدداشت و با تشبیه غزل به عروس شعرفارسی گفت: وجود شاعران نامآشنا و برجستهِ غزلسرا در کشور، بر لزوم دقتنظر در سرایش این گونه از شعر اشارهدارد.
تاکیدبر اهمیت مطالعه و بهروزرسانی آگاهیها، بخش پایانی سخنان پوراحمدی بود و با نقد و بررسی آثار اعضای انجمن شعر نوجوان کانون و پاسخگویی به پرسشهای آنان همراهشد.
معاون فرهنگی کانون استان گیلان نیز از حاضران در این گردهمآیی مجازی بود و ضمن خوشآمدگویی به میهمان و اعضای انجمن شعرآفرینش، از اهمیت برگزاری این نشستها و اختصاص آن به نقد و بررسی آثار اعضا سخنگفت.
خدیجه تقیپور با بیان این که شناسایی استعدادهای فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان از رسالتهای کانون است، افزود: برگزاری انجمنهای تخصصی علاوهبر فراهمسازی بسترهای مناسب برای رشد و بالندگی نوقلمان، زمینههای لازم را جهت گسترش فعالیتهای ادبی و امکانی مناسب برای مطالعه بیشتر، آشنایی با ظرافتهای حوزه شعر و لذتبردن از آثار شاعران فراهممیکند.
وی همچنین از لزوم مطالعه مستمر، هدفمند و ضرورت گسترش دانایی صحبتکرد و با خاطرنشانکردن برگزاری انجمنهای تخصصی سال ۱۴۰۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان اظهارداشت: بهرهگیری از تجربههای سازنده این کارگاهها، فرصت مغتنمی برای تعمیق فعالیتهای ادبی و جذب و پایدارسازی حضور مخاطبان در مراکز فرهنگی هنری محسوبمیشود.
تقیپور سخنان خود در این نشست مجازی را با تاکیدی دوباره بر اهمیت همرسانی و هماندیشی اعضای انجمنهای ادبی کانون بهپایانبرد و ابراز امیدواری کرد که این روند، بستری مناسب برای گفتمان و تبادل تجربه علاقهمندان به شعر فراهمکند.
حمیراخدابنده، کارشناسمسئول آفرینشهای ادبی کانون استان هم برگزاری انجمنهای تخصصی این مجموعه را کتاب نقد و آموزش توصیفکرد و افزود: ایدههای جدید، رهاورد دقتنظر در بطن و متن نقطهنظرات حاضران این همنشینیها بهشمارمیرود.
یادآورمیشود، نخستین گردهمآیی مجازی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزارشد.